Analoge synths stemmen

ironfreq

You're the man now, dog!
Lid sinds
9 februari 2003
Berichten
365
Locatie
Utrecht
Hey,

Wist niet zeker of ik deze topic hier of bij 'Vintage' moest plaatsen, maar omdat niet iedere synth die je handmatig moet stemmen vintage is, plaats ik hem maar hier :geslaagd:

Zoals ik in een ander topic al schreef heb ik al meer dan een jaar mijn gear niet aangeraakt, dus ook mijn favoriete der favoriete synths, maw de MacBeth M3X, dus niet. De oscillators van de M3X moet je handmatig stemmen, wat ik nogal een lastig klusje vind... aangezien ik blijkbaar niet echt geboren ben met een zuiver gehoor :confused: . Ik stemde meestal door een basistoon uit een andere synth te halen en de M3X zo goed en kwaad als dat lukte daarmee te stemmen op het gehoor, maar lastig karwijtje... jaja, ik weet het, ben qua gebruikersgemak te verwend door m'n andere VA's en ROMplers :)

Nu heb ik van een medelid (weet ff helaas niet meer wie) ooit de tip gehad om een simpele gitaarstemmer te kopen, omdat het daarmee een stuk makkelijker zou zijn. Vraagje: Klopt dit inderdaad en vooral, kan je iedere gitaartuner hiervoor gebruiken, of moet ik nog ergens op letten als ik er eentje aanschaf hiervoor?

Ben benieuwd...

Groetjes,
Vincent
 
Volgens mij (als niet-gitaar speler) is het meest eenvoudige stem apparaat al goed genoeg. Zorg er in ieder geval wel voor dat je een kale toon uit je VCO haalt (zonder filters en dergelijke).

Suc,

JurgeN
 
Search64, ik schrik er zelf van :stupid ...
Teveel :biertje: gedronken vrees ik ;)

Maar bedankt voor je reaktie, Jurgen... dan schaf ik er binnenkort eentje aan. Zo duur zijn die dingen niet heb ik inmiddels gezien, dus ook als het niet goed werkt is het geen ramp.

Groetjes,
Vincent
 
Origineel geplaatst door ironfreq
dan schaf ik er binnenkort eentje aan.

Misschien hoef je die zelfs niet te kopen. Ik zie in je gear list dat je Adobe Audition gebruikt. Volgens mij kan je dat programma ook gebruiken als tuner want je kan er ook geluiden met een bepaalde frequentie, toonhoogte mee genereren. :eureka:
 
Zo doe (deed eigenlijk, want nu heb ik het stembakje aangesloten op de koptelefoonuitgang van mijn mixer, zodat ik het niet iedere keer moet aansluiten op een andere synth) ik het:

stemmer.jpg


Werkt erg goed en precies. Stemmen op het gehoor is inderdaad niet altijd zo evident.
 
Origineel geplaatst door Synthesizer11
Zo doe (deed eigenlijk, want nu heb ik het stembakje aangesloten op de koptelefoonuitgang van mijn mixer, zodat ik het niet iedere keer moet aansluiten op een andere synth) ik het:
Werkt erg goed en precies. Stemmen op het gehoor is inderdaad niet altijd zo evident.

Er zit toch een A440 toon in de mini? Of de middelste A van een willekeurig, digitaal keyboard?
Effecten uit; A440 aan en de A toets indrukken van het te stemmen keyboard en op het gehoor de twee tonen gelijk stemmen (geen zwevingen meer tussen de twee tonen). Een stemapparaat is gewoon niet nauwkeurig genoeg...
 
Origineel geplaatst door P-Five
Er zit toch een A440 toon in de mini? Of de middelste A van een willekeurig, digitaal keyboard?
Effecten uit; A440 aan en de A toets indrukken van het te stemmen keyboard en op het gehoor de twee tonen gelijk stemmen (geen zwevingen meer tussen de twee tonen). Een stemapparaat is gewoon niet nauwkeurig genoeg...

De A440 van mijn mini is inderdaad niet meer correct. Maar dat een stemapparaat dat ook niet was, da's het eerst wat ik daar van hoor ...
 
Origineel geplaatst door Synthesizer11
De A440 van mijn mini is inderdaad niet meer correct. Maar dat een stemapparaat dat ook niet was, da's het eerst wat ik daar van hoor ...

De A440 van je mini kun je ook 'stemmen' als het goed is. Bij een stemapparaat (althans bij het mijne) is het de bedoeling dat een wijzertje precies in het midden moet staan. Daar zitem de onzuiverheid in... niet in het apparaat maar in je eigen (on)nauwkeurigheid...
 
Ik geloof best dat er stemapparaten zijn die niet echt heel erg goed zijn, maar om nou te zeggen dat stemmen met een speciaal daarvoor bedoeld apparaat niet gaat lukken gaat een beetje ver is het niet?
 
Origineel geplaatst door falafelbiels
Ik geloof best dat er stemapparaten zijn die niet echt heel erg goed zijn, maar om nou te zeggen dat stemmen met een speciaal daarvoor bedoeld apparaat niet gaat lukken gaat een beetje ver is het niet?

Misschien haal ik het stemmen van een instrument op A440 en het afzonderlijk stemmen van de 3 oscillatoren van de mini/MacBeth door elkaar. Natuurlijk kun je een instrument in zijn geheel prima stemmen met een stemapparaat. Maar uit mijn ervaring bij het tunen van de mini is gebleken dat het stemmen op het gehoor (met behulp van de zwevingen) veel beter werkt. Ik gebruik liever een referentietoon dan een stemapparaat zeker als je octaafzuiver wilt stemmen (dwz de juiste stemming over 5 octaven).
 
