Masteraars-Wat is hier fout gegaan ?

Backdrop

Synthesizer Patel
Lid sinds
29 augustus 2002
Berichten
1.080
Locatie
Utrecht
Van een familielid kreeg ik het verzoek om eens naar 2 folk cd's te luisteren omdat de eerste "zo zacht" was en de tweede "zo raar klonk". Ik heb beide geript van cd zonder iets aan te passen.
De eerste masteraar dacht zeker een goedkooop stereo effect te hebben gevonden :D Ook piekt de eerste file op 0dB maar zit de RMS op -17dB en ik zie geen duidelijke spikes.
Iemand een idee wat de vervorming op de tweede CD veroorzaakt ?
 

Attachments

  • gaberlunzie_bonnie lass ofyvie.wav
    922,5 KB · Bekeken: 42
De eerste: ik denk dat een paar stereo-partijen uit fase zijn opgenomen.

De tweede: vervuilde master-cd, of iets dergelijks, ergens in het productieproces?
 
Origineel geplaatst door trash
Volgens mij is die cd gewoon beschadigd
of met het rippen iets mis gegaan
Zo komt het over.
't komt niet door het rippen, de cd speelt zo ook af op spelers. De cd was ook nieuw uit de winkel.
Ik had zo'n cyclische distortion nog nooit van een cd gehoord dus ik dacht dat het misschien in het productieproces fout was gegaan.
 
Origineel geplaatst door Hanz
De eerste: ik denk dat een paar stereo-partijen uit fase zijn opgenomen.
Sterker, de hele track staat 180 graden uit fase. Hoe kan dat nou gebeuren dat je zo'n cd op de markt brengt ?
Had de masteraar de draadjes van z'n boxen verkeerd om aangesloten of zijn er valkuilen bij het productieproces ?
 
Ik heb heel kort ernaar geluisterd op computerboxjes.

Distortion komt zeer waarschijnlijk door de glasmastering.
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Is dan gelijk je hele oplage verziekt of is het nog te checken voor het persen ?

Ik vergat nog te zeggen dat het ook kan komen dat de fabriek de stamper (de mal van de glassamster waarmee wordt geperst) te lang heeft gebruikt.

Toenmalige dureco stond daar om bekend of eerder gezegd berucht.

Als je eenmaal geperst hebt en de glasmaster was niet goed dan is natuurlijk de hele oplage verpest.

Tja, die dingen kunnen nou eenmaal gebeuren.
 
Ik heb een keer een cd gekocht (weet de naam niet meer) die best wel in grote oplage is verschenen. Wat bleek. 1 nummer was zo'n 6 db lager dan de rest op de cd. Was tevens het leukste nummer die op single was uitgekomen. Dat is wel irritant dat je de volumeknop bij een nummer ineens een stuk hoger moet zetten en weer zachter bij het volgende nummer.
 
Back
Top