Yamaha YC-45D en CS60/CS80

mansher

Vintage Voltage
Lid sinds
23 mei 2004
Berichten
341
Locatie
Gent
Hoi Iedereen,

Ik kon overlaatst een YC-45D op de kop tikken,basically een combo organ met enkele ''leuke'' features zoals de cs60/80 ribbon controller.....Welnu,ik denk dat ongeveer iedereen ondertussen de cs60/80 sound wel kent (Vangelis of Arturia plugin) en nu moet ik zeggen dat ik voel dat mijn YC-45D de oudste broer van het gezelschap is(ziet er ook heel gelijkaardig uit),akkoord,dit is 80% een orgel en 20% synth,maar ik vroeg me af hoe ver ik hier zou kunnen gaan om van dit orgel een cs60/80-iets te maken(meer synth-iets dus;env's,filters,tunig etc)...Dit beest zit vol met voice boards en heeft dus ook volledige polyphony,zou ik die kunnen ''stacken'' en er een bv. een 8 voice 4 osc's(of wat dit ook zijn in een''orgel'')synth/orgel van maken?Ik vraag me ook af,welke ''golfvormen'' deze boards eigenlijk zijn,want bijvoorbeeld de ribbon controller is een apart instrument op zich en dient dus niet voor pitchbends etc van het''orgel'' gedeelte,maar heeft bv. zijn eigen vette bass sound(echt vet!!!)alsook een ringmod sound,dus bv een saw/square en ringmod, zitten er dus in,maar dus enkel bespeelbaar met de ribbon.Al zou alleen al die ribbon sounds kunnen bespelen met het keyboard en aansturen met cv,dat zou al supervet zijn,maar ik hoop er natuurlijk meer uit te halen..........Misschien nog een leuk detail is dat er wel op sommige octaven en harmonics van het orgel zelf een sustain zit,die dus al dromerige soundjes kunnen produceren(cs60/80) als ik de octaven/harmonics zonder sustain dan uit zet,die ''sustain oct./Harm.'' klinken ook anders dan de gewone orgel sound.....Missschien ook leuk om te weten is dat ik mij herinner gelezen te hebben dat de cs60/80 gebaseerd zijn op orgel technology.............

Dus,iedereen die mij kan helpen hier meer klaarheid in te zien is meer dan welkom!!!!!!:halleluja :okdan: :halleluja

Hier heb je enkele fotos van de binnenkant,gemaakt door synthforum moderator HANZ(die heeft er blijkbaar ook 1tje);

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=34942&highlight=YC45D
 
Nou, heb heb.... had had! :D

Ik heb ooit een YC-45D voor een aardige prijs gekocht vanaf Marktplaats als zijnde "perfect in orde".
Aangezien ik dat nog geloofde ook (zeer onwaarschijnlijk voor een apparaat dat zo oud en complex is, zeker als het de laatste jaren in een vochtige schuur doorbracht) heb ik 'm opgehaald aan de andere kant van Nederland.
De teleurstelling was dan ook groot toen thuisgekomen bleek dat een aantal dingen het niet deden.
Gelukkig had ik min of meer "terugbreng-garantie" bedongen, en toen ik aan de telefoon meldde dat ik van de koop af wilde mocht ik 't ding óók wel voor vrijwel niets hebben (anders zou het apparaat in de kraakwagen verdwijnen!).

Uiteindelijk voegde het apparaat weinig toe aan mijn goed werkende CS-50, en heb 'm dan ook doorgeschoven aan mede-liefhebber en erkend knutselaar Marcel D. (ook op dit forum aanwezig).
Na ooit een blik onder de motorkap te hebben geworpen (zie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=28316 ) heeft hij er, geloof ik, een lange termijn-project van heeft gemaakt... maar wie weet... OOIT! ;)

