trigger switches?

daantje

bedorven typ
Lid sinds
5 januari 2004
Berichten
100
Locatie
Tilburg
hallo,
Tis waarschijnlijk zo op te lossen, maar ik heb geen idee hoe...Ik zal het probleem even uitleggen:
Ik heb een paar gecircuitbende apparaatjes waarvan ik enkele bends wil triggeren dmv.
707/505 outputs. De desbetreffende bends zijn allemaal switches (simpel aan-uit) op IC's.
Ik heb al iets om audio om te zetten in trigger ( http://www.geocities.com/SoHo/2022/synth.html )...

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
groetjes en alvast bedankt,
Daan
 
Dat kan je doen met een relais, maar dan hoor je ook steeds geluid van het relais als je aan of uit schakelt. Het kan ook met een CD4066. Dat is een ic met daarin 4 schakelaars, door de triggeruitgang van je schema aan te sluiten op een control ingang van het ic kun je een schakelaars bedienen. Maar dan is de schakelaar alleen aan als er audio is en de triggeruitgang hoog is(geldt ook voor het relais), dit is ook wel weer op te lossen maar dan heb je nog wat meer onderdelen nodig.
 
Hallo Twiki,

Ik heb wel eens met zo'n 4066 geprobeerd de bypass footswitch van mijn Space Echo en wat andere dingen te bedienen, maar als de schakelaar van zo'n 4066 gesloten is, dan is de weerstand nog te groot om bijvoorbeeld die Space Echo te bedienen. Weer jij een electronische manier om de weerstand van het gesloten contact te verkleinen? Of zijn er andere IC's die een lagere weerstand hebben? Of doe ik iets verkeerd?

Hopelijk kan je me helpen.
 
Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik heb wel eens met zo'n 4066 geprobeerd de bypass footswitch van mijn Space Echo en wat andere dingen te bedienen, maar als de schakelaar van zo'n 4066 gesloten is, dan is de weerstand nog te groot om bijvoorbeeld die Space Echo te bedienen. Weer jij een electronische manier om de weerstand van het gesloten contact te verkleinen? Of zijn er andere IC's die een lagere weerstand hebben? Of doe ik iets verkeerd?

Dat is simpelweg een kwestie van meerdere in- en uitgangen van die schakelaars parallel hangen. :) Je zult waarschijnlijk wel even je schakelende signaal moeten bufferen, want anders trekt ie het overhalen van meerdere schakelaars tegelijk waarschijnlijk niet.
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Dat is simpelweg een kwestie van meerdere in- en uitgangen van die schakelaars parallel hangen. :) Je zult waarschijnlijk wel even je schakelende signaal moeten bufferen, want anders trekt ie het overhalen van meerdere schakelaars tegelijk waarschijnlijk niet.
Dat zal wel meevallen, I in is max 1uA. Maar op zich moethet niet nodig zijn om er meerder parallel te zetten, Rds on is bij 10 volt ongeveer 150 ohm. Lijkt me over het algemeen geen probleem. Ben je er wel zeker van dat ie schakelt, de controlspanning moet in de buurt zijn van de voedingsspanning.
 
OK dan, bedankt!
ik ga het eens proberen met relais en ik denk ook wel met die CD4066...
Morgen weer naar de elektroboer.
 
nog een vraagje:
hoe bouw ik een schakelaar die bij een signaal (trigger) aan gaat, en bij hetzelfde signaal weer uit?
Dit soort dingen zijn lastig te vinden op Inet, dus als iemand links of tips (boeken etc.) heeft hoor ik het graag...
groetjes,
Daan
 
Back
Top