Basic channel / Maurizio / Rhythm & Sound

lloydwebster

hans werrekmeester

Nounounou, het is ook alleen maar door de gitaar en de baslijn hoor, verder is het me nog niet gelukt om die
gasten hun shit na te maken.

Wel ruissss.

Wederom de drums die ik niet lekker vind liggen zoals zij dat doen. Ideetje? Analoge speck mixtafel doorheen jagen met comprezzie?
Kan me wel herinneren dat ik t met n Avalon VT sp313 heb gecompressed destijds

Vind hem best goed klinken maar Basic Channel namaken is natuurlijk lastig.
Is ook een vrij unieke sound die met oude analoge aparatuur gemaakt is en met heel veel delays. Hun bassdrums liggen ook altijd superdiep en er zit enorme ruimte in hun tracks.

Ik denk ook dat Basic Channel namaken een hele uitdaging is. Ik denk sowieso dat je wat meer reverb zal moeten gebruiken, als ik naar Basic Channel luister dan zit er bijna altijd een hele lichte reverb op de basis elementen (kick, bas), eventueel zelfs verschillende, die ze dan ook compressen (kan je nu eenvoudiger doen met trackspacer denk ik). De kunst is om de reverb net minimaal genoeg te houden zodat de track er niet in verdrinkt.

Dit gezegd zijnde, ik vind deze track best wel ok, een soort Duitse minimal rond 2000 of zo. Maar het volume van alle verschillende toevoeginkjes kan beter, dat zou ik automaten als ik jou was.

Geen idee of het een idee is.. (ehm, dus)

.. maar ipv het in analoge shizzle te zoeken: kan je niet die drum-hits meer wegmoffelen, met bijv low-pass filters of eq's? Ben geen kenner, maar volgens mij zit het meeste hoog bij BC 'm in die ruis + fx, en kabbelt de rest "daar onder", als een hartslag ipv een in-your-face-beat..

Thnx voor de feedback iedereen, ik denk eerlijk gezegd dat de samples gewoon kut zijn van de drums.
Het is overigens al n redelijk oude track. destijds had ik nog geen mutron phaser, die heb ik nu wel en ga ik even de ruis opnieuw opnemen.

Basic channel is zeker voor gevorderden omdat het pro;s zijn maar ik denk dat het wel goed komt uiteindelijk. Heeft iemand nog houten drum rimshot sounds? haha lekker cryptisch.

Ik heb hier ook nog zo'n fischer spaceexpander liggen(springveer galm met buizen preamp) denk dat die ook wel wat sexies moet doen op de snare. Want het is vooral de snare waar ik em aan stoor, en de hihats misschien iets meer low end eruit scoopen idd :) en de drums n stuk zachter

Digital zou ik kunnen proberen heb wel zo;'n UAD Echoplex, die klinkt wel goedddd

Wat bedoel je met trackspacer btw?

Overigens limit ik de tracks altijd omdat als ik ze wil draaien in een club vallen ze anders weg, maakt het inderdaad wel lelijk. maar bij een uiteindelijke release wordt het gewoon -5dB aangeleverd NoDither YesBoobies .WAV

MPC60, Microwave rev B, Prophet 5, Space echo, een prachtige grote mixer en 100 jaar ervaring in bands als Palais Schaumburg en Propaganda. Maar het was ook een fantastisch momentum, UR met Jeff Mills bleek naadloos te passen in het Berlijn na de val van de muur(de eerste Basic channel was oa met Mills). Zonder de hardheid van Mills en bv het abstracte van Hood te kunnen maken blijft het doorgaans gewoon bij dubby techno met veel reverb.

De meer reggae kant kwam overigens pas veel later bij Moritz et al, beetje bij M of Round one maar meer bij Rhythm & sound.

Ik wist helemaal niet Mills en Hood meededen aan de eerste Basic Channel!

Trackspacer is een plugin waarmee je specifieke frequenties compressert op basis van een brongeluid.

Hood vooral als invloed, en wellicht als onderdeel van UR, volgens mij waren het toen nog allemaal makkers. Toen het meer house werd met M en Mainstreet waren vooral Ron Trent en Chez Damier betrokken, hun releases uit die tijd op oa Prescription Underground waren ook ontzettend Maurizio(en beide heel erg clubby).

Back