The Art of Listening - Music Documentary (recommended!)

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.152
Locatie
HybriDe L!Fe

The Art of Listening - Music Documentary​




The Art of Listening is een documentaire over de reis die muziek aflegt om het oor van een luisteraar te bereiken, van de intentie van een instrumentmaker en componist tot de producers en engineers die de stem van een artiest vastleggen en behouden. De reis wordt verteld door intieme gesprekken met artiesten, engineers en producers over de filosofie van hun werk en de intentie achter elke muzieknoot die ze creëren.

Deze film is een uitnodiging voor muziekfans om de fijne kneepjes en details van hun favoriete opnames opnieuw te ontdekken. The Art of Listening is het begin van een gesprek over hoe de kwaliteit van onze luisterervaringen het medium definiëren.

Gustavo Santaolalla die ff lekker weg spaced op zijn mandoline.
Twee gitaar bouwers die elkaar tegenspreken. Is het hout belangrijk of de constructie van de gitaar?
Hoe gear, looks etc invloed hebben op het gevoel in de studio. Dus ook hoe die gear eruit ziet enzo.

Voor mij een bevestiging voor "tone is every thing" ( Miles Davis ), Tone... een sound is de inspiratie, die tone komt van het instrument en is de basis. Dus als je over een mix en master nadenkt gaat het erom in hoe verre kun je die --- tone overbrengen naar de luisteraar?

Wellicht kunnen we hier nog een "philosophy of sound" discussie houden.
Maar geen analoog vs digitaal geouwehoer :)

Featuring:
Alex DeTurk
Alyssa Bonagura
Andrew Scheps
Antonio Sanchez Beacon
Christopher Willits
Dave Smith
David Chesky
Ethan Diamond
Gabriel Roth
Gustavo Santaolalla
Hans Zimmer
Hiatus Kaiyote
Ian Schneller
Jack Douglas
James Brown
Jason Bentley
Jean Larrivée
John McBride
John Storyk
Jonathan Galkin
Kamasi Washington
Mark de Clive-Lowe
Marc Weinstein
Mike Milosh
Reggie Watts
Steve Guttenberg
Steve Vai
Tycho
The Chainsmokers
Tim Westergren
Todd Simon
Warren Huart
 
Super interessant, alleen krijg ik altijd met dit soort constructies een zeurend gevoel en gaat voor mij de energie snel weg als instrumentmakers, producers en engineers zich ermee bemoeien alsof ze iets toevoegen aan het creëren en zich gaan gedragen als heuse kunstenaars. Het verdoezelt deze zoektocht, m.i. Een vakman is geen kunstenaar.

Alsof iemand die vol tankt, poetst, marketing posters maakt en mooi in etalage parkeert iets te maken heeft met de design van een auto.

:D
 
nee maar in het muziek verhaal gaat het wel over iedereen die aan de 'tone' zit.
van niet tot wat er uit de speaker komt.
nu is het wel zo dat de kunstenaar de enige is die van niets iets maakt. maar goed die heeft wel een instrument nodig.
ik vind luthiers machtig interessant.
 
Super interessant, alleen krijg ik altijd met dit soort constructies een zeurend gevoel en gaat voor mij de energie snel weg als instrumentmakers, producers en engineers zich ermee bemoeien alsof ze iets toevoegen aan het creëren en zich gaan gedragen als heuse kunstenaars. Het verdoezelt deze zoektocht, m.i. Een vakman is geen kunstenaar.

Ik snap wel wat je wil zeggen en in engere zin klopt het ook wel. Maar neem je het iets ruimer, die vakman schuurt soms toch wel aan tegen het artistieke en draagt bij aan het geluid wat die de kunstenaar vervolgens gebruikt voor de creatie. Om het maar bij elektronica te houden, een ontwerper van apparatuur die moet werken in de cockpit van een vliegtuig, of op de intensive care van een ziekenhuis, die heeft nou niet echt veel ruimte voor kunstzinnige creativiteit. En dat is misschien ook maar goed. :D

Maar voor het maken elektronische muziekinstrumenten ligt het anders. De vrijheid heb je dan om op zoek te gaan naar dingen die niet meteen voor de hand liggen vanuit een engineering-standpunt, componenten dusdanig gebruiken dat het buiten de specs valt van de fabrikant, maar daardoor wel erg lekker klinkt, etc. De engineer komt dan toch wel enigszins in de buurt van de kunstenaar. Ik elk geval genoeg dat de kunstenaar de kunstzinnige bedoeling van de engineer aanvoelt en het hem/haar aanspoort tot nieuwe creativiteit.
 
Back
Top