Mixen en masteren in de cloud (de toekomst?)

FWIW, hier nog wat meer apparaten op afstand:


Het gaan dan om gitaarpedaaltjes testen vanuit thuis of waar dan ook.

[Ojee, er komt een alinea over het klimaat aan ;) :beard: ]
'De toekomst' hou je niet tegen, maar (sorry voor de sanity check) de luchtvaartindustrie-zonder-kerosinetax is al wel genoeg.
Ik bedoel, misschien is het nog niet te laat om eens te beginnen met een datastreamunlimitedallesnaarthecloudgewoonomdathetkan-tax.
Onze wereldbol raakt gestaag verder gesaboteerd.
Dan wellicht beter niet alles wat ook gewoon lokaal kan persé met een energievretend datacentrum erbij gaan willen.

Mogelijk valt 't allemaal wel mee, maar 'k zou wel eens wat getallen willen zien.
Ik heb het dan uiteraard niet over dit cloudmasteren hier, dat verdampt qua 'onnodig energieverbruik' uiteraard t.o.v. hele volksstammen die 10x per dag hetzelfde nummer streamen (ipv bijv een eenmalig opgehaalde mp3).
[Aha, dat was 'm alweer die klimaat-alinea, viel best mee toch?]
 
Het valt mij op dat Bombario altijd wel benieuwd is naar wat de toekomst zal brengen. Persoonlijk ben ik tevreden met wat we hebben, eigenljjk hebben we al te veel, een beetje minder zou ook wel mogen. ;)

Maar serieus, de innovatie blijft maar doorgaan, maar met welk doel vraag ik me af, heb steeds meer het idee dat innovatie vooral economisch gedreven is ipv gedreven door hang naar echte verbetering. Het is tegenwoordig steeds meer 'gewoon omdat het kan' en omdat het geld kan opleveren, maar is het nodig? Ik denk het niet.

Ik wil zo weinig mogelijk met cloud, al vind ik een document sharen via de cloud soms wel handig en mail en muziek en video streamen in de cloud is dat ook wel, maar is eigenlijk al te veel cloud voor mij. Het is trouwens bizar hoeveel er in de cloud zit nu. Complete serverparken zijn cloud, zonder cloud geen webhosting meer bijna inmiddels dus ook geen SF.

De belastingdienst wil ook steeds dat ik inlog om mijn berichten te lezen en steeds meer partijen willen dat.

Doe mij maar alles lokaal, je stuurt maar een mail en anders een brief. t is dat vinyl zo duur is anders zou ik spotify ook opzeggen.
 
Ik vind het altijd gek bij dit soort berichten dat je je al snel moet verdedigen. Of ik deze dienst nu goed, slecht, goedkoop of duur vind, is helemaal niet mijn punt. Of Wietse wel of niet professioneel is evenmin, ik ken hem alleen van YouTube. Wat me fascineert, is dat je eenvoudig apparatuur per half uur of uur online kunt huren, en dat dat kennelijk steeds beter werkt. Dan vraag ik me vervolgens af wat dat in de toekomst zal brengen. Want de voordelen voor leveranciers zijn overduidelijk, en de nadelen voor consumenten ook. Wie heeft dan de macht?
Hoezo verdedigen? zielig? je vraagt letterlijk wat ik er van denk.... en jij haalt er oa een "pro" als wietze erbij, die vaak echt niet weet wat ie aan het doen is en dat zelf ook zegt.
Ik vind het weer eens opgeklopte marktingminkukels bs dat dit "De TOEKOMST" zou zijn, dude dat roepen ze al heel lang en dan ben ik er niet tegen of zo, van mij mag het en als jij dit wil ga je gang man.
Ik zie gewoon scam-patterns zoals dat heet irc. Ze laten je als hobbyist denken dat het pro is en dat is het dus niet. het is net als het 40ste " pro" compressor-pluginnetje wat je al 39x niet nodig hebt, maar het mag wel hoor, als je het leuk vindt.

kmoet zeker weer positief en vrolijk oppervlakkig zijn...
 
Mogelijk valt 't allemaal wel mee, maar 'k zou wel eens wat getallen willen zien.

Meer hier:

"Global data centre electricity use in 2021 was 220-320 TWh2, or around 0.9-1.3% of global final electricity demand. This excludes energy used for cryptocurrency mining, which was 100-140 TWh in 2021."

Crypto-mining lust in vergelijking ook behoorlijk wat prik.
 