Wat betreft de YC-45D: Ik vraag me af of het apparaat wel zoveel gemeen heeft met de latere CS'en.
Je moet het even in de tijd zien: de YC-45D dateert nog van vóór de SY-1 /SY-2/ GX-1, Yamaha's eerste echte synths.
Natuurlijk zijn er de uiterlijke overeenkomsten, de ribbon en natuurlijk het ontzettende gewicht - dat wel.
Maar de CS-50/60/80 hebben analoge oscillators, filters en envelopes/amps - de YC45d werkt gewoon als orgel, dus via een "divide down" mechanisme (vandaar de volledige polyfonie, bijv. vergeleken de 8 stemmen van bijv. een CS-80) en zonder filter, envelope of iets dergelijks.
Wat wél erg leuk is aan de YC-45D is het 'wiebel'-keyboard waarmee je 'vibrato' kan toepassen door de toetsen héén-en-wéér te bewegen!

Het verhaal dat de CS-80 van 'n orgel is afgeleid, klopt ook in zekere zin - dat is dus het beroemde GX-1 orgel dat ik hierboven al noemde. Maar een GX-1 is niet echt een 'doorsnee orgel'... (understatement van het jaar 2005, alvast! :D)
Het blijft trouwens leuk om Yamaha orgels in de gaten te houden: veel interessante synth technologie is vroeger of later terug te vinden in Yamaha Electone orgels - die vaak voor een mooie potplant af te halen zijn bij een oma om de hoek! ;)

Maar goed, mijn beperkte oordeel over een YC-45D: kwa klank vond ik het persoonlijk in ieder geval niet vergelijkbaar met een CS-50/60/80. Het is een lollig orgel, maar (eerlijk gezegd) niet méér dan dat... Ik hoop niet dat ik je teveel teleurstel? :bekdicht:
Over dat ombouwen gesproken - het idee is leuk, maar zonder schema's en een grote kennis van dit soort apparaten begin je denk ik maar weinig. Als je even naar de foto's van de binnenkant kijkt, weet je meteen waarom je niet at-random wat kabeltjes kan proberen om te solderen... :D
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Nou, heb heb.... had had! :D

....................
Het verhaal dat de CS-80 van 'n orgel is afgeleid, klopt ook in zekere zin - dat is dus het beroemde GX-1 orgel dat ik hierboven al noemde. Maar een GX-1 is niet echt een 'doorsnee orgel'... (understatement van het jaar 2005, alvast! :D)
Het blijft trouwens leuk om Yamaha orgels in de gaten te houden: veel interessante synth technologie is vroeger of later terug te vinden in Yamaha Electone orgels - die vaak voor een mooie potplant af te halen zijn bij een oma om de hoek! ;)
......

He leuke thread !
Kijk ff hier voor de GX-1

http://www.soundonsound.com/sos/feb....htm?session=4d53febbb9828cc284f450a931bd6c34

http://www.soundonsound.com/sos/mar....htm?session=4d53febbb9828cc284f450a931bd6c34
 
YC......45D

YC......45D

Ha,!!....

Ik doe ook nog wat duiten in het zakje....

Ik heb er onlangs 1 gehad in zeer goede staat overigens.
Maar ..wat betreft de vraag van dat refitten..

1)Jaren geleden....heeft een duits bedrijf een gewaagd project begonnen hiervoor een DCB aansluiting te maken..
GEFAALD!!..(Schroderr Wuppertall.RIP!!)..
2)Midi .....Kenton had in een grijs verleden ook een poging gedaan (gelukt!!),dit is volgens mij de MIDI refit voor de CS80 geworden...
3)Hanz heeft al wijs gesproken wat betreft ,als je geen circuit-layout hebt nix zomaar solderen ,word alleen maar slechter!!

Das de reden dat een POLYMOOG ook niet echt met Midi te vinden is..Dividing-down technolgy is erg lastig om ee MIDI refit op toe te passen.

mzzlll :okdan:
 
Re: YC......45D

Re: YC......45D

Dividing-down technolgy is erg lastig om ee MIDI refit op toe te passen.[/B]

Klopt, al heb ik voor de befaamde Eminent 310 Unique wel eens zoiets gezien, met relais enzo gekoppeld aan een microcontroller. Leuk voor de hobbyist! :D
 
Ha!..Ha!... Hobbyist..

