Hulp nodig bij het uitbouwen van mijn eerste eurorack !! Thx

ShaolinWiz

Nieuwkomer
Lid sinds
9 mei 2022
Berichten
23
Locatie
GENT
hallo,

Eerst en vooral merci dat je de tijd neemt om dit te lezen, de laatste tijd heb ik erg veel interesse gekregen in een Abhar van Instruo omdat ik grannular synthesis heel mooi klinken vind.
Nu dit is een wereldje die helemaal nieuw is voor mij. Ik heb echter wel een mother 32 en subharmonicon die direct gepatched kunnen worden naar de abhar. Wat ik echter niet wist is dat ik een case moet kopen om voeding te voorzien voor de abhar. Daarbij stel ik me toch enkele vragen:

Hoe geraakt de audio die geprocessed wordt door de abhar tot mijn sound interface?

Wat doet de case buiten enkel voeding voorzien? Want ik heb hier de Niftycase gevonden online (wordt aangeraden voor beginners) Als ik de foto's daarvan bekijk zie ik dat er ook een audio uitgang op de case zit? Ook kun je midi sturen naar de case? Ik snap niet hoe dit allemaal precies werkt.

Welke case raden jullie mij aan om rekening te houden met een eventuele uitbreiding van max 2 modules? Ik denk aan de Beads textural synthesizer / Morphegene make noise.
 
Hoi,
Zonder in te gaan op de technische details, hou er rekening mee dat granulaire syntheses vooral tot haar recht komt met wat complexere en veranderende signalen. Gelukkig zit er ook een contact microphone op de arbhar. Zonder zwaar gemanipuleer geeft een geluid met een repetitive inhoud (zoals een synthesizer geluid) een wat saaier resultaat. Anderzijds zit er in de Beads een interne wavetable waar mee je los kunt gaan.

Sowieso kun je met de modules die je op het oog hebt prachtige dingen doen!
 
In de basis heeft een case alleen voeding, en bevestigingsmogelijkheden voor de modules. Er zijn cases die functionaliteit toe kunnen voegen zoals audio in/out en midi2cv converters. Dit zou je ook met modules kunnen doen maar sommige makers hebben dit dus al in de case verwerkt. Uit de ahrbar audio outputs komt een signaal dat grofweg 4x harder is dan line level signalen. Sommige geluidskaarten kunnen dit aan, anderen gaan clippen en zal je het signaal moeten verzwakken (bijvoorbeeld met een output module of atteuators). Daarna kan het gewoon met een (mono) mini jack naar grote jack kabel naar je geluidskaart sturen. Houd bij het kiezen van je case rekening met de max diepte voor modules (ahrbar is 42mm diep) en de stroom die het kan leveren. Als je in modulargrid je modules bij elkaar sleept zie je direct hoeveel stroom alles verbruikt en hoe diep de case moet zijn. Houd er rekening mee dat het totale verbruik niet boven de 80% komt van wat de case aan kan om problemen te voorkomen.
 
Ik ben zelf ook begonnen met een NiftyCase omdat de case allerlei functionaliteit biedt die je anders in de vorm van modules zou moeten kopen.
Je kunt de NiftyCase zien als de connectie met je DAW/ andere instrumenten/ de buitenwereld.
De usbpoort en de midi in bovenop de Nifty ontvangen midi signalen van je DAW of keys/ controller en zetten dit om naar cv (control voltage) signalen, dit wordt bedoeld met 'midi to cv'.
Als je hem via USB aansluit aan je computer kun je je modular vanuit je DAW bedienen/ bespelen/ triggeren.
Dit kan zijn van een simpel clocksignaal tot het intekenen van een sequence met verschillende noten.
De 6 uitgangen boven de modules (cv1, gate1, enz...) dienen om de ontvangen midi-signalen met patchkabels als cv-signalen door te sturen naar je modules (2x cv voor je pitch, 2x gate voor je trigger, mod voor modulatie en clock om een clocksignaal naar je modules te sturen).

