Nord Modular installatie op Mac - noob vraag -

the-not-knowing

Nieuwkomer
Lid sinds
1 november 2005
Berichten
6
Locatie
Amsterdam
Hallo,

Hier een nieuw lid dat zich net heeft ingeschreven na de afgelopen weken al veel interessants te hebben kunnen lezen hier. Bijzonder forum lijkt me.

Met een beetje schaamte wil ik nu al meteen om wat aanwijzingen vragen.

Ik heb afgelopen weekend van een collega die op vakantie is gegaan een Nord Modular keys kunnen lenen. Die Nord kan ik eventueel van hem overnemen voor een leuke prijs. (Ik ken de Feedback aanbieding met expansie.) Tot nu toe heb ik enkel hardware gebruikt, maar de mogelijkheden van de hardware Nord icm met de editor lijkt met een mooie aanleiding om de Apple nu toch eens voorzichtig in te gaan zetten om te kijken of dat bevalt.

Ik heb daarom afgelopen weekend een M-Audio Midisport gekocht, 4x4 model, en heb vervolgens twee dagen lang geprobeerd de Nord op mijn scherm te krijgen. Er gebeurt er niets zichtbaars. Ik moet vast iets simpels over het hoofd zien, maar ik kom er niet achter. Veel gezocht hier al met de zoekmachine etc. maar het is nog steeds niet gelukt.

Zou iemand hier me misschien nog eens stap voor stap door de installatie procedure willen loodsen?

Ik heb trouwens zowel op Mac OS9 als OSX geprobeerd te installeren. De Nord werkte bij mijn collega helemaal goed, ook op een Mac geinstalleerd. De Midisport is gloednieuw... Ik zou graag ook die 10.000 patches willen downloaden om eens beter beeld te krijgen van wat de Modular kan. Dit exemplaar zit namelijk vol met enkel bass- sounds !

Alvast bedankt voor de hulp! :halleluja


Hardware lijstje: Novation Supernova II keys, Moog Prodigy, Sequential Sixtrak, Boss SE-50, TC Electronic D-Two, Ensoniq ASR-10 keys, Korg D4
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Kijk eens op http://www.clavia.se/faq/micro.htm Even verderop, tweede aandachtspunt.
Zelf heb ik geen verstand van Macs, dus...
Je kan ook de 'Read me' downloaden op http://www.clavia.se/nordmodular/Files/V3_03files/Read Me.txt

Wout



Bedankt Wout,


Ik had al bij de FAQ en de 'Read me' van Clavia gezocht en geprobeerd wat je aanraadt (dat had ik beter meteen even kunnen melden in mijn post dus daar ga ik al: :stupid )

* Macintosh OS 8.6 or later (not OS X): Upgrade to the latest OMS version
en de betreffende link meldt: "The system cannot find the file specified."

De 'Read me' heb ik ook al gedownload en gelezen, maar de oplossing is er nog niet...


Misschien is er nog een Modular Mac gebruiker die raad weet ?
 
Re: Nord Modular installatie op Mac - noob vraag -

Origineel geplaatst door the-not-knowing


Ik heb daarom afgelopen weekend een M-Audio Midisport gekocht, 4x4 model, en heb vervolgens twee dagen lang geprobeerd de Nord op mijn scherm te krijgen. Er gebeurt er niets zichtbaars. Ik moet vast iets simpels over het hoofd zien, maar ik kom er niet achter. Veel gezocht hier al met de zoekmachine etc. maar het is nog steeds niet gelukt.


Misschien een domme vraag maar heb je al wel het edittingprogramma op je scherm gekregen ?
En komt de versie overeen met het OS van je Modular ?
Kun je je modular aansturen met een ander Midikeyboard of vanuit je sequencer
Heb je de routing van de MIDI in/out voor aansturung van je synth en de MIDI in/out voor het programmeren goed staan in je Mac /OMS (OS9) ?
 
Re: Re: Nord Modular installatie op Mac - noob vraag -

Re: Re: Nord Modular installatie op Mac - noob vraag -

Origineel geplaatst door vinnieq
Misschien een domme vraag maar heb je al wel het edittingprogramma op je scherm gekregen ?
En komt de versie overeen met het OS van je Modular ?
Kun je je modular aansturen met een ander Midikeyboard of vanuit je sequencer
Heb je de routing van de MIDI in/out voor aansturung van je synth en de MIDI in/out voor het programmeren goed staan in je Mac /OMS (OS9) ?

Hoi,

-Na nog een halve dag stoeien heb ik nu toch de editor voor OSX op mijn scherm !
-De M-Audio drivers voor mijn OSX versie geïnstalleerd op mijn HD.
-Op de Nord Modular is OS V3.03 geïnstalleerd.

(-De Modular kan worden aangestuurd met een extern Midi-board. Ik heb nog geen softsequencers.)
(-Als ik heb goed begrepen heb er is geen OMS verhaal van toepassing voor OSX ?)

En ik kan inmiddels ook de patches in de Nord editten op het scherm. Wat een plezier meteen al!

