Dé grote Emulator IV (EOS, Ultra ...) draad!

Wat de drukknoppen betreft: welke kracht kies je best? Je hebt vaak keuze tussen 1 tem 5 Nm versies. Ik weet niet wat een synth typisch gebruikt.
 
Als niemand iets weet qua druukknoppen, neem ik gewoon de middelste waarde...

Dat is gewoon iets wat je zelf moet ervaren, denk ik. 1Nm is lichter dan 5 ... wat dan het prettigste aanvoelt voor de gebruiker hangt van hem/haar af.

Voor wat mezelf betreft laat ik de slechte tactile switches gewoon voor wat ze zijn en werk met een PC-keyboard (PS2 met DIN verloopstuk). Eens je dat gewoon bent, wil je niet meer terug.
Maar ook dit heeft een addertje onder het gras: combineer niet het gebruik van dat PC-keyboard met af en toe de switches van de sampler want dan durft de invoer toch nog te blokkeren en is herstarten de enige optie. Idem met niet ondersteunde toetsen zoals bv PgUp, Home etc.
 
Wat een stillere fan betreft kan ik meegeven dat ik vorige week een exemplaar van Synth-Parts specifiek voor de E4X geïnstalleerd heb (Sunon). De advertentie gaf aan dat het om een 12 dB exemplaar ging en ik had dus hoge verwachtingen t.o.v. de originele EBM-Papst ruismachine.
Al is ie wel flink wat stiller, toch blijft het me redelijk hard storen.

Als ik hem eens een tijd kan missen, ben ik van plan hem bij een computertechnieker binnen te brengen met de vraag of die eens kan onderzoeken hoeveel stiller die hem kan krijgen.
In onderstaande link zie je dat er ooit afgeweken is van de formaten 4cmx4cm en die gebruiker had blijkbaar een heel goed resultaat.
E-MU E5000 Ultra goes silent (almost) – Retrop .

Het komt er uiteindelijk op neer dat je met de spanning die het moederbord aanbiedt je de nodige luchtstroom en afkoeling kan voorzien. Op welke manier, maakt eigenlijk minder uit.

Dit voor mijn 2cts.

:doei:
 
Misschien een temperatuurswitch ertussen? De keyboardversies hebben geen fan, dus heeeeel extreem kan de warmte toch niet zijn?
 
Misschien een temperatuurswitch ertussen? De keyboardversies hebben geen fan, dus heeeeel extreem kan de warmte toch niet zijn?
Zo, die hebben geen fan? Dat wist ik niet.

Op de site van Synth-Parts.com wordt ook bij de PSU upgraden vermeld dat die unit een fan nodig heeft bij een fully extended EMU. Vermits ik enkel een interne SATA hdd heb en verder geen uitbreidingen, vermoed ik ook wel dat die koeling misschien minder belangrijk is.

Maar toch wil ik zekerheid dat de sampler geen schade oploopt, ook niet op langere termijn (ook al is de verleiding groot). Als de bak geopend is en ik trek het 12V connectortje even uit en zet de sampler aan, is ie fluisterstil :stupid .
 
Een oorspronkelijke E IV dus.dan moet je even in de memory page kijken of je 1mb (halve mb vrij ongeveer) of 2mb (anderhalve vrij?) FLASH RAM hebt.

1mb --> EOS 3.10b
2mb --> EOS 4.10 CLASSIC

...op basis van mijn info. Ik denk dat die nog geen flashprep floppy nodig hebben.
 
E-MU Family.jpg
 
Wat een stillere fan betreft kan ik meegeven dat ik vorige week een exemplaar van Synth-Parts specifiek voor de E4X geïnstalleerd heb (Sunon). De advertentie gaf aan dat het om een 12 dB exemplaar ging en ik had dus hoge verwachtingen t.o.v. de originele EBM-Papst ruismachine.
Al is ie wel flink wat stiller, toch blijft het me redelijk hard storen.

Als ik hem eens een tijd kan missen, ben ik van plan hem bij een computertechnieker binnen te brengen met de vraag of die eens kan onderzoeken hoeveel stiller die hem kan krijgen.

Een aangenaam stille fan voor de E4 serie is de Noctua NF-A4x20 FLX. Met de meegeleverde adapters kan je het toerental instellen op de laagste stand, daarmee word je E4 "fluisterstil".

"Fluisterstil" = niet 100% stil, maar stil genoeg om de ventilator niet meer als storend te ervaren.

Op het hoogste toerental is de Noctua IMHO niet stil genoeg, maar het laagste toerental klinkt echt prima.
 
Btw voor de nerds onder ons: ik heb afgelopen jaren een beetje geholpen met deze Linux kernel module te testen en uit te breiden met het EIV filesystem: GitHub - dagargo/emu3fs: Linux kernel module for the E-Mu EIII and EIV sampler filesystems

Eigenlijk alleen basics getest van files lezen en schrijven. Heb ook een E6400 (geloof ik?) en dat is een EIII filesystem wat _net_ weer anders is.
Nu heb ik dus wel een vrij oude EIV met zeer oude firmware. Ben dus wel benieuwd of dat filesystem al die jaren exact hetzelfde is gebleven.
 
Nog over de fan van de ULTRA serie. Ik heb van Synth-Parts.com een antwoord gekregen over de opmerking over fanless gebruik bij een niet fully fledged sampler op hun site.

Het komt erop neer dat bij de voeding van 65W het verbruikte vermogen maximaal 60% is (40W), de voeding te weinig warmte produceert om een fan te moeten gebruiken.

Ik heb het bij mij nagemeten en kom op 38W neer dus heb ik de fan afgekoppeld: een echte verademing.

Verbruik hoger dan 40W wordt een fan op lagere snelheid aangeraden, zoals @David ook al aangeeft.
En uiteraard, hoe hoger het gevraagde vermogen, hoe meer koeling er nodig is.

Bij de originele voeding van 45W zou altijd ventilatie toegepast moeten worden.

:doei:
 
Je hebt het ook tijdens intensieve bewerkingen die floppy of hd gebruiken gemeten? Al duren die meestal niet lang.

Op zich verbaast het mij niet, zoals gezegd is de e4k of e-synth fanless zonder verluchtingsgaten, en zoooo veel ruimer opgezet is die inwendig nu ook weer niet.
 
Floppy testen niet, nee. Maar tijdens het laden van een volle bank van 128Mb bleef het verbruik 38W. Ergens logisch want de hdd draait vanaf het moment de emu stroom krijgt totdat die afgezet wordt.

En het was inderdaad door jouw post over de fanless keyboardversies dat ik op zoektocht naar info ben gegaan (waarvoor dank dus :okdan: ).

:doei:
 
Back
Top