Klavier toets '70s GEM orgel of andere Italiaanse toetsen.

Status
Please reply by conversation.

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.491
Locatie
Bij Herentals, België
Ik heb een GEM/LEM/Galanti Insta-Strings met een gebroken klaviertoets. De kans dat ik een Insta-Strings voor onderdelen vind is quasi onbestaande door de zeldzaamheid (ik ken maar 3 exemplaren op de wereld, en die zijn niet voor onderdelen!). Dus ben ik op zoek naar een andere bron van klaviertoetsen. Aangezien hij onder de GEM naam is uitgebracht en van +/- 1975 is, dacht ik dat een GEM orgel uit die periode misschien dezelfde toetsen gebruikt...

Dus als iemand nog een voorraad oude GEM klaviertoetsen heeft (of ander Italiaans merk, het komt allemaal uit de Marken...), dan kunnen we eens proberen vergelijken of het misschien past.

Als het via deze weg niet lukt, zal ik iets moeten gaan proberen met boetseerwerk. Er is gelukkig nog redelijk veel van de toets over.
 
Zou kunnen, maar mijn printer is er iets te klein voor. Of ik zou het missende deel moeten proberen modelleren, maar dat is nogal funky afgebroken. En het voelt ruwer. Liefst gewoon een donortoets. Dat is vast een courant modelletje; ze gaan het niet custom gemaakt hebben voor deze bak.
 
Heb je foto van de toets uit het klavier ?
 
Op het eerste zicht lijken toetsen van GEM orgels/combo orgels uit de tijd dat ze chromen draaiknoppen gebruikten dezelfde vorm, maar ik kan het pas zeker weten als beiden gedemonteerd zijn.
 
Ik heb wel wat losse toetsen liggen, maar is meer Yamaha, roland, korg, moog etc,
Wie weet past er wat ?
Als je hem eens open hebt....
 
Ik verwacht dat dit nog eentje met contactveren is. Ik probeer vandaag al foto's van buitenaf te maken, en bij gelegenheid de binnenkant.
 
Hierbij de foto's zonder demontage (terzijde, hier zie je ook de slidercaps die ik 3D geprint heb. Niet het exacte originele ontwerp, maar het werkt, ziet er "period" uit, en is netter dan niks he :-))









Kenmerkend is dus de schuin aflopende voorkant en het feit dat ze een gesloten (niet holle) vorm hebben. Ik heb al een gratis orgel gevonden met waarschijnlijk de juiste toetsen, maar dat is echt wel plan B want wat een gedoe om dat in huis te krijgen (groot, lomp en het orgel is dat ook) en nadien naar de kringloop.
 
Ik heb ondertussen op foto's gezien dat grote GEM orgels uit die tijd, maar ook combo's zoals GEM Sprinter of Rodeo dezelfde vorm toetsen hebben. Het zou me enigszins verbazen als het niet dezelfde zijn. Ik denk niet dat er toen zo veel bronnen van toetsen gebruikt werden binnen dezelfde fabrikant. Misschien is de achterkant (contacten) anders, maar dan zou ik nog iets met zagen en lijmen kunnen doen.

De kunst wordt nu dergelijke toetsen ergens vinden, of desnoods dergelijk apparaat. Maar liever niet, want wat een gedoe om zo'n olifant van 100kg naar huis te slepen en naar de kringloop voor 1 toets... Maar het goede nieuws is dus dat er héél veel van dergelijke toetsen in omloop lijken te zijn.
 
Toetsen zien er zelfde uit als mn Siel en Crumar spullen.
 
Dat zou me niet verbazen, allemaal uit de Marken. Bontempi luchtorgeltjes zijn anders, dat heb ik al gecheckt.

Waardeloze GEM donors zullen wel makkelijker te vinden zijn dan Siel of Crumar.
 
Het enige wat ik merk aan de slidercaps is dat je ze best redelijk onderaan vastneemt; bovenaan kantelt de slider soms iets teveel waardoor hij niet goed glijdt. Dat ligt aan de sliders, niet aan de fadercaps want die zijn +/- zo hoog als origineel. Ik ga niet gaan reinigen/smeren aan de sliders want ze werken kraakvrij, ik denk dat het gewoon eigen aan het modelletje is (en de leeftijd van een halve eeuw...)
 
Crumar performer/Multiman etc zijn toch andere toetsen! Ze hebben ook dat gesloten schuin aflopende deel vooraan, maar dan gaan ze meteen naar een verticaal stuk waar de GEM eerst een eind horizontaal lopen. Siel Opera is helemaal anders, Siel Cruise lijkt zelfde als Crumar en dus ook anders dan wat ik nodig heb. We zullen dus echt op een GEM (of LEM of Galanti) donor moeten mikken. Het GEM G30 keyboard is trouwens al te modern, dat heeft andere toetsen.
 
Laatst gewijzigd:
Status
Please reply by conversation.
Back
Top