Yamaha EOS line

Takegawa

Ouwe rot
Lid sinds
14 februari 2015
Berichten
998
Ik heb een lichte obsessie met de Yamaha EOS lijn. Even los van dat ik ze spuuglelijk vind; er zijn extreem veel Romkaarten voor te krijgen en geluidstechnisch en qua specs zijn ze best dik…

Iemand meer informatie? Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd hoe de compatibiliteit van patches / kaarten is tussen de verschillende edities…

En: is er hier iemand die ik zo’n machine gedoken is en hier zelf wat toffe demo’s van gemaakt heeft? Op YT vind ik niks interessants helaas.
 
Het is een oude lijn waarvan de laatste modellen digitale AWM2 romplers zijn. Mijn eerste keyboard was een Yamaha met zo'n klankgenerator en ik moet zeggen dat 'dik' niet het woord is wat in mij opkomt bij de klank al zal in zo'n 'luxe' model misschien een fractie meer geheugen zitten.

De oudste modellen in die lijn gebruiken FM synthese dus ik zou niet verwachten dat kaarten uitwisselbaar zijn. Maar het is spul uit de jaren 80/90, duidelijk pre-internet ;)
 
Je hebt inderdaad gelijk; eerste modellen zijn 4-op FM dacht ik; B200 en B500? Ben wel benieuwd of tussen deze twee kaartjes uitwisselbaar zijn. Ik denk erover een B500 te kopen maar zou ook wat B200 kaartjes willen laten overkomen, dus als die bruikbaar zijn in een B500 dan hoef ik niet ook een B200 aan te schaffen :)
 
Je hebt inderdaad gelijk; eerste modellen zijn 4-op FM dacht ik; B200 en B500? Ben wel benieuwd of tussen deze twee kaartjes uitwisselbaar zijn. Ik denk erover een B500 te kopen maar zou ook wat B200 kaartjes willen laten overkomen, dus als die bruikbaar zijn in een B500 dan hoef ik niet ook een B200 aan te schaffen :)

B200 = YS200 + speakers, 4-op FM op basis van TX-81Z.

B500 en B700 zijn 4-op FM + AWM, waarbij de B700 2x zoveel ROM (maar dezelfde patches) heeft als de B500. Persoonlijk vind ik de B700 beter klinken.

De B900 is AWM2-only.

De latere B2000 is eigenlijk een Motif in een ander jasje.

Verder opletten dat de meeste EOS modellen alleen op 100/110 V werken, aangezien ze alleen in Japan zijn verkocht.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top