Yamaha PM-1000 project

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.806
Locatie
Velserbroek
IMG20240113183011.jpg


Een project wat al maanden, zoniet jaren in de koker zit begint nu eindelijk concrete vorm te krijgen; het racken van modules van een Yamaha PM-1000 mixer. Daarbij hebben we (@4-Tek en ik) onszelf een aantal doelen gesteld;
  1. Het moet kwalitatief serieus genoeg zijn om als module in een mastering setup op te nemen (is subjectief natuurlijk)
  2. Het moet er gelikt uit komen te zien, net alsof Yamaha het zo ooit zelf bedoeld heeft
  3. Bestaande mojo moet behouden blijven, we gaan dus niet het karakter van een Neve module proberen te verkrijgen (waardes en type van condensatoren en inductors blijven hetzelfde)
  4. Niet gebruikte functies verwijderen we van de PCBs; componenten die er niet zitten kunnen ook geen problemen opleveren
  5. Het moet na afronding nog jaren mee kunnen, dus alle instabiele componenten (elco's etc.) worden vervangen
Als er interesse voor is wil ik hier wel af en toe een update neerplempen ;)
 
Verslaglegging is altijd leuk om te lezen :okdan:
 
Heel cool, ook een heel mooi panel heb je gemaakt.
Thanks, zit veel werk in inderdaad. Gemaakt met FPD en Inkscape. Heel gedoe om het lettertype te laten matchen met de originele PM-1000, veel handwerk dus. Frontpanels en kasten komen bij Modushop vandaan.

Gebruik je detended pots?
De Input is een draaischakelaar, de andere draaiknoppen hebben geen detents. We hergebruiken de pots en schakelaars van de originele modules. Voor een stereo (mastering) setup is dat niet optimaal, maar de kosten om de analoge pots te vervangen voor draaischakelaars met weerstanden wegen niet op. Dit is ook geen precisie apparaat, het zijn mixer modules uit de jaren 70.

Wat heb je voor de PSU gemaakt?
Op dit moment moet de PSU nog getest worden, het is een relatief eenvoudige schakeling op basis van LM317 spanningsregulatoren. Het PSU bord heeft 3 rails; 1 per module en nog een aparte rail voor phantom (de PM-1000 had origineel geen nette 48v phantom, dat hebben we willen oplossen door daar gewoon een extra rail voor te maken).
 
Ja Phantom power is dacht ik meestal minder V's wat geen issue hoeft te zijn.

Die detended pots zijn niet zo heel duur.
Die zitten op mijn Pultec kloons en Afterburner compressors.
Zou zeggen voor mastering wel heel belangrijk.

Anyhow super tof project!
 
Hoeft inderdaad geen issue te zijn, maar met die paar extra componentjes is de phantom in onze unit straks gewoon strak 48v.

In principe bouwen we de units als "dual channel strip", dus gebruiken voor mastering is een optie maar geen must. Desondanks ben ik wel geïnteresseerd in wat jij "niet zo heel duur" vindt en waar je die dingen dan kunt kopen. Linkje?
 
Kleine correctie. De voeding van de PM1000 had wel een aparte rail voor 48V. Maar er zijn een hoop mensen die bij het inbouwen in 19" rack dit overslaan. De modules draaien zelf op 44V, dus dat kan prima. Je kan de modules ook op hogere voltages draaien. Dus alles op 48V zou zelfs ook nog kunnen.
Wij hebben zelf een simpele lineaire voeding gemaakt met twee rails voor de modules en een gedeelde rail voor fantoom. Alle rails kunnen van ongeveer 40 tot 50 volt worden afgeregeld. De twee "gewone" voedingsrails kunnen iets meer vermogen leveren.
Een wijziging die we ook nog doen is dat de fantoomvoeding van de oorspronkelijke modules via een center-tap op de input trafos werd aangesloten. Dit werkt maar is niet optimaal, dus wij sluiten hem gewoon via twee 6k8 weerstandjes aan.
 
Back
Top