GEM WX2 probleem met toggle draaiknop en MIDI

Stovie

Nieuwkomer
Lid sinds
18 april 2023
Berichten
8
Locatie
Kruisem
goedemiddag ,

leuk dat er nog WX2-lovers zijn . Ik heb de mijne al sinds 1995 . Ik heb er zelfs 2 . Van 2 defecte heb ik 1 goede gemaakt , echter het volgende probleem stelt zich op de beide : de draaiknop ( links naast display ) springt stappen over , echt onmogelijk om goed te kunnen werken met dit probleem . Heeft iemand daar een oplossing voor ? Tevens kan ik via MIDI geen deftige data naar de PC of laptop krijgen . Ik heb me wel een kabel MIDI naar USB aangeschaft , echter ik vermoed dat ik de juiste software niet heb op de PC . Wie kan daarbij helpen ? THX !!
 
Kun je misschien een foto plaatsen van de draaiknop, zie alleen een schuifregelaar aan de linker kant.
 
Tja, digitaal en stof is geen goede samenwerking...
draaischijf vervangen? doorblazen?

Ik heb geen GEM
maar die hebben een iets obscure (lees:minder bekende) synths op de markt gebracht;
'is dat nou een keyboard of een synthesizer?' (qua vorm).
mooie synths hoor...:halleluja:okdan:
 
@Digimod Denk dat hij rechts bedoeld, daar zit een encoder.
@Stovie Als die encoder stappen overslaat dan zal de encoder intern mogelijk versleten zijn. Wat bedoel je verder met "deftige data"? note informatie? daar heb je geen speciaal programma voor nodig.
 
Tja, digitaal en stof is geen goede samenwerking...
draaischijf vervangen? doorblazen?

Ik heb geen GEM
maar die hebben een iets obscure (lees:minder bekende) synths op de markt gebracht;
'is dat nou een keyboard of een synthesizer?' (qua vorm).
mooie synths hoor...:halleluja:okdan:
het is een Workstation , best wel cool , met diskdrive , maar ondertussen al gedateerd
 
@Digimod Denk dat hij rechts bedoeld, daar zit een encoder.
@Stovie Als die encoder stappen overslaat dan zal de encoder intern mogelijk versleten zijn. Wat bedoel je verder met "deftige data"? note informatie? daar heb je geen speciaal programma voor nodig.
de draaiknop is inderdaad rechts , excuseer voor de foute info . Is dat de encoder ? Zou dat dan aan de knop zelf liggen of eerder aan de verwerking ervan ( stuurdoosstoring ? ) Zou ik de knop kunnen demonteren om inwendig te reinigen zonder het ganse keyboard te moeten openen ? en de data via MIDI , tja ik probeerde reeds iets via een recent aangekochte MIDI-USB kabel en FLstudio op laptop , maar dat geeft wel wat ritme weer maar geen correcte klanken . Ik vermoed de juiste driver niet , maar welk programma heeft dan wel de juiste driver ? Ik heb ergens gehoord Cubase ...?
En dan nog de diskettes , ik vermoed als ik een programma heb op een PC of laptop en een diskette-leesstation , dat ook die data dan kan opgeslagen en gebruikt worden op die PC/laptop ??
 
1. Het ligt eraan welke midi-usb kabel je gekocht hebt, sommigen zijn class-compliant = geen driver nodig, anderen heb je wel een driver nodig, zonder specifiek merk/typenummer is het lastig helpen.
2. Welke instellingen heb je gedaan op je WX2? zoals midi kanaal enz
3. Ik ken de WX2 verder niet, maar als deze een diskettestation heeft kun je waarschijnlijk de patches ook op diskette opslaan, dit betekent niet meteen dat deze bestanden ook leesbaar zijn door je computer. Vaak hebben die een afwijkend formaat en heb je een specifiek programma nodig. Maar puur voor backup zou het kunnen. Alleen kun je dan misschien beter een midi/sysex dump doen.
4. Om bij de encoder te kunnen zal het apparaat helemaal open moeten, je kunt namelijk de knop wel verwijderen, maar het dysieke draa gedeelte zit achter het frontpaneel gemonteerd. Mogelijk is deze te vervangen/repareren, maar dat weet je pas als je erbij bent.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top