DIY: Paia EPFM modulaire effectenunits

matador

Stamgast
Lid sinds
25 juni 2004
Berichten
163
Locatie
NY, NY
Hoi medeforummers,

Bij een recentelijk bezoek aan Duitsland heb ik een liveconcert van een obscure minimalist bijgewoond. De muziek was niet zo spannend (Philip Glass rip off met interessante invalshoeken) maar wat me opviel dat hij uit twee 3U hoge 19" dozen effect processoren de meest waanzinnige effecten toverde. Ja inderdaad, een goede PA verbeeldt vaak meer dan dat er is, maar ok.

Navraag aan de man na het concert leerde dat hij de effecten zelf had gebouwd aan de hand van een boek van Craig Anderton van Paia en een aantal zelfbouwkits van Paia's DIY project genaamd Electronic Projects for Musicians (kortweg EPFM). Research op de Paia site leert dat deze DIY project bouwkits nog steeds beschikbaar zijn. Heeft iemand van het forum ooit met zijn handen aan de EPFM effecten gezeten en zo ja, wat is je oordeel hierover? Deze wordt zeer op prijs gesteld, ik overweeg namelijk om aan het zelfbouw project te starten. Misschien dat het zelfs mijn TC E Fireworx gaat vervangen ;-)
 
Ik heb het boek! Is een leuk boek voor beginners. Ze nemen je mee naar de wondere wereld der zelfbouw. Door 27 hoofdstukken heen leer je de basics maar ook de gevorderde projecten kennen. Je begint met een simple preamp, haat door met de ultra-fuzz en de bass-fuzz, leert een compressor te bouwen en maakt het af met een env. follower en een phaser.

Het is wel een oud boek. uit 1975. Dus voor een vintage sound issie wel heel ok (tube-distortion bijvoorbeeld) Als je alle projectjes keurig afrond en, zoals in je mail staat, in een 3U unit propt krijg je een modulaire FX unit. Er word zelfs uitgelegd hoe patch kabels moet maken.

Ook staan er plaatjes in van de printplaten die je nodig hebt. Toendertijd was het gebruikelijk om een printplaat te kopen en de tekening daar op over te brengen. Daarna in een ontwikkelbadje gooien en klaar is je custom printplaat! een soort van fotoontwikkeling !

Het boek neemt je terug in de tijd en laat zien wat er allemaal mogelijk is om zelf te bouwen met techniek van toen. Ik heb zelf een ultrafuzz in mijn poly-61 gesoldeerd, en ben nu 'bezig' een tubedistortion voor mijn analoge filter te bouwen (die ook nog in het stadium van printplaat is). Ik ga binnenkort weer eens de soldeerbout uit het vet halen!
 
Het eindproduct: een modulaire FX unit
 

Attachments

  • dsc07596.jpg
    dsc07596.jpg
    36,6 KB · Bekeken: 84
Via senso heb ik dit boek ook kunnen bemachtigen. :) Nog geen tijd gehad.
 
Bedankt voor de antwoorden en de foto's. Het ziet er wel heel stylee uit met die retro minimoog style knoppen... Bij dit soort gevallen is het in elkaar zetten de helft van de lol, natuurlijk. Hoewel de zelf de PCB's inkrassen en ontwikkelen wel alleen voor de echte helden weggelegd is, hè BRMZZ. Of het zelf bouwen van een Formant natuurlijk.

Maar ik heb mijn beslissing inmiddels genomen. Ook ik ga mijn butaansoldeerbout bijvullen en mijn vriendin vertellen dat wintersport er in mijn vrije week er waarschijnlijk niet inzit :dubbel:
 
Origineel geplaatst door matador
en mijn vriendin vertellen dat wintersport er in mijn vrije week er waarschijnlijk niet inzit :dubbel:

veel succes!
 
Back
Top