VST'S van de Sterren : Shaperbox 3

retro fairytales

Ingeburgerd
Lid sinds
18 september 2022
Berichten
55
Locatie
Amsterdam
Een van mijn favoriete albums van de afgelopen jaren is Boavista van de Duitse vriend Stephan Bodzin.

Ik heb vaak geprobeerd om wat loops te maken die er ook maar een beetje op lijken, lukte nooit goed.

Soms probeer je uit nieuwsgierigheid wat nieuwe VST's. Zo heb ik recentelijk een proefversie van Shaperbox 3 geinstalleerd.

Nu ben ik er achter gekomen dat Album Boavista met allerhande coole white noise effecten, dikke compressies, stereo effecten en gemangelde arpeggio's in feite een aaneenschakeling is van preset effecten uit shaperbox 3.

Erger nog, er is bijna geen progressive house tune die het white noise effect van Cable Guys Shaper Box 3 niet op de leads heeft zitten.

Hebben jullie dat ook welleens dat je een nieuwe plug-in probeert en opeens begrijpt hoe de Sterren aan hun effecten en geluiden komen?

Ben benieuwd.

grtz
 
Erger nog, er is bijna geen progressive house tune die het white noise effect van Cable Guys Shaper Box 3 niet op de leads heeft zitten.

Ik weet niet waar je dat hebt gelezen, maar dat lijkt me sterk. In veel synths kun je gewoon Noise toevoegen aan een geluid. Of bedoel je dat Bodzin gewoon veel gebruik maakt van (white) noise, om zijn sounds een rauw randje te geven?
 
Shaperbox heeft allerlei niet-standaard noise generatoren die je als env follower op je sounds kan plakken. Geeft meestal meer karakter dan gewoon whitenoise, maar kan idd wel herkenbaar zijn. En dat is dan alleen die noise shaper van shaperbox. Het is echt een ontzettend leuke tool, gebruik shaperbox ook in nagenoeg iedere track. Compressie, volume/panning/haas automation, gekke filtersweeps, en natuurlijk de time manipulatie is erg leuk. Alles multiband en in te tekenen hoe je het wil hebben.
 
Of bedoel je dat Bodzin gewoon veel gebruik maakt van (white) noise, om zijn sounds een rauw randje te geven?
Dat randje komt denk ik van analoge synths met filters vco's etc.
Dat wat je hoort is net het punt waar vst vs hardware in kan verschillen.

Niets mis met plugins maar ik kan dit nog van je herinneren.
Wil je dat rauwe rand probeer eens hardware.
 
Ik weet niet waar je dat hebt gelezen, maar dat lijkt me sterk. In veel synths kun je gewoon Noise toevoegen aan een geluid. Of bedoel je dat Bodzin gewoon veel gebruik maakt van (white) noise, om zijn sounds een rauw randje te geven?
Vooruit omdat het vakantie is :Pvoorbeeldjes met en zonder Shaperbox white noise. Is een soundshaping tool. White noise komt zeker niet uit de synth zelf. Als je het eenmaal gehoord hebt herken je het overal terug. (naar mijn bescheiden mening).Groeten.
 

Attachments

  • shaperbox white noise off.mp3
    605,1 KB
  • Shaperbox whitenoise on.mp3
    605,1 KB
White noise komt zeker niet uit de synth zelf.
Dank voor de moeite! En niet om te zeuren hoor, maar hoe weet je dat? Ik draai ook vaak in mijn synths (met name Diva) de noise wat open en automatiseer het, bijvoorbeeld tijdens een build-up. Dat klinkt precies zo. In The Legend van Synapse Audio (een Moog-kloon) klinkt de Noise-generator ook heerlijk. Die gebruik ik ook wel voor percussie, bijvoorbeeld een closed-hihat waarvan je langzaam de decay opendraait. Heb je meteen beweging in het geluid.
 
