Ervaringen met UPS in de studio???

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.820
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi,

Sinds mijn vrouw en ik in een nieuwbouwwoning wonen in een nieuw aangelegde verkaveling, ben ik al enkele malen slachtoffer geweest van een plotse stroomuitval. Het komt ook regelmatig voor dat de lichten in huis knipperen dus geen echt stabiele stroomvoorziening. Daarom zit ik te denken aan een UPS (niet de pakketdienst maar wel een Uninteruptable Power Supply). Een collega van mijn werk stelde me een model van EATON voor:
EATON Ellipse ECO 1600
Belastingsgrafiek : Belastend vermogen i.f.v. tijd ECO1600

Hier zou ik dan vooral de Kronos, Montage, MC500 en W30 aansluiten omdat bij die toestellen het risico op dataverlies het meest ernstig is. Vooral voor de KORG en de Montage is het nefast wanneer de stroom weg zou vallen op het moment de SSD (KORG) of flash RAM (Yamaha) benaderd wordt.
Die EATON geeft me een overspanningsbeveiliging/filteren van spanningspieken én als belangrijkste een beveiliging tegen stroomuitval. Voor de belasting die ik berekend heb, zou de 1600 me ruim een 20 minuten de tijd geven om alles netjes af te sluiten. Er bestaat ook een 1200 versie die me nog altijd een kwartier geeft.

EATON Ellipse ECO 1200
Belastingsgrafiek : Belastend vermogen i.f.v. tijd ECO1200
Het lijkt me dus allemaal erg interessant.

Alleen heb ik totaal geen weet van ervaringen in een homestudio. Ik besef ook wel dat het eigenlijk geen verschil maakt of er nou computers en routers aan hangen of sequencers en synths. Maar toch had ik graag geweten of iemand ook voor een dergelijke oplossing gekozen heeft en tips heeft van de parameterisatie en het praktische deel ervan.

Alvast bedankt voor het meedenken :okdan:

:doei:

Danny
 
Niemand?

Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die een UPS voor dit doel gebruiken. Waarschijnlijk maakt het ook niet echt veel uit welk model je koopt, valt de stroom uit dan ga je de boel onmiddellijk afsluiten en een kwartier lijkt me dan eigenlijk wel voldoende, toch?
 
Heb dit niet thuis, maar wel bij een voormalige werkgever gehad (grafisch ontwerp). Waar het om gaat is dat je een minuut of 5 hebt om op te slaan en af te sluiten. ALs je het het geld waard vind (geen idee wat zo'n ding kost): prima oplossing!
 
Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad de bedoeling om bij wegvallen van de spanning alles netjes weg te saven en af te sluiten. Zeker niet gewoon verder werken.

Prijzen vallen reuze mee: tussen 200 en 300€. Dat heb ik er wel voor over.

Ik weet dus wat te bestellen :koffie:

:doei:
Danny
 
De prijzen zijn in de loop van de jaren enorm gedaald.
Een soortgelijk iets heb ik al tientallen jaren. Het neemt wel ruimte in en ik gebruik een oude nog goede autoaccu hiervoor.
(Opstelling in de bijkeuken.)
Die moet altijd opgeladen staan boven zeker op 12,6 volt. Elke drie weken aan de lader druppelaar hangen. En na gebruikt direct weer opladen en nooit onder de +/- 10,5 à 11 volt komen.
Want dan is het snel gebeurd met de loodaccu.
Pas nog gebruikt toen en gewerkt werd aan het transformator huisje in de straat.
Lidl lader €15, redelijke accu +/- bij garage €75 of minder, Omvormer van €15 tot €150 en duurder afhankelijk van het vermogen. Niet te vergeten kabel haspel of Snoer €35 of spullen bij zelf-aanleg.
 
Op zich zijn de modellen uit de links echte UPS-en. De batterij wordt niet leeggetrokken als de energieleverancier stroom levert. Pas op het moment dat de spanning uitvalt, neemt de batterij van de UPS over en kan het gedurende een aantal minuten (afhankelijk van de belasting) uithouden. Voor mijn situatie kom ik tussen de 15 en 20 minuten terecht wat ruimschoots voldoende is om de KORG, Montage en een paar sequencers te saven en af te sluiten.

Druppelladers en dergelijke komen er totaal niet aan te pas. UPS-en zijn common practice in de serverwereld omwille van dezelfde noden als de mijne in de studio.

