[Roland] XV-2020, is het wat?

Bahamut

yip yip
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
3.303
Locatie
Nijmegen
http://www.roland.co.jp/worldwide/products/NEW/html/XV-2020.html

De XV's schijnen heel mooi te zijn... de andere modellen zijn te duur maar dit lijkt me wel wat. En die SRX expansionsboards zijn ook niet mis denk ik...
Alles wat ik nu heb is een PC+Cubase+XP-80+Sony Stereo setje.

Zou de XV-2020 een goeie aanvulling zijn of kan ik beter wat anders kopen om mijn "studio" uit te breiden? :)
Ik maak/ga maken: trance en chillmuziek
 
En met de XP-80 heb je eigelijk al bijna dezelfde Roland sound. Dus kan je beter een andere synth erbij kopen (met een andere vorm van synthese ipv samples?).
 
zal wel dezelfde issues hebben als de jv1010
 
Ik zou er zeker geen roland bij kopen maar iets duits als een Virus of een Waldorfje, lijkt me wat klank betreft interresanter voor je
 
Kan nooit kwaad om eens naar dat ding te luisteren toch?
(laat ze maar lullen ;) )

Maar als je een ontzettende roland fan bent is misschien een SH32 ook wel interessant. Heeft ook die Roland sound maar dan als VA en goeiekoper als een JP80x0. :)
 
hee ik had dat ding nog niet gezien. Het is dus gewoon een XV versie van de JV1010. Dat ding was zo lastig te editen, moest er zelfs live mee werken voor een musical :(. Maar ik vond dat ding al vol met geluiden zitten, dus moet deze ook wel leuk zijn. Trouwens veel verschil met de XV5050 is er niet want die is ook 64 stemmig en daarin kan je ook 2 van die SRX exp. boards in zetten. Hoeveel moet ie gaan kosten? Ik heb alleen maar VA's dus ik mis een paar goede geluiden en daarvoor wil ik graag zo'n multimembrale soundmodule in mijn studio hebben.

Om toch maar ontopic te blijven: Bahamut, je moet eens beginnen aan echte (virtueel) analoge synths. Is bijna een must voor trance te maken zonder alleen samples te gebruiken, en het is erg leuk om die apparaten te editen.
 
gewoon een 2de hands JV1080 kopen voor zo'n 400 tot 450 euro,
Vintage, Techno en Sounds and FZ boards derin en je hebt een perfecte bak voor jou muziek, Ik heb die SRX (ofzo) boards gehoord vond ze niet veel beter of slechter dan de oude boards en die zijn nu lekker goedkoop
 
Trouwens als je Chillout en Trance maakt ga ook een naar een Wavestation van korg luisteren, zou best wel eens in dat straatje kunnen passen (heb hele soundtracks met de Wavestations gemaakt)
 
oh zijn die sr-jv boards in prijs verlaagd? (ik heb een xp-80 en de vintage kaart leek me altijd al wat, techno heb ik al)

maar julile hebben gelijk, nog zo'n roland allrounder aanschaffen is geen goed idee eigenlijk
 
die boards zijn niet echt in prijs gedaald maar je kan er overal 2de hands vinden voor rond de 150 Euro per board
 
dat waren ze geloof ik 4 jaar geleden ook al ;)
 
De 2020 is een kleine module van XV kwaliteit
(XV-5080) met wat software kom je een heel eind.

De XV is een nieuwe serie en klinkt natuurijk ook beter
dan de XP of de JV serie; veel voller en stereo gesampeld.
alle XV's (dus ook de 2020) hebben
ongeveer de zelfde sounds.
Het zijn alleen de funkties en de aantal sounds die verschillen.
Omdat je de meeste geluiden van Roland als een
toevoeging gebruikt is een XP-80 ruim voldoende.
En is het inderdaad beter om een VA aan te schaffen.

En een Sony Stereo setje? is het niet verstandig
om een mengpaneel aan te schaffen?
...wil je nog lang
van je Sony set genieten :peukie:
 
Ja, ik heb voor iets meer dan 200 Euro een Behringer MX 1604A aangeschaft en ben er erg tevreden over. Op dit moment drie synths (eigenlijk twee en een keyboard) op aangesloten en heb nog ruimte voor 5 andere apparaten en drie microfoons (Kweet nog niet wat ik daarmee moet).
 
(vreemde reply in deze thread?)

Tsja, da's natuurlijk heel makkelijk. Alle gaten moeten vol! ;)

Maar nog even over die XV-2020
Als hem aan USB knoopt en via je je 'puter bedient is het toch een prima bak? Zeker als je die Roland editor gebruikt zou het gewoon prima moeten gaan. Beetje zelfde idee als je Nord modular.
En tegenwoordig zit er op menig keyboard altijd wel een paar controllers dus da's ook geen punt.

Maar om hem als een veredelde soundcanvas te gebruiken zou echt zonde zijn. Het apparaat kan veel meer. Wellicht ook ideaal om erbij te hebben live of zo, vanwege de afmetingen.
(XV-5080 is een 3U 19" model)
Het geluid van het beestje is typisch roland maar wel erg goed (voor een rompler).

En ook interessant zijn die nieuwe SRX bordjes die misschien wel duur zijn (hoezo melkkoe?) maar ja, het is zonde om als je die geluiden interessant vind niet zo'n ding te kopen. (tenzij je een XV hebt die sample RAM heeft en je de hele zooi van zo'n bord op een zip zet en gewoon kan laden ;) )

[offtopic]
En over samples laden en XV's gesproken. Misschien dat iemand het weet. Als je een akai CD laad en d'r meerdere keygroups (da's akai taal) zijn laadt de XV het toch als een multi instrument met maar 1 laag en dat per laag een andere patch. Moet je die patches weer in een performance zetten en dan heb je je orginele gelaagde patch. Maar wel behoorlijk irritant want zo raak je wel heel snel door je stemmen heen als je bijv een 4 laags stereo multipiano gebruikt met sustain pedaal.
[/offtopic]
 
Toch lijkt het me als je al een XP80 hebt je beter kan kijken naar een andere klank source, dat geeft je toch vaak hele nieuwe ideeen, zoveel verschil zit er volgens mij niet tussen de JV1080 en 2080 en die nieuwe XV serie.
Alleen die duurste heeft al die leuke extra opties zoals samples zelf inladen e.d. de kleintjes zijn alleen wat beter van klank en een paar nieuwe samples (bijna niets echt wereld schokkend nieuws) en die kaarten zijn al helemaal niet beter vind ik.
Ik heb bijde pianoboards getest en vond die van de JV beter dan die nieuwe (ok is natuurlijk subjectief maar toch)

Dus geoon op zoek naar een leuke andere sound lijkt me het beste voor je.
een lekker Virtual Analog of een mooie klank bak als een TG77
of een Wavestation zouden je een hele ander sound wereld geven
 
Hoeveel gaat die 2020 nou kosten, en het zal toch ook wel betekenen datc de 1010 in prijs wordt verlaagd:confused:
 
Ik zou het bij god niet weten. ik weet wel dat 2020 ontzettend goed is. en omdat het de kleinste uit de serie is lijkt mij ook het goedkoopste.
Ik heb zelf een XV-88 met een SRX-4
(strings) en man,man...wat een geluid!!!!!!!
 
Last edited by a moderator:
Back
Top