Dank voor de moeite! En niet om te zeuren hoor, maar hoe weet je dat? Ik draai ook vaak in mijn synths (met name Diva) de noise wat open en automatiseer het, bijvoorbeeld tijdens een build-up. Dat klinkt precies zo. In The Legend van Synapse Audio (een Moog-kloon) klinkt de Noise-generator ook heerlijk. Die gebruik ik ook wel voor percussie, bijvoorbeeld een closed-hihat waarvan je langzaam de decay opendraait. Heb je meteen beweging in het geluid.
In mijn voorbeeldje wordt white noise toegevoegd door shaperbox. Ik kan natuurlijk niet spreken voor de oceaan aan elektronische muziek waarin soortgelijke effecten hoorbaar zijn.
 
Ik doe dit ook vaak met automation van noise uit een vst synth. Bijvoorbeeld van Sylenth of Serum. Maar misschien klinkt dit net iets anders
 
Dit is gewoon een white noise op een envelope follower, dat kan ook met een envelope follower modulator source of een VST die een noise oscillator heeft. Maar Shaperbox is wel de beste tool ervoor, ik betwijfel echter of Bodzin het uit Shaperbox haalt, volgens mij is hij wel echt van de hardware. Shaperbox is wel mijn favo plugin, het kan zoveel en zo geweldig dat het multiband is.
 
Het voorbeeld van @retro fairytales klinkt alsof de envelope follower iets vertraagd is tov de envelope van de synth. De noise volgt de synth wel maar staat er iets los van. Het klinkt zo zelfs een beetje als een noisy reverb. Ik gebruik ook vaak noise in synths. Maar meestal klinkt dat "geintegreerder" met het geluid doordat de noise door hetzelfde filter en dezelfde vca gaat. Misschien ligt dat aan de synths waar ik het mee doe dat dit anders klinkt. Maar ik vind dit ook een interessant effect.
 
- Cable Guys was founded in 2007: toen bestond Shaperbox nog niet en zeker het noise deel niet.
- Stephan Bodzin: Liebe Ist.. release 2007 (ruis was toen al een significant deel van zijn sound).

Hij mengt gewoon ruis van zijn hardware/software synths toe aan wat er speelt.
 
Zonder me te willen mengen in een debat over de witte ruis die Bodzin gebruikt - een soortgelijk effect kan behaald worden met Erosion in Ableton Live, of Roast Beef van Caelum Audio, mocht je die freebie afgelopen Kerst hebben meegepakt.. (hey en de pagina bestaat nog.... wie weet kan je 'm nog krijgen..)

Da's wat anders dan Shaperbox (sorry voor de offtopic) - maar als we 't over opfrissen met ruis hebben, zijn die tips nog noemenswaardig..
 
Bodzin begon.
ik dacht zelf dat deze persoon het had uitgevonden?:

1690906406583.png
 
Dit is gewoon een white noise op een envelope follower, dat kan ook met een envelope follower modulator source of een VST die een noise oscillator heeft. Maar Shaperbox is wel de beste tool ervoor, ik betwijfel echter of Bodzin het uit Shaperbox haalt, volgens mij is hij wel echt van de hardware. Shaperbox is wel mijn favo plugin, het kan zoveel en zo geweldig dat het multiband is.
Ik heb de sub37 presets van zijn boavista album en het is ongeveer 50-50 waarbij hij de noise oscillator gebruikt van de Sub. Hij gebruikt op dat album voor de drums vaak de dr2 en daar zit ook wel wat noise in volgens mij.
 
Je helden/heldinnen lijken soms op een veel hoger vlak te opereren, technisch en creatief, totdat je ontdekt welke presets, machines, samples, of muzikale inspiratie daar achter zitten.
Maar toch, vaak kan "iedereen" daarover beschikken, en toch komt niet iedereen op het idee om er iets tof mee te doen.

Ik kijk ook anders naar de ambient van Aphex Twin, nu ik (eindelijk) ook eens naar Brian Eno (Ambient 1) en Steve Roach (Structures from Silence) heb geluisterd. Evengoed blijft het prachtig en geniaal allemaal.
 
Back
Top