Wat me nog niet duidelijk is, is hoe ik die internet patches (die ruim 20.000 van Wout, in Zip formaat) nu in groepen in de Modular kan laden om ze te kunnen bekijken en beluisteren ?

Anyone ?
 
Re: Re: Re: Nord Modular installatie op Mac - noob vraag -

Re: Re: Re: Nord Modular installatie op Mac - noob vraag -

Origineel geplaatst door the-not-knowing
Wat me nog niet duidelijk is, is hoe ik die internet patches (die ruim 20.000 van Wout, in Zip formaat) nu in groepen in de Modular kan laden om ze te kunnen bekijken en beluisteren ?

Anyone ?

in het menu van de editor: file>open en dan kiezen welke patch je wil openen.
da's een per een. ik weet eigenlijk niet of je ze er in groepen in kunt zetten...
onder tools in het menu heb je ook een browser. weet niet of je kan slepen tussen synth en browser.
eens checkenn in de manual.
 
Re: Re: Re: Re: Nord Modular installatie op Mac - noob vraag -

Re: Re: Re: Re: Nord Modular installatie op Mac - noob vraag -

Origineel geplaatst door feindbild
in het menu van de editor: file>open en dan kiezen welke patch je wil openen.
da's een per een. ik weet eigenlijk niet of je ze er in groepen in kunt zetten...
onder tools in het menu heb je ook een browser. weet niet of je kan slepen tussen synth en browser.
eens checkenn in de manual.

Bedankt ! Dit werkt nu ook, een voor een dan tenminste... En dat allemaal op een maandag !
 
Er is een tool voor de PC, maar of die er ook voor de Mac is, da's de vraag.
In ieder geval, een Bank is niets anders dan een tekstfile, voor de PC als suffix *.pchList.
Altijd beginnen met een 1 en op iedere nieuwe regel een Patchnaam.pch. Er kunnen 100 Patches in een Bank. Zet de Patches in dezelfde map waar de pchList staat en via de Editor kan je die dan uploaden.

Wout
 
Slaap

Slaap

Origineel geplaatst door the-not-knowing
Bedankt ! Dit werkt nu ook, een voor een dan tenminste... En dat allemaal op een maandag !

Uhmmm., tja, gisteren was het dinsdag inderdaad. Ik begin nu ook een beetje te begrijpen wat zo'n Modular allemaal met de gebruiker kan uithalen... 8)
 
Soort gelijk probleem

Soort gelijk probleem

Ik ben nog niet zo lang een Mac gebruiken en kan met OSX aardig overweg nu. Ik heb ook een Nord Modular en ben de beta-versie van de OSX editor echt beu. Ik edit/maak graag mijn eigen geluiden en de UNDO functie van de OSX-editor bugt erop los.

Van de week heb ik OS9 geinstalleerd. Ik weet alleen niet hoe ik mijn Emagic MT4 daarin moet installeren/aan het werk zien te krijgen.

De OS9 editor start perfect op. Alleen bij het instellen van de midi-ports ziet ie dus mijn MT4 niet. Wat kan ik daaraan doen om dat wel te laten lukken?

resumerend: OS9 editor van de Nord ziet mijn MT4 niet.
 
Het enige wat me te binnen schiet - ik ben helaas geen Mac gebruiker - is iets over 'Midi in the background'. Zegt je dat wat? Anders toch even op de Clavia site kijken.

Wout
 
voor midi in os9 heb je oms nodig, een klein en vervelend (imho) programmaatje. heb je dat er al opstaan en het al geconfigureerd? als dat niet het geval is: ff op googlen of versiontracker.com checken, je vindt het wel.
 
Re: BEDANKT !!!!

Re: BEDANKT !!!!

Origineel geplaatst door René
voor de info. Voor alle anderen die toekomstig hetzelfde probleem mogen hebben: hier is de laatste versie van OMS

http://arts.ucsc.edu/faculty/Jones/cpa.html

of stuur me een mail. Ik heb hem op disk gezet.

kewl :)

zat op het werk en mocht eigenlijk niet zitten internetten, anders had ik je buiten de info ook nog een linkje gegeven...
loopt de os9-versie van de editor beter?
 
ai.
h'm, heb indertijd ook problemen gehad met mijn midisport. nu nog altijd eigenlijk, als ik er even over nadenk.
(moet wel eerlijk toegeven dat aangezien ik thuis aan het renoveren ben en de studio voorlopig niet opgebouwd is, hardware er al een tijdje nauwelijks aan bod komt - ik doe alles voornamelijk met mijn laptop. dus de midisport komt er nog maar weinig aan te pas)

maar desondanks: heb onlangs gemerkt dat ik als ik de rozzbox aan mijn laptop wil aansluiten, ik dat niet kan met de midisport. alles lijkt ok, maar het lukt niet - geen geluid. heb alles geprobeerd... als ik hem aan mijn novation midicontroller hang - ook usb-midi - loopt alles perfect, zonder meer.

de modular lijkt bij mij minder kritisch en wil met mijn midisport (2x2) samenwerken, maar misschien is dat bij jou niet het geval. meestal kies ik de novation midicontroller als interface... heb ik nog nooit last mee gehad.

heb je een andere midi-interface om mee te testen?
 
Back
Top