:doei:
Danny
 
Ik heb een APC / Schneider Electric waar je 6 of 8 stekkers in kunt steken. Ik dacht 6 achter de accu en 2 achter alleen netfilter. Werkt perfect. Alles zit erop via 2 19" stroomverdelers. Ik heb geen uren autonomie nodig.
 
Ik heb een APC / Schneider Electric waar je 6 of 8 stekkers in kunt steken. Ik dacht 6 achter de accu en 2 achter alleen netfilter. Werkt perfect. Alles zit erop via 2 19" stroomverdelers. Ik heb geen uren autonomie nodig.
Dat lijkt inderdaad heel sterk op de twee modellen die in de links van de eerste post staan dus mijn besluit staat vast.

Iedereen bedankt voor jet meedenken :okdan: :okdan: :okdan:
 
Om een stabiele spanning te creëren heb je een "Online UPS" nodig. Deze breekt de inkomende spanning af en geeft een zuivere sinus aan de uitgang, en ben je van spanningspieken / netdipjes af.
 
Om een stabiele spanning te creëren heb je een "Online UPS" nodig. Deze breekt de inkomende spanning af en geeft een zuivere sinus aan de uitgang, en ben je van spanningspieken / netdipjes af.
In de handleiding van de in de links gespecificeerde modellen staat niets beschreven van een online principe, wel over overspanningsbeveiligingen en dergelijke meer. In ieder geval neemt de batterij over bij een spanningsverlies. Zou dit niet veilig genoeg zijn volgens jou?

Ik ben er niet zo vertrouwd mee.
 
Lijkt mij toch erg vreemd dit, zeker bij een nieuwbouw project. Misschien een idee om na te gaan of buren dit ook hebben en de aannemer/leverancier hierover in te lichten. Klinkt eerder als een opleverfout en dus garantie!

Dit systeem klinkt wel goed btw maar zou het zelf eerder zoeken bij de bron. Succes!
 
Lijkt mij toch erg vreemd dit, zeker bij een nieuwbouw project. Misschien een idee om na te gaan of buren dit ook hebben en de aannemer/leverancier hierover in te lichten. Klinkt eerder als een opleverfout en dus garantie!

Dit systeem klinkt wel goed btw maar zou het zelf eerder zoeken bij de bron. Succes!
Het probleem stelt zich over de volledige verkaveling, zo´n 15 huizen. Er wordt gedacht aan een probleem in de nieuwe aftakking voor de wijk maar voorlopig wordt er weinig ondernomen.

Om niet bij de pakken neer te blijven zitten en mijn kostbaarste apparatuur te beschermen, zoek ik zelf een oplossing. Het afgelopen jaar heb ik het al een viertal keer voorgehad dat plots alles uitviel. Op dat moment was ik gelukkig niets naar flash of SSD aan het wegsaven ... maar mijn werk was ik natuurlijk wel kwijt.

Vandaar mijn vraag hier op het forum.

Niets boven veiligheid :koffie:
 
Een "Online UPS" maakt van de inkomende spanning een gelijkspanning. Deze gelijkspanning wordt weer omgezet naar een 230V wisselspanning, hierdoor levert de UPS een zuivere 230V sinusvorm. Andere vormen van UPS-en doen dit niet, bv. de UPS volgens het Off-line principe. Dit heeft verder niets te maken met de werking van de back-up batterij. Een Oline-UPS is enkel noodzakelijk als je last hebt van een instabiele wisselspanning en hierdoor bv. je PC kort uitvalt.
 
Een "Online UPS" maakt van de inkomende spanning een gelijkspanning. Deze gelijkspanning wordt weer omgezet naar een 230V wisselspanning, hierdoor levert de UPS een zuivere 230V sinusvorm. Andere vormen van UPS-en doen dit niet, bv. de UPS volgens het Off-line principe. Dit heeft verder niets te maken met de werking van de back-up batterij. Een Oline-UPS is enkel noodzakelijk als je last hebt van een instabiele wisselspanning en hierdoor bv. je PC kort uitvalt.

Bedankt voor de verduidelijking :okdan:. Wanneer ik één en ander Google over de online UPS-en, merk ik op dat de prijscategorie flink wat hoger ligt en eigenlijk buiten mijn budget valt. In ieder geval duurt een spanningsuitval steeds tussen één à vijf seconden. Dat lijkt me meer dan een instabiele wisselspanning en vermoed ik dat ik met een offline model wel toekom, niet?

:doei:
 
Als het enkel gaat om een korte spanningsuitval op te vangen kun je een offline model prima toepassen.
 
Back
Top