Ha!..Ha!... Hobbyist..

Maak er maar meer een waanzinnig gestoorde ex-KPN medewerker van !!!!!!!!!! IK DUS!!!

WHoeeehaaahaahaaaaa!!!:dubbel:
 
LOL DEZE DRAAD
YC / C35/55... EN DE UIT EINDELIJK GX SEREI MEGA BAKKEN
ERTUSSEN IN LIGT DUS DE C35/55 ELECTONE MET EEN SY-1/-2 ANALOGE SYNTH ER STANDAARD IN
HELAAS IS DEZE YMAHA VAST NIET SOO VOORADIG
WANT IK DENK DAT DE ORGEL TECHNIEK ER AL WAS EN AS XPERIMENT WERDT ER EEN ORGEL GELEVERD MET DE SY 1 /2 EN IN ...PLAATJ DRAAD IN IN DE HIER NAVOLGENDE LINK [STAATER AL ?]
IIG
EERST WAREN ER DUS DE YC ORGANS ,..TOENM DE ELECTONE ,..DIE WAREN NOG WELGROTENDEELS ANALOOG OEPS

iig de degen die ik heb is eg verbuisterend goed b3speelbaar voor a; een hel blok met fx / foefjes en meer
teremelo [inslebaar
chorus instelbaar
arpeggiater ...div instelbaar memory !!! en die drumbox rete cr achtige sounds
en een galmveer
alleen voor deze fx istie zeeeeer de moeite waard ...
dus iedereen naar zn oma


ik ga verder in mn eigen electone draad wilde m ff hieraan toevoegen
 

Attachments

  • s4021392.png
    s4021392.png
    523 KB · Bekeken: 74
Origineel geplaatst door Hanz
Uiteindelijk voegde het apparaat weinig toe aan mijn goed werkende CS-50, en heb 'm dan ook doorgeschoven aan mede-liefhebber en erkend knutselaar Marcel D. (ook op dit forum aanwezig).
Na ooit een blik onder de motorkap te hebben geworpen (zie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=28316 ) heeft hij er, geloof ik, een lange termijn-project van heeft gemaakt... maar wie weet... OOIT! ;)

Yup, hij staat er inderdaad nog, die goeie YC45D. Maar ik ga eerst nog een badkamer bouwen en heb sinds kort een heule lieve vriendin dus de YC45D is ergens op de prioriteitenlijst onder de noemer "15-jaren plan" terecht gekomen :)
 
Bij mij staat ie er ook nog,maar nu naast een cs60...Het blijft een leuk orgel met een specifieke sound,ik gebruik em nog regelmatig...Achteraf gezien heeft ie natuurlijk niks t.o.v. een cs...
 
