Fatal error emu e5000 ultra????

nick nova

Resonator
Lid sinds
24 oktober 2001
Berichten
2.771
Locatie
Mortsel, Antwerpen
Een vriend van me heeft een emu e5000 ultra.
Er steekt een harde schijf in van 20 gig en een externe scsi plextor cd-rom.
Bij het werken met cd-rom (zoeken naar banken ed.) treden er af en toe fatal errors op. Hij crasht gewoon op dat punt.

Onlangs op een festival (misschien onstabiele generator??) crashte hij 5 keer op een uur tijd. Volgende optredens had hij er weer geen last van.

Is het bekend dat deze sampler af en toe crasht en onstabiel wordt?

Bestaat daar een middel tegen (zoals bv. een powerstrip van Samson) om dit tegen te gaan of ligt het probleem elders??

Thanks for the advice!
 
Ik heb een 6400 Ultra en ook een plextor maar heb het nog nooit megemaakt, ook live niet, eenigste keer dat hij crashte was dat de CD die er in zat niet ok was.
 
OS Upgrade wil wel eens helpen
 
De Emu E4 serie staat bekend als een van de meest stabiele, zoniet de meest betrouwbare en bedrijfszekere hardware sampler. Zelf nog nooit een probleem mee gehad.

Checklist :
1) Deed het probleem zich enkel voor tijdens het inladen van banken, of ook in standby, als er geen enkele activiteit was?
2) Deed het probleem zich voor bij éénzelfde CD-Rom, of bij eender welke CD-Rom?
3) Was het dan een Akai-CD of een Emu CD? Sommige oudere Akai S1000 CD's kunnen wel eens moeilijkheden geven.
4) Heb je enkel problemen als je het apparaat buitenhuis gebruikt, en werkt het thuis steeds perfect?
5) Was de SCSI verbinding naar de Plextor behoorlijk aangesloten, correcte ID's, getermineerd enz

Wat je altijd kunt proberen :
1) upgraden naar OS 4.61 (gratis downloaden bij emu.com)
2) de EEPROM initialiseren (Master=>Utils=>Tests=>Code = 1358 => OK=>More=>InitEE=>OK
 
Het berichtje van de Emu E5000 heb ik via nick nova gepost.
Thanks man!
Wat de upgrade betreft, die is reeds 4.61.

Wat het probleem betreft met de Cd-rom, daar kan ik niet zo specifiek op antwoorden. Het is al een tijdje geleden dat ik nog nieuwe samples heb ingeladen van CD- rom.
In de toekomst zal ik er op letten of het van AKAI en/of EMU en/of Roland komt, en van zodra er nieuws is zal ik het laten weten.

SCSI is steeds goed aangesloten.

Het apparaat werkt in principe steeds perfect, maar ik heb de fatal errors al op verschillende locaties gehad over een tijdspanne van 3 jaren.

De precieze omschrijving van die bewuste dag dat hij 5 errors kreeg op een uur tijd:
Setup: KurzweilPC 88MX, via midi Roland A880 op een Emu E5000ultra met Hard disk 20Gig, een Scsi plextor, Zip 250MB.
Eerste fatal error, klank blijft midden in een nummer hangen (strings blijven geweldig hard doorklinken... ) De Pc 88 schakel ik uit/aan en er verandert niets... Dezelfde string blijft doorklinken (Het is niet de eerste keer dat de piano zelf vast loopt en dat een panic button ook niet helpt. ) Kijken naar de sampler leert me dat er een fatal error is opgetreden.
Oplossing: sampler uit/aan, Autobank start automatisch de bank van 127MB en na een goede minuut loopt alles op wieltjes. Tot 10 minuten later weer de Emu crasht...
Terug uit/aan etc... De kurzweil had er niets mee te maken. Die bleef trouw zijn werk doen.
5 minuten later hetzelfde verhaal... en dit tot 5 maal toe.
Na de gig heb ik gecontroleerd of alles klopte van bekabeling. Geen foute aansluiting te vinden.

De volgende 10 optredens heb ik geen foutmeldingen gekregen.
Begrijpen wie begrijpen kan.

Wat is EEPROM?
en wat doet dat?

Dr. Evil
 
Origineel geplaatst door Dr. Evil
Wat is EEPROM?
en wat doet dat?
Dr. Evil

EEPROM = Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory

ROM geheugen dat je dus wel kan wissen en herprogrammeren om bv nieuwe functionaliteit toe te voegen of gewoon verbeteringen toe te voegen.
 
Het EEPROM onthoudt alle vaste instellingen van je apparaat (bv. de master settings, de manier waarop de draaiknop gecalibreerd is e.d.). Vorig jaar een gelijkaardig probleem als jij gehad met een E4 Platinum. Door de EEPROM te initialiseren en het apparaat opnieuw te calibreren was het probleem opgelost.