Het valt mij op dat Bombario altijd wel benieuwd is naar wat de toekomst zal brengen. Persoonlijk ben ik tevreden met wat we hebben, eigenljjk hebben we al te veel, een beetje minder zou ook wel mogen. ;)

Maar serieus, de innovatie blijft maar doorgaan, maar met welk doel vraag ik me af, heb steeds meer het idee dat innovatie vooral economisch gedreven is ipv gedreven door hang naar echte verbetering. Het is tegenwoordig steeds meer 'gewoon omdat het kan' en omdat het geld kan opleveren, maar is het nodig? Ik denk het niet.

Ik wil zo weinig mogelijk met cloud, al vind ik een document sharen via de cloud soms wel handig en mail en muziek en video streamen in de cloud is dat ook wel, maar is eigenlijk al te veel cloud voor mij. Het is trouwens bizar hoeveel er in de cloud zit nu. Complete serverparken zijn cloud, zonder cloud geen webhosting meer bijna inmiddels dus ook geen SF.

De belastingdienst wil ook steeds dat ik inlog om mijn berichten te lezen en steeds meer partijen willen dat.

Doe mij maar alles lokaal, je stuurt maar een mail en anders een brief. t is dat vinyl zo duur is anders zou ik spotify ook opzeggen.
De cloud is net zo handig als dat het Internet handig is, of dat computers of auto's handig zijn. Uiteindelijk is 'de cloud' gewoon een grote stapel computers die je zelf niet hoeft te beheren en die je flexibeler kan inzetten dan je eigen serverpark. Innovatie lost problemen op en het introduceert tegelijkertijd vaak nieuwe problemen. En ja, vaak verdienen bedrijven daar geld aan en dat vind ik prima. Gelukkig blijft de zinvolle innovatie doorgaans langer plakken dan commercie-gedreven trends. Wat zinvolle innovatie is kun je sowieso meestal pas achteraf goed beoordelen, tot die tijd zijn het experimenten.

Verder is het natuurlijk een prima eigenschap om tevreden te zijn met wat je hebt! :biertje:
 
Meer hier:

"Global data centre electricity use in 2021 was 220-320 TWh2, or around 0.9-1.3% of global final electricity demand. This excludes energy used for cryptocurrency mining, which was 100-140 TWh in 2021."

Crypto-mining lust in vergelijking ook behoorlijk wat prik.

Dank je. Hmm, 1%-ish, zouden we als weinig kunnen beschouwen, maar eigenlijk ook weer niet, zeker als het ook minder-kwistig zou kunnen. 't Is best veel eigenlijk. Wat denken jullie?

Likewise: dan ook meteen even het global warming topic zo doen: in de laatste 40 jaar 0.18°C per decade erbij, da's +0.72° C sinds 1983.
Aanpakken door temperatuur in Kelvin te hanteren, en ook als percentage ( (0.72/(273.15+20))*100% ),
dan hebben we het slechts over een kwart procent temperatuurstijging. Peanuts! :D (Nee!! :doei: )
 
Dank je. Hmm, 1%-ish, zouden we als weinig kunnen beschouwen, maar eigenlijk ook weer niet, zeker als het ook minder-kwistig zou kunnen. 't Is best veel eigenlijk. Wat denken jullie?

Bekijk het vanuit de stand van de huidige technologie. Volgens Landauer's principe moet het omgooien van bitjes in theorie met veel minder energie kunnen dan de computers van vandaag nodig hebben. Daar is nog veel te winnen.
 
Zolang het gebruik van computers harder toeneemt dan dat ze zuiniger worden stijgt het stroomverbruik. Niet dat zuinige chips niet goed zijn, maar jeemig wat hebben we allemaal nodig om gemiddeld ca 80 jaar op deze planeet door te brengen..
 
Dank je. Hmm, 1%-ish, zouden we als weinig kunnen beschouwen, maar eigenlijk ook weer niet, zeker als het ook minder-kwistig zou kunnen. 't Is best veel eigenlijk. Wat denken jullie?

Likewise: dan ook meteen even het global warming topic zo doen: in de laatste 40 jaar 0.18°C per decade erbij, da's +0.72° C sinds 1983.
Aanpakken door temperatuur in Kelvin te hanteren, en ook als percentage ( (0.72/(273.15+20))*100% ),
dan hebben we het slechts over een kwart procent temperatuurstijging. Peanuts! :D (Nee!! :doei: )
In de afgelopen 40 jaar is er een hoop hardware bijgekomen, terwijl er ook een grote groep trouw met de oude hardware blijft werken. Kan me nog herinneren in mijn oude hardware studio dat het na een uurtje of 2 altijd lekker warm werd met alle apparatuur aan. Denk zelf dat daar die 0.18c vandaan komt. Anders heb ik er ook geen verklaring voor 8~
 
* laadt maar weer eens een gratis-uit-stock-plugins-bestaande-en-prima-klinkende-mastering-chain in in Ableton Live...*

Die obsessie met dure gear snap ik niet. Je mix moet goed zijn, je instrumenten, je effecten en je song/track. Een dure mastering-chain gaat alles wat er daarvoor gebeurt niet fixen. Helemaal niet als je de engineer van dienst er niet bij hebt. Want die kan waarschijnlijk met een veel goedkopere chain ook een uitstekend resultaat bereiken.

