Help! Is er een Apple-dokter in de zaal?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

senso

The Original Maniac
Lid sinds
8 juli 2002
Berichten
1.442
Locatie
Amsterdam
Beste Mensen,
Zit hier met een fiks probleem: Ik heb 2 Apple’s; ten eerste mijn oude Mac LCII, met system 7.5, waarop al mijn werk van de laatste 20 jaar staat.; ten tweede een I-Book met system 9.1, waarmee ik op het net zit.
De LC heeft alleen de harddisk en floppy-drive en mijn printer (LC1200) staat erop aangesloten. Het I-Book heeft alleen CD-ROM.
De LC begint inmiddels aardig op leeftijd te raken, dus de kans dat op een goeie dag het ding de geest geeft is niet denkbeeldig. Het leek me dus niet onbelangrijk al mijn belangrijke files (w.o. 20 jaar synthesizer-geschiedenis!!!) Over te hevelen naar het I-Book. Niet de hele harddrive, want daar staat niet alleen onbelangrijke crap in, maar ook privé zaken die ik niet aan het net wil hangen, zeker niet als ik een webpage start.
Het beste leek mij een Ethernet card. Op die manier kan ik alles wat ik nodig heb zo uit de LC copiéren en het extra voordeel is dat ik A.: de LC als backup kan gebruiken en B: voorlopig via de LC ook kan printen. (centjes voor een nieuwe printer voor het I-Book zijn er eventjes niet). C: Mijn privé files zijn ontoegankelijk voor hackers., en D: in geval van een virusinfectie heb ik in mijn LC altijd nog een cleane backup.
Zo gezegd, zo gedaan. Een Farallon EtherMac Card in mijn LCII geïnstalleerd. En daar komt het probleem:
Zodra ik probeer de LC in te stellen en de gebruikers-gegevens in te vullen, krijg ik de boodschap dat AppleTalk niet actief is. Als ik vervolgens het AppleTalk regelpaneel wil openen, blijkt dit niet mogelijk te zijn, omdat "Open Transport" niet is geladen. Volgens Extentiebeheer is AppleTalk echter wel degelijk geladen én aktief!
Elke keer als ik iemand tegen het lijf loop die de reputatie heeft een Mac-Expert te zijn, vraag ik om hulp.
Krijg vervolgens oplossingen aangeboden als: Koop een CD-burner voor je LC, of: Koop een floppy drive voor je IBook, of: Gooi die LC toch weg., of: Geen idee. Met andere woorden, ik had die Ethernet Card net zo goed niet kunnen kopen.
Tot dusver dus geen steek verder gekomen. Elke keer als ik nu bijvoorbeeld op het Forum voor iemand wat gegevens over apparatuur wil plaatsen, moet mijn LC aan en kan ik alles weer opnieuw in het IBook gaan intikken. Heb ik mooi geen zin in.
Help! Wie weet de oplossing?
 
Laatst gewijzigd:
Heeft een MAC geen mogelijkheid tot aanleggen van een seriele/parallelle link? Data kopieren duurt dan wel even, maar het is een eenmalige actie als ik het zo begrijp?
 
OpenTransport

OpenTransport

Jip.. om AppleTalk te laten werken over Ethernet.. hebben de nieuwere OS versies OpenTransport nodig. Dat is gewoon zo..

Helaas heeft je iBook geen AppleTalk aansluiting.. dan zou het allemaal een stuk eenvoudiger zijn.

Ik zal het ook nog eens vragen aan een van mijn apple-vriendjes..
 
- Zorg dat je in ieder geval alle extensies die met OT/PPP te maken hebben actief hebt (voor zover 7.5 dat heeft), vaak is het zo dat je verschillende extensies nodig hebt voor bijvoorbeeld een internet verbinding.

- Gooi een keer alle voorkeuren weg die er mee te maken hebben, en stel alles opnieuw in.

MacTCP prep, TCP/IP voorkeuren, PPP voorkeuren, dat soort flauwekul.
 
Jeetje dit is wel errug offtopic zeg!

Als het nog kan gewoon die kaart inleveren en een andere proberen? Of anders een tweedehands kaart weten te vinden die zeker op een LCII heeft gewerkt. (d'r zijn plenty Maccers die die ouwe meuk wel weg willen doen)
 
Origineel geplaatst door fuse
Jeetje dit is wel errug offtopic zeg!

Als het nog kan gewoon die kaart inleveren en een andere proberen? Of anders een tweedehands kaart weten te vinden die zeker op een LCII heeft gewerkt. (d'r zijn plenty Maccers die die ouwe meuk wel weg willen doen)

Dit lijkt meer op een software probleem, Farallon kaarten zijn specifiek voor de Mac, als deze kaart gespecificeerd is voor MacOS 7.5 dan moet deze in principe gewoon werken.

Hier zitten een hoop echte Mac-bikkels, http://arstechnica.infopop.net/OpenTopic/page?a=frm&s=50009562&f=8300945231 - helaas wel Engelstalig.
 
Hee iik vind t een beetje zeikerig dat er wel mac gasten worden geholpen en dat als er pc problemen zijn er gelijk een slot op gaat.
 
Het is al erg genoeg dat Mac mensen 50% meer voor een vergelijkbare computer moeten betalen :)
 
Thnx, Ik zal eerst ff de suggestie van CraZ uitproberen. Anders probeer ik nog de Arstechnica link. bedankt!
Als het niet lukt hoop ik niet dat het zeikerig gevonden wordt als een zeker persoon een synth-probleem
heeft, waarvan de oplossing in mijn LC staat en ik heb geen zin het hele verhaal opnieuw in te tikken.
 
ik heb deze thread gesloten omdat dit een muziektechnisch forum is
vragen met betrekking tot computertechnische problemen zul je ergens anders moeten stellen

helaas ende sorry
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top