sysex Cubase SX & Roland D20

chilistein

Junior member
Lid sinds
1 januari 2005
Berichten
1.101
Locatie
Katwijk
Mijn eerste synth was/is de Roland D20.
Niet echt van onder de indruk, vooral niet doordat er geen tweakable knoppen op zitten.

Ik probeer de synth nieuw leven in te blazen door hem "dynamischer" te maken door via Cubase/midi bijv. de filter/resonance aan te sturen.

Ik heb ik weet niet hoeveel tutorials etc. gelezen maar kennelijk ben ik te eenvoudig van geest om die hele Sysex shit goed te begrijpen.

Tot dusver begrijp ik dat het waarschijnlijk via NRPN/ RPN en/of MSB en LSB control numbers zal moeten gaan.
In dat verband begrijp ik dat deze control numbers via sysex strings kunnen worden aangestuurd.

Ik heb gelezen dat in de vroeger Cubase mixermappen bestonden. Als ik het goed zie moest daarbij eenmalig een sysexstring worden ingevoerd (om een fader toe te wijzen) en kon je daarna vrij tweaken in de mixermap.
Volgens mij bestaat dat allemaal niet meer in SX.)
Kennelijk moet nu dus voor iedere verandering in parameter (stapje) een nieuwe string worden ingevoerd.

Ik zou het werkelijk op prijs stellen als er een stap-voor-stap voorbeeld zou zijn om
- uit te leggen hoe een bepaalde sysex instructie een parameter in de D20 (of andere voorbeeldsynth) zou kunnen aansturen
- of er een manier is om te voorkomen dat voor ieder stapje een nieuwe string moet worden aangemaakt (als ik het filter dan open wil doen ben ik volgens mij 127 stapjes verder, niet ?!?).

ik ben niet helemaal achterlijk op midigebied dus al te rudimentair hoeft het ook niet te zijn, wellicht dat iemand bereid is om een voorbeeld uit te schrijven.

Even voor de duidelijkheid; de D20 heeft geen sliders etc. die sysex uitsturen (de oudere juno106 heeft dat volgens mij wel), bovendien zijn er ook geen "dedicated" control nummers voor cutoff/resonance.

Ik heb een uitvoerige search gedaan op dit forum maar kon zo op het eerste gezicht niet iets bruikbaars vinden.

Alvast bedankt.



Chilistein
 
Ehm.... toch maar even een regenbui op je optocht.
Zover ik me kan herinneren (jarenlang een D-10 gehad) kan je een D-10/20 niet editen middels NRPN (controllers dus).
Je zult echt rauwe sysex moeten gebruiken.
Als je niet wilt uitpuzzelen hoe dat werkt, dan kan je ook proberen een editor programma te vinden, de schuifjes zo bewegen als je het wilt, en dat opnemen in een sequencer (bijv. via het programma MIDI-OX).

Nu het vervelendste nieuws: de sound engine van de D-10/20 reageert niet realtime.
Kortom, als je een verandering maakt in het geluid (bijv. meer resonance, of het filter dichtdraaien) wordt de verandering pas actief in de volgende noot die je aanslaat. Een mooie filtersweep kan je dus vergeten, helaas!
 
man man man, ik begrijp dus dat ik met een hexcalculator op schoot mijn tweakjes moet gaan regelen
en dan nog niet eens realtime;
dat is teveel gevraagd voor mij

onbegrijpelijk dat op de Juno alle sliders sysex gewoon uitzenden en dat het bij de -latere: 1988- D20 allemaal zo vreselijk ingewikkeld moet zijn
enige gebruiksvriendelijkheid ontbreekt bovendien ook, en soundgewijs is het ook al geen topper (ja nu gaat het hard met het d20 bashen)

hoe dan ook, wel bizar om te zien dat ik binnen een mum van tijd een terzake doend antwoord krijg op mijn vraag
wat dat betreft zijn mijn ervaringen op dit forum alleen maar goed te noemen

michiel
 
Back
Top