Usb/scsi S5000

timvanpoppel

blockrockin' beats
Lid sinds
11 november 2002
Berichten
120
Locatie
Tilburg
Ik vrees dat je onderscheid moet maken tussen de USB en de SCSI functionaliteit op de S5000/6000 samplers.

In eerste instantie gebruik je de USB interface om een verbinding te maken met Mac of PC zodat je via Aksys remote software de sampler kunt bedienen op de computer. Natuurlijk ben je daardoor ook in staat om samples die bijvoorbeeld op de HD van je computer staan te drag/droppen van en naar de sampler<>computer.
Erg leuk allemaal en dus zonde dat je die interface ontbreekt. Hij is idd moeilijk te vinden en daardoor pokkeduur.
(175 - 250 euro )
De scsi poort op de S5000/6000 wordt hoofdzakelijk gebruikt om externe opslag van data. SCSI harddisk, SCSI Zip-drive, SCSI CD-Rom zijn de apparaten die je daarvoor nodig hebt.
Het is nagenoeg onmogelijk om zonder problemen via de SCSI bus een verbinding te leggen met een computer die uitgerust is met een SCSI-interface, dit teneinde om via software als Soundforge, Cooledit of Bias Peak e.a. samples van en naar de sampler <> pc te sturen. Dit zorgt bij 5000/6000 reeks voor grote problemen en vandaar dus een 2de additionele USB bus die dit wel toestaat.
Dit in tegenstelling tot EMU samplers waar dit wel gaat via de scsi-bus en EOS software. Al verloopt dit niet steeds vlekkeloos met regelmatige crashes en hoofdpijn als gevolg. Het probleem is dat zowel de sampler als de computer "master" willen spelen over de scsi bus en de randapparaten (HD,Zip...) hetgeen dikwijls conflicten geeft. In de manual van de 5000/6000 wordt zelfs sterk afgeraden om een verbinding te maken via SCSI met de computer. Ik heb dit geprobeerd en idd, alles draait in de soep en loopt snel vast. Hoewel SCSI op zich een makkelijk te gebruiken systeem & protocol betreft ondervinden gebruikers vaak grote problemen om de handel aan de praat te krijgen. Dit door id nummertjes en termination instellingen. Maar 1 keer als de handel draait werkt het wel snel en vlekkeloos. Akai omzeilt heel de interactie SCSI <> PC via de USB bus en ze gebruiken SCSI dus uniek voor data opslag.

Het kitje dat jij van Adaptec zou willen kopen is dus een beetje weg gegooid geld. De vraag is ook of het werkt, in die zin dat ik eerder heb geprobeerd om een USB disk aan de USB poort te hangen van de sampler, maar de sampler vind die HD niet. Een tussenoplossing is dat je 2 uitwisselbare HD's koopt, bijvoorbeeld een Jazz 1 Gig van Iomega. Die zijn intussen vrij goedkoop te vinden. 1tje aan de PC en 1tje aan de sampler. Zo kan je de schijven perfect uitwisselen. Maar de vraag is dan of je qua prijs al niet in de buurt komt van de USB interface die je nodig hebt.
Makkelijker zou zijn dat je de USB interface voor de Akai vind natuurlijk. Ik kan je verzekeren dat dit systeem ( via Aksys software) zijn gelijke niet kent en ontzettend handig werkt !
 
Laatst gewijzigd:
Bj Tunrkey in Engeland hebben ze de dingen nog. www.turnkey.co.uk Kost 80 pond. Ik heb het over het usb board van Akai, IB56 usb :)
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Het is nagenoeg onmogelijk om zonder problemen via de SCSI bus een verbinding te leggen met een computer die uitgerust is met een SCSI-interface, dit teneinde om via software als Soundforge, Cooledit of Bias Peak e.a. samples van en naar de sampler <> pc te sturen. Dit zorgt bij 5000/6000 reeks voor grote problemen en vandaar dus een 2de additionele USB bus die dit wel toestaat.
Dit in tegenstelling tot EMU samplers waar dit wel gaat via de scsi-bus en EOS software.


Graag wil ik even een kanttekening plaatsen wbt het gebruik van scsi tussen sampler en comp.
Het is niet alleen EMU die dit ondersteund, oudere akai's doen dit ook.
Ik werk zelf zonder problemen met een Akai S3200XL aan een "oude" Mac 9500 (intern scsi)
die ik alleen voor de sampler gebruik om te editten met Mesa en Recycle en Peak, en dit verloopt helemaal vlekkeloos.

Of de S5/6000 dit ondersteund betwijvel ik, ik denk zelf dat het OS dit niet ondersteund, daar Akai
naderhand zelf met een USB oplossing kwam, wat scsi overbodig maakt voor dit doel.

Scsi is primair voor data in en uitvoer bedoeld met cd-rom spelers, Zip en externe harde schijven.

Ik zou toch eens extra goed zoeken naar dat USB kaartje, ik had hem ook in mijn 5000 zitten, en toen
ik hem inruilde tegen een S6000 miste ik hem direct, omdat de S6000 hem niet had.

Ik heb heel Belgie en Nederland afgebeld, en na ongeveer 20 telefoontjes had ik beet, bleek dat
die winkel in Eindhoven 1 nog verstopt op de plank had liggen.

Probeer anders in Engeland of Amerika er 1 te vinden, dan weet je iig zéker dat het werkt....en het
is het waard!!