Maar vermoedelijk is de reden elders te zoeken : je zegt immers dat het probleem zich voordeed met een bank van 127MB. Opgelet met dergelijke grote banken, want hoewel de Emu "in theorie" 128MB kan inladen, is dit geen garantie om soepel te blijven werken!! In realiteit moet je best een kleine marge RAM proberen vrij te houden! Mijn collega heeft ook eens crashes gehad, veroorzaakt door een bank van 126MB op de E4 platinum. Blijkbaar vond de Emu die bank gewoon te groot...

Vergelijk het met een auto die in theorie maximaal 170km/u kan rijden, maar in de dagelijkse praktijk het soepelst rijdt aan 120km/u. Of vergelijk met een hard disk van 40GB die beter presteert als ze tot 32GB gevuld is ipv tot 39.5 GB.

Wat sommige (oudere) Akai-CD's betreft, kan het uitzonderlijk wel eens gebeuren dat de Emu een bank weigert in te laden of blijft hangen bij het inladen. Maar eenmaal ingeladen (=geconverteerd naar E4 format) en op je hard disk geschreven, kan dit geen problemen meer veroorzaken.
 
Bank 127 MB

Bank 127 MB

Jammer genoeg kan de E5000 maar tot 128MB laden.
Ik werk nu al 3 jaren met Emu, en het zou me verbazen dat het 'crash' probleem daaraan ligt vermits ik bijna uitsluitend met volle banken van 128Mb werk.

Vanavond heb ik gemerkt dat het OS op m'n Emu nog steeds 4.60 is.
Dat zal tegen morgen geupgraded zijn. In de hoop dat het iets zal uitmaken.
Die EEPROM zal ik ook een keertje doorvoeren.

Gek genoeg heb ik vandaag op een festival iets bizar meegemaakt tussen mijn Kurzweil en de Emu E5000.
De Backline had bij mij een defecte Stroomkabel gelegd; waardoor de stroom zeker een tiental keren onderbroken werd. (Gelukkig was dit op de soundcheck en niet tijdens de gig) De kurzweil moest steeds volledig opstarten, terwijl de Emu bij sommige zeer korte stroompannes (een fractie van een seconde) gewoon bleef opstaan...
(alle instrumenten hingen aan dezelfde stroomblok)

een ander eigenaardig incident dat zich al twee dagen opeenvolgend voordoet, is dat de kurweil Pc 88 bij het opstarten in Internal voices even klank geeft en dan volledig wegvalt (volume 0). Met de Panic button los je dat op. Maar als je dan terug speelt, valt het volume terug uit.
Enkel als je overschakelt naar setup verdwijnt dit...

Misschien zit de :duivels: er voor iets tussen!!!
(het arme instrument is ondertussen al wel aan zijn 10e verjaardag toe; met het 3e toetsenbord van Fatar!)
Ik kan er gewoon geen afscheid van nemen...
=(

Als er iemand suggesties heeft voor een alternatief voor de Pc 88.
Heb al eens de Motif 8 getest: best wel 8) maar ook hier weer een zware investering. De K2600 is ook wel te gek, alleen is het weer een kurzweil... (maar ik ben aan het afwijken, dit is een sampler site :confused: )
 
Re: Bank 127 MB

Re: Bank 127 MB

Origineel geplaatst door Dr. Evil
Als er iemand suggesties heeft voor een alternatief voor de Pc 88.
Heb al eens de Motif 8 getest: best wel 8) maar ook hier weer een zware investering. De K2600 is ook wel te gek, alleen is het weer een kurzweil... (maar ik ben aan het afwijken, dit is een sampler site :confused: )

De K2600 IS toch ook een sampler?!! :biertje:
Maar wel véél moeilijker OS dan de Emu, wat ook blijkt uit de manual : zo dik als een telefoonboek. 8D

De K2600X is IMHO het beste masterkeyboard ooit gemaakt.
Maar verschrikkeluk duur... :L
...bijna niet te vinden in Europa
...en support :Z

Alternatieven voor de PC-88?
Kurzweil PC2X
Yamaha S90 (vanaf september in de handel)
Roland A90 (sinds medio 2002 niet meer in de handel)
 
wederom fatal error

wederom fatal error

Zou het kunnen dat het probleem elders ligt?
Vorige week had ik weer het spek aan mijn been toen de Emu dienst weigerde (Fatal Error). Bij nader onderzoek meende ik de fout te hebben gevonden.
Mijn kurzweil Pc 88 heeft al heel wat geleden, is ondertussen al aan zijn 10e herstelling toe.
Ik merkte tijdens de laatste gig dat op mijn emu steeds de midi bleef knipperen. :confused:

Thuisgekomen constateerde ik een onderbreking op de printplaat (een schram van een vijs??) :eureka: In ieder geval, toen ik dat gesoldeerd had was de fout weg, en dacht ik dat alle problemen opgelost waren.8>
Maar niets was minder waar. ;{ .
Hoewel mijn sampler weinig hinder heeft van die Midisend gegevens (van de Kurzweil), zou er misschien toch een oorzakelijk verband kunnen zijn?!

Ondertussen maar blijven aanmodderen en sparen sparen sparen ...
 
Back
Top