Four easy steps to make your headphones sound better

Rachid

Ouwe rot
Lid sinds
14 juli 2015
Berichten
510
Locatie
Planet Earth
Benodigdheden:

1. Eq met veel banden.
2. Dosis geduld.

Jouw hoofdtelefoon moet wel vermeld staan in de lijst.

Hier de link voor de AutoEq tool.
Als alternatief is oratory1990 op Reddit.

Fabfilter eq heeft helaas een calculator nodig die de data omzet in geschikte cijfers. Die kun je hier raadplegen.

Succes!
 
Gebruik ik al jaren SonarWorks voor… Doen een aantal keer per jaar een sale…
 
Meestal 30% dus van 99€ naar 69€… En dan moet je minder pielen en kan je meer spelen…
zonder te hoeven hopen dat de vrijwille amateurs het allemaal goed opgemeten hebben en je mix naar de zeik helpen…

Maar leuk dat het bestaat en je het hier wil delen.
 
Meestal 30% dus van 99€ naar 69€… En dan moet je minder pielen en kan je meer spelen…
zonder te hoeven hopen dat de vrijwille amateurs het allemaal goed opgemeten hebben en je mix naar de zeik helpen…

Maar leuk dat het bestaat en je het hier wil delen.

Het zijn geen amateurs, zoals je wellicht denkt. oratory1990, bijvoorbeeld, meet met een professioneel apparaat elke schelp meerdere malen (ik geloof 8x per schelp). En daar haalt hij, als ik het goed begrepen heb, het gemiddelde uit. Eigenlijk zoals de commerciele plugin leveranciers zoals SonarWorks het ook doen. Je hoeft overigens maar 1x zo'n eq in te stellen en daarna kun je het opslaan als een preset.

Maar 69 Euro is op zich te doen voor een hoofdtelefoon en monitoren correctie.
 
Ik EQ wel in mijn hoofd, SonarWorks en dergelijke vind ik bepaald geen verbetering op koptelefoon.
 
Dat heb ik ook… een aantal keer gebruikt en gaf me altijd het idee dat er iets mis was met de koptelefoon. Beter koop je er een die gelijk goed klinkt. Door muziek te luisteren leer je de koptelefoon goed kennen en gebruik je dat als referentie.
 
Lijkt mij vermoeiend werken. Geluidsbeleving is zo persoonlijk. De 1 hoort teveel midbass terwijl de ander het niet eens opvalt. Voor mij is het: klinkt het acceptabel dan is het meestal goed. Een goed setje Adam speakers werkt ook voor mij.
 
Lijkt mij vermoeiend werken. Geluidsbeleving is zo persoonlijk. De 1 hoort teveel midbass terwijl de ander het niet eens opvalt. Voor mij is het: klinkt het acceptabel dan is het meestal goed. Een goed setje Adam speakers werkt ook voor mij.
SonarWorks dient niet om je muziek beter te laten klinken! Om muziek te consumeren (geluidsbeleving) wil je idd dat het zo goed mogelijk klinkt (en vind je vaak een smiley EQ terug met wat extra bass en extra crispy hoge tonen) maat om muziek te produceren wil je net een neutrale, transparante en vlakke sound zodat het goed vertaald naar andere systemen.
 
SonarWorks dient niet om je muziek beter te laten klinken! Om muziek te consumeren (geluidsbeleving) wil je idd dat het zo goed mogelijk klinkt (en vind je vaak een smiley EQ terug met wat extra bass en extra crispy hoge tonen) maat om muziek te produceren wil je net een neutrale, transparante en vlakke sound zodat het goed vertaald naar andere systemen.

Precies, zeker voor de probleemfrequenties (laag) wil je dit zo zorgvuldig mogelijk in de basis al goed balanceren. Wel is natuurlijk zo dat je op een gegeven moment je setup kent en dit zelf al doet. Ik weet nog dat mijn eerste setup gewoon hifi-speakertjes waren, ging best ok.

Overigens gebruik ik voor echte luistersessies ook sonarworks, in combinatie met een DAC die eventueel upsampled naar 192, met als bron FLAC of DTS. Ik heb dan het idee dat je het echt hoort zoals ooit bedoelt. Zeker in jazz of klassieke muziek komen dan echt bijzondere details naar voren.
 
Back
Top