Live setup: welke keyboardversterker?

OJS

..............
Lid sinds
1 januari 2003
Berichten
2.957
Locatie
Drenthe
Het komt wel eens voor dat ik een (semi-)akoestische gig heb en dan moet terugvallen op mijn keyboard versterker. Ook in de studio tijdens rehearsal speel ik over mijn eigen versterker en niet over de PA/zangversterker.

Mijn vraag is: wat zijn jullie voorkeuren v.w.b. keyboardversterkers. Ik heb het hier dus nadrukkelijk NIET over studiomonitoren maar versterkers voor het gebruik op het podium.

ik ben voorzien van een 6-voudige DI en in-ear-monitors dus dat is geen probleem. Het gaat me puur om een goede sound. Mijn toetsenborden leveren goed geluid (nou nog goed leren spelen......) maar ik heb er niets aan als dit uit crappy speakers komt.
 
Ik heb onlangs zo'n beetje alle keyboard monitoren getest, Roland KC-series, Mackie SRM-450, JBL EON15G2, Dynacord AM-12 etc etc. Uiteindelijk heb een HK Audio Lucas XT set (stereo) gekocht, dat klinkt als een tiet. 2 stereo satelietjes van 60W, een 10" subwoofer met 2 actieve digitale versterkers. Acoustische sounds komen perfect door, bv een combinatie met een zanger, ac. gitaar en een piano of Fender Rhodes. Het is voor het eerst dat ik stereo speel maar het verschil is enorm. Mackie's, Dynacord's pf JBL's klinken niet slecht maar wel duidelijk minder dan de HK. Overigens zijn 2 Mackies of JBL's veel duurder dan de HK en ook zwaarder. Moet je zeker eens uitproberen.
 
Thanks,

Deze kende ik nog helemaal niet. Ziet er goed uit!

Ik kom net al surfend de spullen van Motion Sound tegen. Heb jij deze versterkers ook meegenomen in je afwegingen?

Ik speel ook Hammond, naast Rhodes en akoestische piano. heeft iemand ervaring met Motion sound versterkers? Kun je de signalen van je hammond (Roland VK-7) en de andere sound zodanig scheiden dat je rotor alleen het hammond geluid neemt?

Het ziet er spectaculair uit, dat wel.....
 
Origineel geplaatst door OJS
Ik kom net al surfend de spullen van Motion Sound tegen. Heb jij deze versterkers ook meegenomen in je afwegingen?

Ik ken Motion Sound van naam maar heb ze niet getest omdat ik alleen gekeken heb naar active digitale oplossingen. Het grote voordeel van digitale systemen is dat deze bepaalde freqenties corrigeren/optimaliseren waardoor het bv bij lage volumes ook goed klinkt. Bijna alle keyboard amps hebben het probleem dat ze pas lekker klinken als het wat harder gaat en als je acoustisch speelt is dat nou net wat je niet wil. Het midden en hoog is veel beter in balans waardoor het allemaal transparanter en cleaner klinkt, onafhankelijk van het volume. Maar als het hard en vet moet klinkt het als een kleine PA.
 
En heeft iemand de Hartke KM200 - Keyboard Monitor Amp al in bezit? E.e.a. ziter er goed uit; vraag me af in hoeverre die een alternatief is voor de Roland KC550.

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1733&brandID=3

Daarnaast overweeg ik voor de Hammond een leslie aan te schaffen. De Leslie Model 21of de Motion Sound Pro-145 lijken me aardig, maar vraag me af in hoeverre het ze afleggen tegen het origineel.....
 
Beetje off-topic misschien, maar waar zit het voordeel in 'je eigen versterker' ipv samen met de andere mic's / instrumenten over een mixer naar de PA?

Dat zie ik eigenlijk niet zo.. Just curious..:erm:
 
Origineel geplaatst door Zoidsity
Beetje off-topic misschien, maar waar zit het voordeel in 'je eigen versterker' ipv samen met de andere mic's / instrumenten over een mixer naar de PA?

Dat zie ik eigenlijk niet zo.. Just curious..:erm:

Wat bedoel je precies? Waarom iedereen een aparte monitor op het podium wil hebben en niet 1 gezamelijke?
 
Monitor in de zin van dat je naast aangesloten te zijn op de hoofd-PA, ook nog een monitor richting jezelf, zodat zelf hoort wat je speelt, etc. kan ik wel begrijpen. Da's zelfs een must, vinnik!

Maar 't komt me hier een beetje over van: er is een PA met mixer aanwezig, maar ik wil m'n eigen versterker (in dit geval een keyboard versterker) hebben. Daar zie ik zel 't nut niet zo van in.

