GEM Equinox 88 Pro i.c.m. Iomega ZIP100?

Amalgam

Nieuwkomer
Lid sinds
21 december 2013
Berichten
19
Wie o wie heeft ervaring met het gebruik van een ZIP drive bij een GEM Equinox?

In de handleiding van de Equinox wordt duidelijk gezegd dat de SCSI poort te gebruiken is voor een ZIP drive, echter…. Een ZIP drive plug sluit helemaal niet zo maar aan op de Equinox. De Equinox heeft een externe DB 50-pins male (HPDB50 - high density) aansluiting, terwijl de ZIP drive een Externe DB 25-pins female heeft. Beiden SCSI, maar beslist niet zomaar compatible.

Nog gekker wordt het als na de aanschaf van een (retedure) verloopadapter, waarmee ik een aansluiting kan maken, er bij de Equinox geen SCSI device gedetecteerd wordt.

Heeft er iemand ooit wel een werkende aansluiting kunnen maken? Hoe dan? Dit is toch gekkigheid?
 
-Ik gebruik zelf altijd verloop Scsi kabels met die verloopadapters heb ik geen goede ervaring maar misschien kun je deze testen op een ander
apparaat of deze wel werkt.

-opstartvolgorde, eerste de Zip-Drive met disk erin opstarten dan de GEM Equinox 88

- dan heb je nog een SCSI ID, dipswitches ZIP drive.


The Equinox can be fitted with optional memory (8 Mb backed Sample RAM and up to 32 Mb SIMMs), an internal Hard Disk (2 Gigabytes) and a SCSI port (compatible with CD-ROM, Zip™, Jaz™ external hard drives).
 
Laatst gewijzigd:
Ik had destijds een GEM Equinox 76. Na heel lang zoeken vond ik iemand die een kapotte GEM WK8 verkocht in onderdelen. Daar haalde ik het 32 MB RAM-geheugen, IDE-kaart en 8 MB Backed Sample RAM vandaan. Vervolgens een IDE-naar Flash-kaartje en 2 GB Flash kaartje gekocht.

Op die manier had ik geen gedoe met SCSI-perikelen en hoefde ik ook geen oude, harde schijf van 2 GB te zoeken.

De IDE-Flash adapter had ik verlengd met een kabel zodat het kaartje precies aan de achterkant (opening voor de SCSI-connector) zat (met wat ducktape aan de binnenkant).
Zo kon ik heel makkelijk het flash-kaartje verwijderen en aansluiten op de pc (met kaartlezer uiteraard) en bestanden uitwisselen.

In een GEM Equinox 88 zitten al alles wat je nodig hebt, enkel nog een IDE-Flash adapter en bijhorend kaartje en je kan dan 'mijn' oplossing gebruiken.

Deze oplossing had ik 'ergens' op een forum gevonden.

Ben al vergeten waar ik dat kaartje online had gekocht maar het zag er exact uit als deze op de foto:

1200x888.jpg
 
Dat klinkt als een mooie oplossing. Het lijkt er op dat dit type “IDE-naar-flash” kaartje voor een habbekrats verkrijgbaar is bij Ali. Ik moet nog wel vaststellen of dat er makkelijk te komen valt aan een kabel die die 40-pins stekker verbindt met een 50-pins scsi.
 
Dat klinkt als een mooie oplossing. Het lijkt er op dat dit type “IDE-naar-flash” kaartje voor een habbekrats verkrijgbaar is bij Ali. Ik moet nog wel vaststellen of dat er makkelijk te komen valt aan een kabel die die 40-pins stekker verbindt met een 50-pins scsi.
Ik weet niet meer exact hoeveel ik betaalde maar veel was het zeker niet (denk 20 euro of zo incl. verzending)

Een kabel van IDE naar SCSI bestaat volgens mij niet. Is ook niet nodig aangezien het IDE-naar-Flash kaartje de interne IDE schijf vervangt.
Een IDE-kabel is vast nog wel te vinden. (in diverse lengtes). Bij mijn oplossing gebruikte ik dus GEEN SCSI.

Bron= Sound On Sound Magazine:
Generalmusic clearly have great plans for the Equinox, with options to expand the battery‑backed sample RAM to 8Mb and to add:
  • an internal 2.5‑inch 2Gb IDE hard disk.
  • a SCSI port for communication with external hard disks, Zip drives, Jazz drives, Syquest and CD‑ROM drives.
  • an A‑D convertor with vocal harmoniser (up to four parts) and vocoder functions.
De interne schijf is een IDE-schijf (standaard in de Pro versie). SCSI werd enkel gebruikt voor externe opslag.
Geen idee of de Pro ook standaard over de SCSI-optie beschikt.

