Is er in die 22 jaar WERKELIJK zo veel veranderd?

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Hans de Vries
Vind je werkelijk? In 1983 bestonden er al Prophets, Emulators, Fairlights, Polykobols, you name it! Is er in die 22 jaar WERKELIJK zo veel veranderd? Ik vind van niet. Natuurlijk zijn er wel andere merken, andere typen, software, noem maar op, maar in essentie is er naar mijn bescheiden mening niet veel écht veranderd. Je ziet het nog STEEDS op demonstraties en "clinics": toon mij uw strings, piano's orgels en blazers. En ik ben verkocht. Nu is er bijgekomen> toon mij uw vette rave klanken en gelikte arpeggioojes en ik ben verkocht.

Interessant punt. Zo interessant zelfs dat het wel een eigen topic waard is vind ik.

Wat is er in die tijd allemaal veranderd eigenlijk?
 
In het museum hanteren we het jaartal 1985: er voor is interessant, er na niet.
Waarom?
Na 1985 doet de computer daadwerkelijk z'n intrede in de electronische muziek...
Hoezo, niets veranderd?
Het museum gaat geen computer noch verpakkingen van software verzamelen. De Clavia G2 is het eerste apparaat na 1985 dat geaquisiteerd is (mooi woord voor 'kopen' in museumland).

Eigenlijk is de hele electronische muziek al een beetje vastgelegd in de 50tiger jaren van de vorige eeuw, na het beschikbaar komen van de magnetofoon, ook bekend als tape recorder. De eerste jaren zijn altijd het interssantst. Musici als Pierre Henri zijn behoorlijk belangrijk geweest.

Wout
 
Re: Is er in die 22 jaar WERKELIJK zo veel veranderd?

Origineel geplaatst door fuse


Wat is er in die tijd allemaal veranderd eigenlijk?

Van veel naar weinig knoppen en van weinig knoppen weer naar veel knoppen....
 
Denk wel dat een museum een Hartmann Neuron of Yamaha VL-1 zou mogen overwegen hoor.
DSP based synthese is wel meer goed dan alleen analoge OSC en Filters te emuleren.

En qua computer programma's is er in die 22 jaar verdraaid veel veranderd. Al was het alleen maar om de sequencing en multitracking.
 
Ben het wel eens met de quote van Hans de Vries. In essentie is er weinig veranderd aan synths. Wat vroeger alleen analoog kon kan nu ook VA / software.

Origineel geplaatst door fuse
En qua computer programma's is er in die 22 jaar verdraaid veel veranderd. Al was het alleen maar om de sequencing en multitracking.

Ja, als je het zo breed gaat zien is er heel veel veranderd. 22 jaar geleden bestond homerecording niet of nouwelijks. Om de simpele rede dat het schier onbetaalbaar was. Vandaag de dag kan zowat iedereen homerecorden. Zelfs grote artiesten die hun nieuwe album grotendeels thuis in alle rust opnemen. Lang leve de PC.
 
Denk dat de drempel voor homerecording inderdaad héél erg veel lager is geworden dan vroeger, nu kan iedereen met relatief weinig middelen een lekker klinkend product neerzetten.

maare....
Vintage of hypermodern, het maakt eigenlijk allemaal niet uit, het is de persoon achter de knoppen die het maakt :)
 
Instrumenten moeten eigenlijk niet in een museum...daar moet op gespeeld worden! :D

Maar... veranderd?

Met de stijlen zijn ook de apparaten verandert: de TB 303's flop en daarna klapperrr bijvoorbeeld.
Er werd een hele nieuwe functionaliteit van de apparaten ontdekt.

De rol van de instrumenten is met de stijlen verandert.
Waren het voor 1985 alleen de rich bastards die éénmans synth orkesten konden zijn, daarna werd dat wel anders.

Maar om eerlijk te zijn: op Equinoxe staat al trance...... ;)
 
Origineel geplaatst door Carnivore
Denk dat de drempel voor homerecording inderdaad héél erg veel lager is geworden dan vroeger, nu kan iedereen met relatief weinig middelen een lekker klinkend product neerzetten.

Helemaal mee eens, dit is echt een essentiele verandering. Het muziek maken / recorden / masteren (:duivels: ) is voor de gewone m/v veel bereikbaarder geworden. Erg positief dus, met wat negatieve bijverschijnselen (er komt wel heeeeel veel pulp uit).
 
Of er veel veranderd is. In essentie is de synth niet veranderd, we hebben het nog steeds over osc's, filters, envelopes etc maar
- de synthengines zijn tegenwoordig uitgebreider en flexibeler, de G2 is daar bv goed voorbeeld van
- je hebt minder equipment nodig dan vroeger om dezelfde trucken uit te halen
- de audio kwaliteit is toch wel iets beter
- je krijgt nu meer voor minder
 
Back
Top