Re: Yamaha YC-45D en CS60/CS80

Origineel geplaatst door mansher
Hoi Iedereen,

Ik kon overlaatst een YC-45D op de kop tikken,basically een combo organ met enkele ''leuke'' features zoals de cs60/80 ribbon controller.....Welnu,ik denk dat ongeveer iedereen ondertussen de cs60/80 sound wel kent (Vangelis of Arturia plugin) en nu moet ik zeggen dat ik voel dat mijn YC-45D de oudste broer van het gezelschap is(ziet er ook heel gelijkaardig uit),akkoord,dit is 80% een orgel en 20% synth,maar ik vroeg me af hoe ver ik hier zou kunnen gaan om van dit orgel een cs60/80-iets te maken(meer synth-iets dus;env's,filters,tunig etc)...Dit beest zit vol met voice boards en heeft dus ook volledige polyphony,zou ik die kunnen ''stacken'' en er een bv. een 8 voice 4 osc's(of wat dit ook zijn in een''orgel'')synth/orgel van maken?Ik vraag me ook af,welke ''golfvormen'' deze boards eigenlijk zijn,want bijvoorbeeld de ribbon controller is een apart instrument op zich en dient dus niet voor pitchbends etc van het''orgel'' gedeelte,maar heeft bv. zijn eigen vette bass sound(echt vet!!!)alsook een ringmod sound,dus bv een saw/square en ringmod, zitten er dus in,maar dus enkel bespeelbaar met de ribbon.Al zou alleen al die ribbon sounds kunnen bespelen met het keyboard en aansturen met cv,dat zou al supervet zijn,maar ik hoop er natuurlijk meer uit te halen..........Misschien nog een leuk detail is dat er wel op sommige octaven en harmonics van het orgel zelf een sustain zit,die dus al dromerige soundjes kunnen produceren(cs60/80) als ik de octaven/harmonics zonder sustain dan uit zet,die ''sustain oct./Harm.'' klinken ook anders dan de gewone orgel sound.....Missschien ook leuk om te weten is dat ik mij herinner gelezen te hebben dat de cs60/80 gebaseerd zijn op orgel technology.............

Dus,iedereen die mij kan helpen hier meer klaarheid in te zien is meer dan welkom!!!!!!:halleluja :okdan: :halleluja

Hier heb je enkele fotos van de binnenkant,gemaakt door synthforum moderator HANZ(die heeft er blijkbaar ook 1tje);

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=34942&highlight=YC45D


om maar ff de oude draad eg leven in te schoppen ,..
je topicstarter gebruik dus de yc organ soms
...ik denk dat t niet eg heel moeilijkmoet zijn ...
kwestie van iemand traceren die bv by t eerste uur yamaha gewerkt heeft:
vatjem al

let op ask hans moet geloven ...doeikmeteen iist een divide down technologie
de yx organ en de c35 electone waarschymnlijknetsoo
asje daar dus verstand/ inzicht in hebt
moet t mogelijk zijn om bv external ,...een voice te trigeren ,..asje diet trig in hebt ,..
komt t volgende probleem volgt de divide down technologie je toegevogde trigger

nu wordt t intressant niet ...probleem
wel = mono organ ...
tzelfde probleem met jp4 en andere poly [moogs/cs / andere poly bakken
midi . poly is lastig
ik ben al teveren as ik bv een trig in van een xternal app bv en note op mn elecone te hotren krijg
filter naasten rocken maar
goed
ik draaf door ...
kwilde ff eraan vast plakken mn draad over mn electone was al een gegadigde die zn b35?? raar model had gesloopt en de drumdoos ervan omderhanden had genomen ,..is dus de moiete waard m,.....volledig analoge drumdoos met klank tussen een dr55 en cr8000
kmeen dit
asje dit gesynced krijg een lol extartje dan!!
link mn electone c35/55
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=813185&t=1196#post813185
 
Origineel geplaatst door mansher
Bij mij staat ie er ook nog,maar nu naast een cs60...Het blijft een leuk orgel met een specifieke sound,ik gebruik em nog regelmatig...Achteraf gezien heeft ie natuurlijk niks t.o.v. een cs...

asjou oude yc [ook twee octave organ] volledig analoog is en een voorlopert van ,..dan is deze electone
[van post boven ] nog intressantie-er ..vanwege de drumdoos en waarschynlijk dezelfde ...soundengine ]
 
Hey Ron,

Je kan ook gewoon voor een csje sparen,kun je je orgel heel laten en heb je zonder moeite de enige echte cs klank...(ik projecteer ff mijn eigen gedacht van ff terug....:eureka: )

Het leukste op die YC is eigenlijk die ribbon,het is een synth appart waar je de toonhoogte bediend via de ribbon...het heeft meer 4 presets,maar wel bruikbaar,verder wel geen mogelijkheid om iets aan de instellingen te veranderen...

Maargoed het is een orgel,dus als je orgels gebruikt in productie...
 
Back
Top