Ik vind dit een gimmick.
 
Laatst gewijzigd:
Je mist denk ik dsat het hier om (dure) analoge apparatuur gaat. Zo'n Manley Massive Passive kost alleen al €6200. Dus je argument om de kosten gaat wat mij betreft niet op.
Die obsessie met dure gear snap ik niet. Je mix moet goed zijn, je instrumenten, je effecten en je song/track. Een dure mastering-chain gaat alles wat er daarvoor gebeurt niet fixen. Helemaal niet als je de engineer van dienst er niet bij hebt. Want die kan waarschijnlijk met een veel goedkopere chain ook een uitstekend resultaat bereiken.

Mee eens, ik zat vandaag er nog even over na te denken en ik had het punt van dure apparatuur gemist omdat ik als hobbyist niet op de hoogte ben van hele dure analoge apparatuur.
Maar wat ik wel weet is dat als het talent er is dat iemand op een goede daw eventueel aangevuld met een paar goede plugins in staat moet zijn om een goede produktie neer te zetten.

We hebben het op het forum er wel meer over gehad maar men moet zich niet teveel blindstaren op dure apparatuur, het is net zoals die headphone van bijv 300 euro, zodra je kwalitatief aan de goede kant van de streep zit dan maakt het niet zoveel uit of je een headphone van 300 of 3000 euro hebt.

Belangrijker is wat je meebrengt aan talent, ervaring enz, geef Steve Vai een Ibanez van 300 euro en nog steeds klinkt het als Steve Vai maar geef een ongetatalenteerd iemand die Ibanez Steve Vai Signature van een stuk meer geld dan gaat ie nog niet klinken als Steve Vai.
Leuk wel natuurlijk goede apparatuur maar ik denk dat de meeste mensen als ze hardware/software van een redelijke kwaliteit gebruiken dat ze altijd in staat moeten zijn om een goed produkt neer te zetten.

Goede techniek kost geen kapitaal meer ivm een paar decennia terug, je kan altijd topspul willen maar voor een redelijk bedrag moet je iets goed kunnen maken denk ik?
Het is mooi zo'n dure studio voor 90 euro per uur en als je het geld er voor over hebt moet je het vooral doen maar je muziek wordt er niet beter van, wel kan het een goede ervaring zijn voor iemand en wellicht een ontnuchterende ervaring ook zodat men het niet in hele dure apparatuur gaat zoeken maar eerder geneigd zal zijn om zichzelf te verbeteren.
 
Ja je hoeft je ook niet te verdedigen. Vind de argumenten van @one_b ook niet erg sterk.

De nadelen van de cloud zijn duidelijk.
Een voordeel is dan weer wel en daar gaat het naar toe, dat je cloud applicaties enorme rekening kracht kan toewijzen.
Maar voor echt relatime audio en ook hardware zie ik er minder toekomst in.

Maar bv de Roland Cloud, hoe cloud is dat dan. Draaid toch gewoon op je computer?
Dat lijkt dan meer op een verhuur model ipv van Cloud app.
Cloudapps voor realtime audio zijn moeilijk.

Nu zijn er wel ontwikkelingen voor bv web assembly.
Maar zodra je computer all het reken werk doet is het geen cloud .
 
Bekijk het vanuit de stand van de huidige technologie. Volgens Landauer's principe moet het omgooien van bitjes in theorie met veel minder energie kunnen dan de computers van vandaag nodig hebben. Daar is nog veel te winnen.
En we kunnen met de huidige stand van techniek nog een heleboel winst halen uit het omgooien van veel minder bitjes om tot hetzelfde resultaat te komen. Al die web-applicaties die nog op PHP draaien... ahem.. synthforum
 
En we kunnen met de huidige stand van techniek nog een heleboel winst halen uit het omgooien van veel minder bitjes om tot hetzelfde resultaat te komen. Al die web-applicaties die nog op PHP draaien... ahem.. synthforum
Wellicht bepaalde muziekgenres ook verbieden om in meer dan 8 bit audio-files te werken 8o) :D
 
Back
Top