opname live band 16 sporen

Kikker

Stamgast
Lid sinds
5 augustus 2002
Berichten
199
Binnenkort wordt er van een optreden van onze band een live opname gemaakt op 16 sporen.
Nou ben ik aan het uitzoeken welke instrumenten bij elkaar opgenomen kunnen worden zodat we het geheel ook nog goed kunnen afmixen....

hier een lijst van de kanalen die we gebruiken normaal...

1. leadvocal MIC
2. backgroundvocal MIC
3. backgroundvocal MIC
4. bass DI
5. kickdrum MIC
6. snaredrum MIC
7. tom1 MIC
8. tom2 MIC
9. tom3 MIC
10. hi-hat MIC
11. overhead 1 MIC
12. overhead 2 MIC
13. leadguitar MIC
14. guitar MIC
15. keyboard 1 DI
16. keyboard 2 DI
17. hammond+leslie MIC (treble)
18. hammond+leslie MIC (bass)
19. melodica/accordeon MIC
20. conga's MIC
21. bongo's MIC
22. djembe MIC
23. saxofoon MIC
24. trombone/ trompet MIC

24 sporen dus...
heeft iemand enig idee hoe je dit nou fatsoenlijk op 16 sporen krijgt??

alvast bedankt!
 
Heb je wel 24 kanalen op je mixer? Dan zou je met subgroepen kunnen gaan werken. Bijvoorbeeld de drums op een subgroep zetten.
 
-backgroundvocals samen (tenzij ze later afzonderlijk gepand moeten worden)
-alle toms samen (edit: euhm, misschien beter naar de overheads ook(groep), dan heb je nog iets stereobeeld)
-hihat door de overheads gaat ook
-keyboards samen (als je stereo bedoelt kun je eventueel ook hammond en keyboards samenpakken)
-hammonds tesamen
-conga's, bongo's , djembe samen
-trombone en sax kun je ook eventueel samennemen

De dingen die je samenneemt stuur je naar een groep,groep output naar de recorder. Drums op een subgroep zetten doe je live om gemakkelijk het gehele volume te kunnen regelen, voor opname is dat niet handig, je wil je drums niet op 2 sporen opnemen hoop ik :D
 
drums apart opnemen (m.b.v. een click-track ofzo)
mocht je daarna nog wat te kort komen, kun je bijv het toetsenwerk samen eerst door een klein
submixertje sturen.

blazers bij elkaar opnemen vind ik persoonlijk riskant (hangt van de muziek en de arrangementen af trouwens). Vaak heb je tijdens toetersolo's dat er net 1 blazer wat harder moet als de rest en dan is het toch prettig als je ze op aparte sporen hebt.

Als de percussie-instrumenten tegelijk door verschillende mensen bespeeld worden, zou ik deze ook apart opnemen.

Hoe ga je trouwens alle verschillende instrumenten en zang opnemen, waarbij met mic's gewerkt wordt ? Het hangt natuurlijk een beetje van de volumes, opstellingen en de gebruikte mic's af, maar als je niet uitkijkt pikken de losse mic's veel meer op als wat je hebben wilt.
 
-backgroundvocals samen (tenzij ze later afzonderlijk gepand moeten worden)

liever niet, onze zangeres zingt ook een paar nummers lead dus die zou eigenlijk apart opgenomen moeten worden

-alle toms samen (edit: euhm, misschien beter naar de overheads ook(groep), dan heb je nog iets stereobeeld)

hoe zouden de 3 toms dan verdeeld moeten worden over de 2 overhead kanalen? links, midden, rechts?

-hihat door de overheads gaat ook

gewoon in het midden van het stereobeeld neem ik aan?

-keyboards samen (als je stereo bedoelt kun je eventueel ook hammond en keyboards samenpakken)
-hammonds tesamen

we hebben 2 toetsenisten, eentje met een keyboard, en ikzelf met m'n hammond en een keyboard.
een hammond dus, heb er 2 in dat lijstje staan maar ik bedoelde dat er 2 mics voor m'n leslie staan, dus 2 kanalen, maar die mics kunnen natuurlijk op 1 kanaal opgenomen worden.
keyboards nemen we allebei mono op, en houden we het liefst apart als dat kan.

