software op podium... ja of nee?

jeroentuitd

Stamgast
Lid sinds
2 september 2005
Berichten
181
Locatie
Brabant
hoi,

ik stond op het punt om een nieuwe synth (fantom xa) aan te schaffen. Toen vertelde mijn muziekleraar, dat hij een enorm voorstander is van één laptop op het podium met vol met plug ins, (B4, FM7, sampler enz...) en dit aansturen met 1 of 2 masterkeyboards. Je kunt dan wel alle topgeluiden in een apparaat stoppen en het spaart geld en ruimte. maar aan de andere kant vraag ik me af of het wel fijn werkt. is het betrouwbaar? gebruiksvriendelijk enz... soms gaat er toch niets boven een een paar knoppen voor je waar mee je alles realtime kunt veranderen...

een dilemma dus...

laat je horen!

tnx

jeroen
 
Re: software op podium... ja of nee?

Origineel geplaatst door jeroentuitd
ik stond op het punt om een nieuwe synth (fantom xa) aan te schaffen. Toen vertelde mijn muziekleraar, dat hij een enorm voorstander is van één laptop op het podium met vol met plug ins, (B4, FM7, sampler enz...) en dit aansturen met 1 of 2 masterkeyboards. Je kunt dan wel alle topgeluiden in een apparaat stoppen en het spaart geld en ruimte.
Ja, maar als 't misgaat zit je te kijken. Overigens gaat een Fantom aan binnen een paar seconden, een laptop heeft minstens een halve minuut of zo nodig.
maar aan de andere kant vraag ik me af of het wel fijn werkt. is het betrouwbaar?
Als je de laptop koopt kun je 't vergeten er andere dingen mee te doen, en 't is beter dat 'ie alleen op internet komt om de laatste updates voor de plugins te scoren en verder niet.
gebruiksvriendelijk enz... soms gaat er toch niets boven een een paar knoppen voor je waar mee je alles realtime kunt veranderen...
En wat denk je dat een goed masterkeyboard heeft? ;)
een dilemma dus...
Nee, helemaal niet. Je moet gewoon uitvinden wat het makkelijkste/lekkerste voor jou werkt.
laat je horen!
Je wil niet weten hoe vaak dit al is langsgekomen ;) Zoek gewoon eerst eens even op "software vs hardware" of zo, dan kom je er al snel achter.

Persoonlijk wil ik 2 dingen overlaten aan een computer : sequencing en sampling. De rest heb ik liever in hardwarevorm. Maar zo zijn er ook genoeg die 't anders zien.
 
Of je met een notebookje betrouwbaar live kan gaan is niet echt een kwestie, want er legio muzikanten die dat succesvol doen. Je moet gewoon zelf experimenteren om te zien wat voor jou het beste werkt. Sommige mensen walgen van het schermpje staren bij een live-act en willen op hardwarebakken losgaan, terwijl anderen niets anders willen dan een laptopje. Figure it out, zou ik zeggen.
 
Ik heb wel eens een optreden gezien waarbij de laptops van de optredende act tweemaal op halve kloksnelheid (als ik t goed heb) gingen draaien, dus dat was uiteindelijk einde act.:doei:
 
Zeker als gewoon toetsenist in een band gaat een laptop heel goed.
Maar in vergelijking tot een fantom xa ga je zeker geen geld besparen!

XA = 1200.

laptop = 1000 (minimaal)
masterkeyboard met controller functies = 300 (ongeveer)
audio/midi interface = minimaal 200
en dan komt de software er ook nog bij, gaat al snel richting de 500 lopen voor een leuk pakketje...

dus..
 
Re: Re: software op podium... ja of nee?

Re: Re: software op podium... ja of nee?

Origineel geplaatst door Yoozer
Als je de laptop koopt kun je 't vergeten er andere dingen mee te doen, en 't is beter dat 'ie alleen op internet komt om de laatste updates voor de plugins te scoren en verder niet.

Onzin, ligt alleen aan de onkunde van de gebruiker niet aan de laptop.
 