De SCSI-optie blijft wel interessant als je externe SCSI-opslag wil gebruiken om bv samples in te laden en te bewaren op de interne harde schijf.
Ik vond het makkelijker om zo'n verwijderbare Flash-kaart te gebruiken dat je snel kan verwijderen en aansluiten op een computer om samples,... uit te wisselen.
 
Ik weet niet meer exact hoeveel ik betaalde maar veel was het zeker niet (denk 20 euro of zo incl. verzending)

Een kabel van IDE naar SCSI bestaat volgens mij niet. Is ook niet nodig aangezien het IDE-naar-Flash kaartje de interne IDE schijf vervangt.
Een IDE-kabel is vast nog wel te vinden. (in diverse lengtes). Bij mijn oplossing gebruikte ik dus GEEN SCSI.


De interne schijf is een IDE-schijf (standaard in de Pro versie). SCSI werd enkel gebruikt voor externe opslag.
Geen idee of de Pro ook standaard over de SCSI-optie beschikt.

De SCSI-optie blijft wel interessant als je externe SCSI-opslag wil gebruiken om bv samples in te laden en te bewaren op de interne harde schijf.
Ik vond het makkelijker om zo'n verwijderbare Flash-kaart te gebruiken dat je snel kan verwijderen en aansluiten op een computer om samples,... uit te wisselen.


Hier staat wat er intern zit.

Zover ik kan zien is dit allemaal Scsi of is het intern zowel Ide als Scsi ?
 
Hier staat wat er intern zit.

Zover ik kan zien is dit allemaal Scsi of is het intern zowel Ide als Scsi ?
Ik denk dat Syntaur enkel de onderdelen toont die ze ook op voorraad hebben.

De interne schijf is wel degelijk een IDE exemplaar (2.5 Inch) en was als optie in een Kit beschikbaar.
In de service manual vind je ook een aparte aansluiting voor die IDE harde schijf alsook voor het SCSI-board.

Destijds stonden al die handleidingen op www.generalmusic.us. De service handleidingen waren met een (eenvoudig) paswoord beveiligd.
Heel wat onderdelen werden ook gebruikt in andere GEM-apparaten. Via die handleidingen wist ik dat ik dus ook onderdelen van bv een WK-8 kon gebruiken.

Hier de originele installatiehandleiding van de harde schijf kit:
Zie o.a. bladzijde 17:
Hard Disk Specifications:
Dimensions: 2.5" Interface: IDE, EIDE, FAST ATA
Brands: SEAGATE, QUANTUM, HITACHI, IBM, MAXTOR
 
Ik weet niet meer exact hoeveel ik betaalde maar veel was het zeker niet (denk 20 euro of zo incl. verzending)

Een kabel van IDE naar SCSI bestaat volgens mij niet. Is ook niet nodig aangezien het IDE-naar-Flash kaartje de interne IDE schijf vervangt.
Een IDE-kabel is vast nog wel te vinden. (in diverse lengtes). Bij mijn oplossing gebruikte ik dus GEEN SCSI.


De interne schijf is een IDE-schijf (standaard in de Pro versie). SCSI werd enkel gebruikt voor externe opslag.
Geen idee of de Pro ook standaard over de SCSI-optie beschikt.

De SCSI-optie blijft wel interessant als je externe SCSI-opslag wil gebruiken om bv samples in te laden en te bewaren op de interne harde schijf.
Ik vond het makkelijker om zo'n verwijderbare Flash-kaart te gebruiken dat je snel kan verwijderen en aansluiten op een computer om samples,... uit te wisselen.
 
Ah, ik begin te begrijpen hoe ‘t zit met de IDE aanpak. Ik maak hier uit op dat de flash kaart dus werkt als een buitenboordgeheugen, dus dat een IDE verloopje van binnen van de HD connectie naar buiten aangelegd moet worden. Dan moet dus eerst de inhoud van de harde schijf er naartoe gekopieerd worden (en ik neem aan dat de Equinox die opdracht geven kan). Het klinkt ook wel verstandig, want volgens mij zal een oude schijf uit het jaar 2000 eerdaags definitief de geest geven.
 
De IDE-Flash adapter had ik verlengd met een kabel zodat het kaartje precies aan de achterkant (opening voor de SCSI-connector) zat (met wat ducktape aan de binnenkant).
Zo kon ik heel makkelijk het flash-kaartje verwijderen en aansluiten op de pc (met kaartlezer uiteraard) en bestanden uitwisselen.

In een GEM Equinox 88 zitten al alles wat je nodig hebt, enkel nog een IDE-Flash adapter en bijhorend kaartje en je kan dan 'mijn' oplossing gebruiken.
 
Back
Top