-conga's, bongo's , djembe samen

conga's en bongo's worden bespeeld door 1 persoon dus die kunnen sowieso op 1 spoor, djembe word weer door een ander bespeeld dus als het kan willen we die graag apart

-trombone en sax kun je ook eventueel samennemen

ivb met solo's van de sax liever niet

Er is trouwens een 24 kanaals mengtafel aanwezig...

als ik wat dingen bij elkaar opzet zit ik al op 18 kanalen... nou nog ff kijken wat ik hiervan het beste bij elkaar op kan zetten

1. leadvocal
2. backgroundvocal
3. backgroundvocal
4. bass
5. kickdrum
6. snaredrum
7. hi-hat
8. overhead 1, tom1, tom 2
9. overhead 2, tom 3
10. leadguitar
11. guitar
12. keyboard 1
13. keyboard 2
14. hammond+leslie, 2 mic's, accordeon/melodica
15. conga's, bongo's
16. djembe
17. saxofoon
18. trombone/ trompet
 
Of een ander pad bewandelen..alles dat echt live-feel heeft apart opnemen, en sommige instrumenten vergeten tijdens de opnamen en die later inspelen. keyboards etc zijn hier ideaal voor, uiteraard mits de speler een beetje constant is. In onze studio zijn we op dit moment bezig met de dvd van een zanger waarbij letterlijk alle instrumenten en backingvocals (totaal ong. 30 sporen) opnieuw gedaan moeten worden. Het enige dat bewaard blijft is de leadvocal en de publieksmicro's. Met de juiste muzikanten geen probleem.
 
iets concreter:

1. leadvocal MIC
2. kickdrum MIC
3. snaredrum MIC
4. toms L
5. toms R
6. hi-hat MIC
7. overhead 1 MIC
8. overhead 2 MIC
9. leadguitar MIC
10. melodica/accordeon MIC
11. saxofoon MIC
12. trombone/ trompet MIC
13. ambience voor L
14. ambience voor R
15. ambience achter L
16. ambience achter R
 
Origineel geplaatst door Downside Studio
Of een ander pad bewandelen..alles dat echt live-feel heeft apart opnemen, en sommige instrumenten vergeten tijdens de opnamen en die later inspelen. keyboards etc zijn hier ideaal voor, uiteraard mits de speler een beetje constant is. In onze studio zijn we op dit moment bezig met de dvd van een zanger waarbij letterlijk alle instrumenten en backingvocals (totaal ong. 30 sporen) opnieuw gedaan moeten worden. Het enige dat bewaard blijft is de leadvocal en de publieksmicro's. Met de juiste muzikanten geen probleem.

misschien een goed idee als je marco borsato opneemt ofzo, maar wij spelen dus reggae en daarbij kan dat niet, gaat te veel verloren op deze manier, zelfs in de studio spelen we het liefst alles in 1 keer in...
 
Origineel geplaatst door Kikker
misschien een goed idee als je marco borsato opneemt ofzo, maar wij spelen dus reggae en daarbij kan dat niet, gaat te veel verloren op deze manier, zelfs in de studio spelen we het liefst alles in 1 keer in...

Dus jij wil beweren dat je reggae altijd in een keer in moet spelen, want anders heeft het de 'groove / 'vibe' niet mee? 8D

Echt niet! :)
 
Origineel geplaatst door Flesje
Dus jij wil beweren dat je reggae altijd in een keer in moet spelen, want anders heeft het de 'groove / 'vibe' niet mee? 8D

Echt niet! :)

als ik bijvoorbeeld mijn toetsenpartij in moet spelen, dat is grotendeels percussief hammondspul, en de drum en bas staan er al op, hoe zouden de drummer en de bassist dan kunnen reageren op wat ik doe?
moet je het dus vantevoren helemaal vast gaan leggen, en dan mis je dus de vibe van het moment...
 
Back
Top