Geluidkaart kapot... :(

Dr. RiPsaw

Ouwe rot
Lid sinds
1 februari 2002
Berichten
1.827
Locatie
in een huis
"Houston, we have a problem...Gina is down!....I repeat: Gina is down!"

Sinds gisteren ineens flinke distortion over alle analoge outputs van m'n Echo - Gina20 geluiskaart. Getest met andere drivers, ook in een ander systeem, helaas zonder goede resultaten. Klinkt als een kapot contact in de aansluiting naar de breakoutbox.
(is dus een hardwareprobleem en geen softwareprobleem!)

Heeft iemand enig idee of er in Nederland een service center is waar ze dit soort problemen kunnen verhelpen? Ik heb de kaart ca. 2 jaar geleden 2e hands overgekocht van een kennis, en ik heb tot gisteren met volle tevredenheid met de kaart gewerkt... Ik ben helaas niet in het bezit van de originele aankoopbon, de kaart is minstens al 3 jaar oud denk ik.


g*dver de g*dver! :(
 
Laatst gewijzigd:
Ik weet niet hoe de connectie tussen de breakoutbox en de kaart gaat, maar als het een kabelis kun je die in ieder geval eens met een multimeter bewerken...
 
Ik heb al contact gezocht met EchoAudio, echter nog geen antwoord gehad. En ik ga inderdaad vanmiddag even langs Feedback, kijken of zij een goeie fix mogelijkheid weten. Het probleem lijkt hem te zitten in de 25p-connector op de kaart, misschien dat hij opnieuw gesoldeerd kan worden.

De kabel zou ik inderdaad ook eens door kunnen meten, alleen weet ik niet wat ik moet verwachten. Ik zou hooguit kunnen kijken of de outputs contact maken met de aarde o.i.d. (het klinkt namelijk alsof alle outputs contact met elkaar maken)
 
Ik heb dus een bedrijf gevonden in Hilversum dat mogelijk m'n kaart kan repareren: MediaConnection/ServiceConnection.

Zou mogelijk iets van 59 Euro/uur ex.BTW gaan kosten voor reparatie, en als het alleen soldeerwerk is bij de connector dan is dat zo gefixed.
Ik ga de gok maar wagen, altijd beter dan 600 Euro uit te moeten geven aan een nieuwe kaart...
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
De kabel zou ik inderdaad ook eens door kunnen meten, alleen weet ik niet wat ik moet verwachten. Ik zou hooguit kunnen kijken of de outputs contact maken met de aarde o.i.d. (het klinkt namelijk alsof alle outputs contact met elkaar maken)

Niet gehinderd door enige kennis zeg ik:

meet alle adertjes door op weerstand met bijvoorbeeld een Fluke, die dingen kunnen een piepje geven bij contact, dan kun je je ogen op de connector houden in plaats van op de meter, wel zo handig. Bij ieder adertje hoort maar één ander adertje te reageren over het algemeen, en je kunt ook op de weerstand letten, die dient voor ieder adetje hetzelfde te zijn lijkt mij.

Correct me if I'm wrong.
 
Kan ook de eindtrapversterking zijn van die analoge outputs. Dat zijn ook meestal zwaar verdachte onderdelen bij kapotte audioapparatuur die distorted klinken.

Maar als het een kabel is, is meten al een stap in de goede richting. :)
 
Origineel geplaatst door NorthernLightX


Niet gehinderd door enige kennis zeg ik:

meet alle adertjes door op weerstand met bijvoorbeeld een Fluke, die dingen kunnen een piepje geven bij contact, dan kun je je ogen op de connector houden in plaats van op de meter, wel zo handig. Bij ieder adertje hoort maar één ander adertje te reageren over het algemeen, en je kunt ook op de weerstand letten, die dient voor ieder adetje hetzelfde te zijn lijkt mij.

Correct me if I'm wrong.

Ik moet inderdaad nog eens ff ergens een goeie multimeter zien te lenen, of gewoon ff naar een electronicaboer stappen die zoiets misschien wil doormeten...


Origineel geplaatst door fuse
Kan ook de eindtrapversterking zijn van die analoge outputs. Dat zijn ook meestal zwaar verdachte onderdelen bij kapotte audioapparatuur die distorted klinken.

Maar als het een kabel is, is meten al een stap in de goede richting. :)

Ik zoek op dit moment de fout nog wat meer in de connector op de kaart, of eventueel de kabel (niet in de weerstanden).
Maar als ik een multimeter te pakken heb dan meet ik gewoon ook de kabel ff mee, en misschien nog ff een weerstandje ofzo, maar ik heb te weinig ervaring met dat soort dingen, dus ik ik ben daar (meten van weerstanden) nogal voorzichtig mee, ik wil niet teveel stroom ergens doorheen jagen...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw

Ik zoek op dit moment de fout nog wat meer in de connector op de kaart, of eventueel de kabel (niet in de weerstanden).
Maar als ik een multimeter te pakken heb dan meet ik gewoon ook de kabel ff mee, en misschien nog ff een weerstandje ofzo, maar ik heb te weinig ervaring met dat soort dingen, dus ik ik ben daar (meten van weerstanden) nogal voorzichtig mee, ik wil niet teveel stroom ergens doorheen jagen...

Ik bedoel dus dat je aan de weestand van de draadjes zelf misschien kunt zien dat er 1 of meer afwijken, ik heb het hier niet oven het elektronische component dat bekend staat als "weerstandje", voor de duidelijkheid. Ik zou zelf nooit met een multimeter op het PCB van welk electronisch component dan ook vaan een PC komen, daar is die electronica veel te delicaat voor...
 
Koop gewoon een multimeter, hoeft niet eens zo duur te zijn (rond de 30 euro). Die dingen zijn retehandig en eigenlijk onontbeerbaar in je studio.
Je zal zie dat je hem vaker nodig hebt. (doormeten kabels, batterijtje testen, analoog synthje doormeten)
 
Voor weerstand van kabels te meten is een batterij en led/lampje ook al voldoende hoor.

En een multimeter heeft weinig zin als je de ballen verstand van zo'n apparaat hebt. En dat geldt volgens mij ook voor de mensen die te bang zijn om een ICtje op een printplaatje door te meten. Of uberhaupt op een printplaatje te meten. :P

Maar als het een losse connector is op het printplaatje kun je met een soldeerbout alles wel even langsgaan zodat het weer vast zit. (niet teveel tin gebruiken)
 
Ik ben absoluut niet te bang om een printplaat door te meten, maar wel voorzichtig! Gelukkig heb ik verstand van multimeters, dus dat is ook geen probleem. Ik gebruik ze echter te weinig om er een te kopen, maar m'n pa heeft vast nog wel ergens een oude liggen :)

Zelf solderen durf ik echter niet aan, zo nauwkeurig ben ik niet met een soldeerbout. Bovendien laat ik een kaart van 600 Euro liever door een prof. solderen...
 
Back
Top