Potmeter as terugbuigen

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.515
Locatie
Bij Herentals, België
Ik heb een patiënt met een kromme potmeteras, waarschijnlijk door een impact.

Het is een nogal unobtainium potmeter, dus herstellen heeft veruit de voorkeur boven vervangen. Het huis is metaal, de as ook. De as is net boven het huis krom, er is geen recht stuk meer te zien maar hij gaat wel recht het huis in (daar waar de schroefdraad op het huis zit) en werkt.

Hoe klem ik hem het best in en hoe wring ik hem best recht? Warmstoken lijkt me geen goed idee? As inklemmen en aan huis wringen of andersom? Traag wringen, snel, in stapjes? Kwestie van breuk te voorkomen.

Hij lijkt wat op dit model maar met langere (nogal dunne!) As.

s-l400.jpg
 
Zie geen plaatje, maar ik denk dat de kans op een breuk sowieso behoorlijk groot is. Het is door de kromming niet meer mee te werken, of dat nog wel? Zou eerst 'ns kijken of je toch een vervanger kunt krijgen, voor het geval dat bij een poging om het terug te buigen het fout gaat.
 
Er is niet meer praktisch mee te werken, is toch behoorlijk krom.

En met mijn google-fu kan ik geen directe vervanger vinden. Je kan natuurlijk heel de boel gaan modden, maar...
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon inklemmen en wringen. Met n beetje meer en meer kracht. Zie dat je niet te ver de andere kant uit kromt. Een je een beetje krom er uit hebt kan je al proberen of er nog leven in de zaak zit. Als ie vanbinnen al stuk is, niks te verliezen. Als ie nu aanloopt heb je ook al niks nu. Gewoon wringen dus. Toen ze m krom deden hebben ze ook geen raad gevraagd. Plan b is open gooien vd pot. Als dat kan… soms lukt t prima.
 
Open gooien was hier ook geen optie want hij is ingegoten.

Maar het is als volgt gelukt: as in bankschroef, pijpsleutel om huis, as enigszins opwarmen met verfbrander (niet overdrijven!) En terugwringen met de pijpsleutel. Daar kan je veel teveel kracht mee zetten, maar dat is ok want je kan er ook goed mee doseren. Gewoon in 1 trage beweging terugplooien en afblijven.

Ik bied geen garantie voor anderen die dit ook proberen. :)
 
En hoe zit het nu met de variabele weerstand, varieert die nog netjes bij het ronddraaien van de as?
 
Ja, het plooien en terugplooien vond gelukkig buiten het huis plaats dus de wiper zit nog waar hij moet zitten.
 
warm stoken lijkt mij ovenbodig, het metaal is vrij zacht waarschijnlijk. Ik zou hem inklemmen mbv de moer, klem de moer in een bankschroef en gebruik een pijpje ofzo om te buigen. Zo denk ik dat je het huis het minste stresst. edit: Ook als de schacht van RVS is (hard metaal) zou ik nog niet gaan stoken; RVS heeft veel hitte nodig om het te kunnen buigen, dit zou de pot stukmaken denk ik. Maar je hebt het al gerepareerd las ik net:okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Bij hard aluminium helpt een beetje opwarmen tegen breuk. Ik heb geen idee welk materiaal deze as was, mogelijk heeft het warmstoken niks geholpen. :)
 
Back
Top