Vandaar m'n vraagie.. :)
 
Origineel geplaatst door Sjaak
Bijna alle keyboard amps hebben het probleem dat ze pas lekker klinken als het wat harder gaat en als je acoustisch speelt is dat nou net wat je niet wil. Het midden en hoog is veel beter in balans waardoor het allemaal transparanter en cleaner klinkt, onafhankelijk van het volume. Maar als het hard en vet moet klinkt het als een kleine PA.
@sjaak ben je niet in de war met buizenversterkers, mijn monitors klinken erg vet zonder hard te zetten snap ook niet daarom waarom het digitaal moet :confused: meestal kan je deze monitors ook vaak regelen met een klein eq
 
heb eerst gespeeld over een oude elka lesly versterker/box, lekker geluid maar niet clean en nogal ruisen
daarna jaren op twee ( allround/zang) peavey eurosys3 boxen( 15 inch speaker met twee tweeters per box) met een 6 kanaals mengpaneeltje en een goeie stereo "bell" versterker . klonk prima !
nu, in een band zonder drums en speel ook nog soms wat anders dan toetsen , heb ik een roland jazzchorus 120 aangeschaft; in het laag kon die wat meer hebben , daarentegen erg goed voor b.v fenderroads sounds en over het algemeen een voldoende luide, en zeer hifi klinkende combo

daarnaast vind ik de roland keyboardcombo's wel lekker klinken en de peavey's keyboardcombo's dus niet.
:kimono:
 
Origineel geplaatst door dr.DRé
@sjaak ben je niet in de war met buizenversterkers, mijn monitors klinken erg vet zonder hard te zetten snap ook niet daarom waarom het digitaal moet :confused: meestal kan je deze monitors ook vaak regelen met een klein eq

Ben niet echt in de war geloof ik, heb ze aardig op een rijtje staan....maar ik begrijp je opmerking ;) Buizen versterkers hebben dat probleem in ieder geval, de meeste gewone versterkers iets minder maar toch ook te veel (bv de Peaveys en Roland's). Je hoort dat vooral met acoustische sounds en lage volumes, dan deugt de balans vaak niet. De HK's daarentegen klinken weer heel transparant en helder.

Welke monitor's gebruik je trouwens?
 
Hallo OJS

Op het gevaar af dat er weer een Behringer afzeik draadje gestart wordt;

Heb je de KX1200 van Behringer al eens gehoord ?

Ik ben er in ieder geval dik tevreden mee. Ennuh.. zelfs dikke OB12 bassen klinken lekker :halleluja
 
Origineel geplaatst door renema
Op het gevaar af dat er weer een Behringer afzeik draadje gestart wordt; Heb je de KX1200 van Behringer al eens gehoord ?Ik ben er in ieder geval dik tevreden mee. Ennuh.. zelfs dikke OB12 bassen klinken lekker :halleluja

Heb ook met een Behringer gespeeld. Klinkt redelijk goed voor synths sounds maar belabberd voor acoustische. Is ook mono en dat levert regelmatig fase problemen op als je met stereo piano samples speelt. Dat heeft eigenlijk niks met Behringer te maken maar dat geldt voor alle mono keyboard monitors.
 
Origineel geplaatst door Sjaak
Ben niet echt in de war geloof ik, heb ze aardig op een rijtje staan....maar ik begrijp je opmerking ;) Buizen versterkers hebben dat probleem in ieder geval, de meeste gewone versterkers iets minder maar toch ook te veel (bv de Peaveys en Roland's). Je hoort dat vooral met acoustische sounds en lage volumes, dan deugt de balans vaak niet. De HK's daarentegen klinken weer heel transparant en helder.
Welke monitor's gebruik je trouwens?
ja,.. ik heb hele oude Kawai km-60s maar erg goed geluid, ik gebruik ze ook als afmix monitors omdat ze echt alles weergeven . Ik heb ook absolute2 monitors maar bij vergelijk vallen ze weg, bijvoorbeeld laatst zat ik Andrea Bocelli te luisteren en waar ik op absolute2 een vage distort belletje hoorde. Hoorde ik op mijn Kawais een triangel. dat is toch opmerkelijk. ik heb dus hellemaal geen last van distortion ik heb ook nooit anders gehad qwa keyboard monitors. Dus weet het verschil niet echt tussen merken en types.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door dr.DRé
ja,.. ik heb hele oude Kawai km-60s maar erg goed geluid, ik gebruik ze ook als afmix monitors omdat ze echt alles weergeven . Ik heb ook absolute2 monitors maar bij vergelijk vallen ze weg, bijvoorbeeld laatst zat ik Andrea Bocelli te luisteren en waar ik op absolute2 een vage distort belletje hoorde. Hoorde ik op mijn Kawais een triangel. dat is toch opmerkelijk. ik heb dus hellemaal geen last van distortion ik heb ook nooit anders gehad qwa keyboard monitors.

Als ze goed klinken voor jou klinken ze goed...toch? :)
 
Wilde alleen zeggen dat niet alle nieuwe snufjes beter zijn, of nieuwe dingen beter zijn. Zoals digitaal enz enz
 
Back
Top