Als je je laptop compleet tuned voor audio en stripped van alle overbodige services (even uitgaande van een windows based klapjap ;)) dan zou het in theorie stabiel moeten draaien. Zorg dat je voor je optreden een ghost-image maakt van je laptop en dat die bij de hand is, mocht het ding op het laatst toch crashen ofzo, dan kun je snel een image met je liveset terugzetten.

Hoewel ik zelf een voorstander ben van hardware based werken, zie ik ook wel wat in de combinatie laptop-controller-ableton live en een paar plugins. Kijk eens rond, ken je mensen die met hardware/software optreden? Vraag eens of je het van dichtbij mag bekijken.

-C-
 
Een ding het werkt niet fijn...tenzij je echt alles kan controlleren met een controller, en dat gaat instellen...

En je wordt niet serieus genomen...er blijft toch een stigma van "oh het is met een laptop" en als je hardware meeneemt hoor je altijd "Wow goed, ik wordt strontziek van die saaie laptops'"...maarja als je je laptop gewoon onder de tafel zet en je controllers in zicht houd...dan is dat probleem ook weer opgelost.

Nog iets, als je een laptop hebt en die crashed of als die rare glitches gaat vertonen ben je de lul...en dat gebeurd vroeger of later...ik heb het zo vaak gezien en zelf meegemaakt. Als je een paar hardware dingen hebt en eentje crashed kun je altijd nog verder spelen met de andere....
 
Op zich gaat het optreden met een laptop best goed. Het voordeel is dat je veel meer geluiden mee kan nemen zonder een hele installatie mee te sjouwen.

Maar ik zou het wel simpel houden. Ga niet met 10 verschillende softsynths aan de slag, maar met maximaal drie. Ook een goede controller doet wonderen.

Het werken ermee gaat op zich prima. Maar je moet er wel een beetje mee oefenen. Het nadeel is wel dat je niet echt ideaal voor je laptop zit, je hebt niet je luxe burotje met stoel van thuis.

Maar als je in een bandje speelt en maar 1 synth nodig hebt (dus geen drum, bass e.d.) dan zou ik toch voor een stuk hardware gaan. Qua betrouwbaarheid en 'looks' kan er weinig tegenop.
 
Re: software op podium... ja of nee?

Origineel geplaatst door jeroentuitd
ik stond op het punt om een nieuwe synth (fantom xa) aan te schaffen. Toen vertelde mijn muziekleraar, dat hij een enorm voorstander is van één laptop op het podium met vol met plug ins, (B4, FM7, sampler enz...) en dit aansturen met 1 of 2 masterkeyboards. Je kunt dan wel alle topgeluiden in een apparaat stoppen en het spaart geld en ruimte. maar aan de andere kant vraag ik me af of het wel fijn werkt. is het betrouwbaar? gebruiksvriendelijk enz... soms gaat er toch niets boven een een paar knoppen voor je waar mee je alles realtime kunt veranderen...

Heb je al eerder live gespeeld met synths? Zo ja, dan zou je soft kunnen overwegen mits je technische affiniteit hebt met laptops, soft-synths, midi en ook de discipline kan opbrengen om hem enkel en alleen voor je muziek te gebruiken. Zo niet, dan zou ik een Fantom Xa kopen, dat werkt altijd, is goedkoop, simpeler dan dat kun je het niet maken.

Zelf gebruik ik live meerdere hardware synths omdat ik niet volledig afhankelijk wil zijn van 1 laptop (single point of failure). Een combinatie van hard en soft zou ik live wel zien zitten, maar wel in die volgorde. Dat is wat je in de praktijk ook het meeste ziet.
 
Ik speel al een paar jaar op mn trinity en 01/W. Zocht eigenlijk iets anders voor de 01/W. Maar als ik even realistisch nadenk, bedenk ik me dat ik eigenlijk prima uit de voeten kan op deze manier. Het is alleen erg leuk om eens wat nieuws te proberen! die verleiding is erg groot! :) Ik ga er nog eens even flink over nadenken wat ik met mn geld ga doen...

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

grs jeroen
 
Back
Top