Succes!
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door timvanpoppel
hey bedankt voor de info!
ik denk dat ik toch nog es voor dat usb-boardje ga zoeken.

Ik zou het er niet op gokken, wbt die USB to SCSI.

USB board met AK-SYS werkt zó relaxed!
Echt, als je daar mee werkt wil je geen ander sampler systeem, eenvoudiger kan niet.
Je gaat je sampler ook weer heel veel gebruiken omdat ie direct klaar voor gebruik is.
Dat is de rede waarom je zo veel samplers te koop ziet staan, een mens is van huis uit lui,
het idee dat je eerst van alles moet doen om dat ding aan te zwengelen maakt
dat veel mensen voor een andere werkwijze kiezen.

Ik heb zelf 2 S3200XL's, een S950 en een S6000, raad maar welke er altijd aan staat...;)
 
Tja, hap klare samples van:
http://www.hollowsun.com

via USB over en weer, echt het kan niet makkelijk en goedkoper.
Ik heb standaard mijn schijf vol staan met Hollowsun samples.

beetje offt, maar toch wel handig dacht ik zo :)
 
Ik heb er een besteld.
ik had al eerder dit boardje besteld een hele tijd geleden bij tach-tally geloof ik... staat geloof ik nog ergens op dit forum, maar in ieder geval, ik heb m nooit binnengehad.
Nu bij Verhagen in Tilburg. De vriendelijke man mailde me dat ie m niet op voorraad had, maar dat ie m wel kon bestellen. en dat zou ongeveer een week duren, en 140 euro kostten.

Zou mooi zijn.
hopen dat ze m bij akai op voorraad hebben.
 
Ik hoop het ook voor je.
Toen ik hem wilde kopen had ik Akai zelf even gebeld (was medio januari/februari en het
werd steeds een maand later, de eventuele levering).
en die wisten me toen te vertellen dat alles op was in Nederand en in Japan,
maar dat als er een nieuwe bestelling geplaatst werd, Akai er minimaal 100
moest laten maken (het boardje wordt door een andere firma gemaakt) anders was
het de moeite niet, uiteindelijk zien zij het als extra "service" voor een apparaat
wat allang uit productie is...
 
Effe kicken...

Ik heb sinds kort (nog geen week) een S3000XL, en ik zou graag via Wav bestanden met Wavelab (3.04b) via SCSI naar de sampler sturen.

Door het grote gebruiksgemak (inpluggen, drivers installeren en klaar) van die Adaptec usbxchange zat ik eraan te denken deze te kopen i.p.v. een normale SCSI kaart (voor deze laatste moet ik dan nog een kabel kopen en dan wordt dat ook nog eens duurder dan de usb-scsi oplossing).

Ik vroeg me eigenlijk af of dit werken gaat... Misschien iemand die hier meer over weet?

Nog wat: als ik die kit koop, moet ik dan nog een SCSI terminator erbij kopen??
 
Ik vroeg me eigenlijk af of dit werken gaat... Misschien iemand die hier meer over weet?

Deze vraag is al eens op de Akai mailinglist voorbij gekomen.
Akai Japan heeft ook een compatibility-lijst voor usb-scsi en firewire-scsi, in combinatie
met de oudere S-serie samplers, op de site staan. Zie o.a.:
(en vergeet de next by date/next by thread linkjes over hetzelfde onderwerp niet)

http://www.midicase.com/akai/archive/2002/oct_dec/msg00131.html
http://www.midicase.com/akai/archive/2002/oct_dec/msg00055.html

Staat me bij dat het ook dit jaar nog een paar keer voorbij gekomen is, maar die zie ik zo snel niet in de zoekfunctie, maar misschien kun je ze zelf vinden :)

Maar kort: er is in ieder geval 1 iemand op de list die de Adaptec usb-scsi gebruikt.
 
Bedankt, ik ga binnenkort eens langs bij de computerboer en me zo'n ding aanschaffen. Als het niet werkt kan ik het nog terugbrengen (hoop ik).

:okdan:
 
Iemand hier ervaring mee?
 

Attachments

  • fr1sx.jpg
    fr1sx.jpg
    4,8 KB · Bekeken: 60
Origineel geplaatst door timvanpoppel
Ik heb er een besteld.
ik had al eerder dit boardje besteld een hele tijd geleden bij tach-tally geloof ik... staat geloof ik nog ergens op dit forum, maar in ieder geval, ik heb m nooit binnengehad.
Nu bij Verhagen in Tilburg. De vriendelijke man mailde me dat ie m niet op voorraad had, maar dat ie m wel kon bestellen. en dat zou ongeveer een week duren, en 140 euro kostten.

Zou mooi zijn.
hopen dat ze m bij akai op voorraad hebben.


Heb je m al?
 
Origineel geplaatst door timvanpoppel
nope :(.. ik ga m ff mailen

Idd probeer Akai even te bellen, dan weet je iig of je verder wilt wachten.

Anders zou ik toch even over de grens proberen.
 
Ik heb dus zo'n ding gekocht (Adaptec USBXCHANGE) en het werkt langs geen kanten :( . Ik krijg dat ding maar niet geïnstalleerd op mijn WinXP systeem... Heb nochtans de allernieuwste drivers van het net geplukt op de site van Adaptec, maar Windows protesteert blijkbaar omdat het 'product geen Windows logo heeft' of zoiets... :r :kont: :kont:

Iemand enig idee om dit ding toch aan de praat te krijgen?
 
Back
Top