Als je overgaat tot de aanschaf van een Arbhar en de NiftyCase kun je direct beginnen met experimenteren en houd je nog 66hp over voor andere modules.
Arbhar wordt gevoed door de Nifty, de audio van de Mother32 stuur je naar de input ("in" linksboven) van Arbhar en de audio out ("out" rechtsboven) van de Arbhar gaat naar 1 van de 2 audio ingangen rechtsboven de modules op de Nifty.
Bovenop de Nifty zit een audio 1/4" audio uitgang, zo kun je met een gewone jack kabel je Nifty aansluiten op je interface of mixer.

Enjoy the ride :)
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon niet aan beginnen en een plugin zoals die van Arturia gebruiken. 🙂
En vooraf je case plannen met Modulargrid. Dan kan je zien of je case niet meteen al te klein is voor wat je nog meer wilt.

Beads heeft ook ingebouwde modulatie en een reverb. Wat mij betreft de meest bruikbare van de drie, zonder extra modules.
 
Ik denk aan de Beads textural synthesizer / Morphegene make noise.
Als je aan granulaire synthese wilt doen en over een Morphagene nadenkt neem dan ook een Nebulae V2 mee in je overwegingen, die vond ik meer hands on en makkelijker en in reviews kwam die heel goed naar voren.

Wees niet te voorzichtig qua grootte als je over een case nadenkt want je wil de geluiden naar je interface brengen en dan kan een mixer in je rack wel handig zijn en wellicht heb je een VCA nodig om je levels goed te hebben voor ze je interface ingaan en een leuke modulatie module erbij of een clock is ook wel iets waar je misschien over een tijdje over gaat nadenken.
Hou je ruimte over in je case da's geen probleem maar ruimte tekort is vervelend en moet je weer geld uitgeven.
Je zal ze hier de kost moeten geven die ook bescheiden begonnen en uiteindelijk ook meer aanschaften dan de bedoeling was. :)
 
Laatst gewijzigd:
ik heb sinds kort de Beads en ben er erg content mee.
De Abhar lijkt me ook leuk maar zelde soort module als de Beads.
Zo een nifty case kan een optie zijn mits je het bij een paar modules houd.
ik heb zelf 3 doepfer 19 inch racks en 2 6u rackbrutes. en nog 2 doodskisten.
In die doeper kunnen heel diepe modules.
De rackbrutes zijn dan wel weer makkelijker mee te nemen.
 
Ik heb geen aandelen ofzo maar met die Nifty kun je nog alle kanten op, deze kast heb ik zelf gebouwd met de Nifty bovenin. Dit was overigens anderhalf jaar na instappen in eurorack, so beware…
 

Attachments

  • 14E95724-5ACE-4A01-B370-D4680D0AE871.png
    14E95724-5ACE-4A01-B370-D4680D0AE871.png
    1,9 MB · Bekeken: 115
Dit was overigens anderhalf jaar na instappen in eurorack, so beware…
Ik kocht twee jaar geleden een Neutron en wilde er toen een paar modules bij hebben. That escalated quickly:

Ik kan me goed voorstellen dat je met twee semi modulaire synths en een paar specifieke modules al snel gaat merken dat je een paar utilities 'mist', denk aan mixer, multiples, offset/attenuator, vca, etc.
 
Ik heb geen aandelen ofzo maar met die Nifty kun je nog alle kanten op, deze kast heb ik zelf gebouwd met de Nifty bovenin. Dit was overigens anderhalf jaar na instappen in eurorack, so beware…
Waww mooi hoor !! ik ben reeds overtuigd en ga voor de Nifty Case. Thanks voor de input
 
Ik kocht twee jaar geleden een Neutron en wilde er toen een paar modules bij hebben. That escalated quickly:

Ik kan me goed voorstellen dat je met twee semi modulaire synths en een paar specifieke modules al snel gaat merken dat je een paar utilities 'mist', denk aan mixer, multiples, offset/attenuator, vca, etc.
Hoho! Mooie setup !!

Ja daar heb ik al aangedacht maar wil stap per stap alles kopen en aangezien ik met de arbhar en de Niftycase direct kan beginnen lijkt dit een logische beslissing.

Grtt!
 
Back
Top