Nu ik de oorspronkelijke post eens beter lees gaat het volgens mij gewoon om het onderling (af)stemmen van de oscillatoren van de MacBeth. Om maar weer de mini als referentie te gebruiken: Ik gebruik voor het tunen van OSC1 een referentietoon van A440 (vanaf een willekeurig digitaal keyboard). Als OSC1 goed getuned is schakel ik de referentietoon uit en vergelijk OSC2 met OSC1 totdat beide gelijk zijn (geen zwevingen). Dan vergelijk ik OSC1 met OSC3 tot er geen zwevingen meer zijn. Dan alle drie tegelijk... Vaak moet je om de zoveel tijd bijsturen...
 
Ik stem ook altijd op het gehoor; wat P-Five zegt werkt voor mij het beste. Zeker als je een ringmodulator erbij gebruikt hoor je het "zweven" van de oscillators heel goed.

Op mijn M3X heb ik natuurlijk geen ringmodulator maar dat is geen probleem. Als het me met 1 toon niet lukt om het perfect gestemd te krijgen dan speel ik gewoon een simpel melodietje ("Vader Jacob" of zo) en dan hoor je gelijk of het vals is of niet. Maar inderdaad: je moet wel naar de rauwe oscillators luisteren zonder filters e.d., dat spreekt voor zich!

Vader Jacob klinkt trouwens best bruut op een M3X :)
 
Er is volgens mij ook een groot verschil tussen stemapp.'s
Prijzen variëren al snel tussen 10 en +100 euro.

Ik speel al jaren gitaar en heb onlangs mijn stemapp. moeten vervangen en kan mezelf nu nog schoppen omdat ik niet voor een iets beter (waarsch. duurder) modelletje ben gegaan.
Persoonlijk geef ik nog steeds de voorkeur aan de stembakjes met een wijzertje(zoals hierboven op 1 v.d. foto's). Hoewel de modelletjes met ledjes heel handig zijn is het vaak erg onduidelijk hoe ver je van de juiste stemming verwijderd bent.

+ wist je de meeste stemapp.'s binnenin meestal ook zelf gestemd kunnen worden.... (heb ooit urenlang lopen vloeken nadat ik dit proefondervindelijk te weten kwam bij het herstellen van het batterijdraadje van een vorig stembakje...)

my 2c's
 
Origineel geplaatst door P-Five
Nu ik de oorspronkelijke post eens beter lees gaat het volgens mij gewoon om het onderling (af)stemmen van de oscillatoren van de MacBeth. Om maar weer de mini als referentie te gebruiken: Ik gebruik voor het tunen van OSC1 een referentietoon van A440 (vanaf een willekeurig digitaal keyboard). Als OSC1 goed getuned is schakel ik de referentietoon uit en vergelijk OSC2 met OSC1 totdat beide gelijk zijn (geen zwevingen). Dan vergelijk ik OSC1 met OSC3 tot er geen zwevingen meer zijn. Dan alle drie tegelijk... Vaak moet je om de zoveel tijd bijsturen...

Ik doe net hetzelfde, behalve dan dat ik de stemming van OSC1 met het stembakje doe. De andere OSC'n doe ik ook door te vergelijken met OSC1 ...
 
Hoi hoi,

Sorry voor mijn late antwoord, maar iedereen bedankt voor de nuttige replies.

Nu ik de oorspronkelijke post eens beter lees gaat het volgens mij gewoon om het onderling (af)stemmen van de oscillatoren van de MacBeth

Ik geloof dat ik idd niet echt duidelijk was in mijn posting.. Wat ik eigenlijk inderdaad bedoel is het volgende: Op mijn overige synths bepaal ik met een instelling de toonhoogte van de oscillator in semitones (0 is de exacte noot die je speelt, +12 is een octaaf hoger, -12 een octaaf lager, etc.). Met een andere instelling kun je de oscillators 'fine-tunen', zodat je ze bv licht van elkaar kunt onstemmen.

Met de M3X is het zo dat de grote draaiknoppen niet in 'vaste' stappen gaat en je zelf net zo lang moet draaien aan de oscillatorknop tot hij de toonhoogte bereikt heeft die je zoekt. De draaiknop is dan zowel voor de oscillatortoonhoogte, als voor het fine-tunen. Ik heb soms wat moeite om een geluid van de M3X (zeker met meerdere oscillatoren) dusdanig te stemmen, dat hij niet vals klinkt met andere synthgeluiden. Het lukt meestal wel, maar vaak pas na veel prutsen. Nu zou dit best een handicap voor mezelf kunnen zijn :) , maar ik vroeg me af of iemand hiervoor wat tips heeft.

Het lijkt me dat een absoluut gehoor in dit geval welkom zou zijn geweest.

Groetsels,
Vincent
 
Ik denk dat de meeste tips al zijn gegeven in deze thread.

Gebruik een referentietoon (bv de A) van een ander keyboard...
Geen effecten...
Tune OSC 1 gelijk aan de referentietoon totdat geen zwevingen meer hoorbaar zijn...
Zet de referentietoon uit...
Tune OSC 2 gelijk aan OSC 1 totdat geen zwevingen meer hoorbaar zijn...
Tune OSC 3 gelijk aan OSC 1 totdat geen zwevingen meer hoorbaar zijn...
Kijk dan of de 3 OSC's zwevingsvrij klinken (een beetje zweving zorgt voor een breed geluid)

Ik denk dat het niet zo'n gelukkige keuze is geweest van Ken om 1 tuneknop met een breede range voor de OSC te gebruiken. Een octaafschakelaar was beter geweest...
 
Back
Top