Zelfbouw / DIY Diddley Bow

Futilie_Soundscapes

Nieuwkomer
Lid sinds
30 november 2022
Berichten
23
Locatie
Tilburg
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het bouwen van een DIY Diddley Bow.
Inmiddels ben ik bezig met het prepareren van mijn 'plank' om een en ander te integreren.

De volgende componenten heb ik al:
- Lower (lage) E-string
- Elektrische gitaarelement (pickup)
- Volumeknop/Potentiometer
- Uitgang voor jack
- Plank
- Stalen bruggen


Ik heb enkele vragen hierover en hopelijk kan iemand met helpen met het beantwoorden hiervan:

- De afstand tussen de 2 'bruggen' waarop de snaar gespannen staat. Is deze erg belangrijk? En zo ja, wat moet ik aanhouden?
- Is de hoogte van de bruggen bepalend? Lees: de afstand tussen snaar en element (pickup)
- Alle tips zijn welkom....
DB-elementen.jpg
 
Ach , op een "synthforum" kan een vraag over gitaren ook wel bij ;).
De vraag over de twee bruggen... een snaar moet een bepaalde trekspanning hebben om een bepaalde noot te bereiken.
Dus de lengte van de snaar is hier belangrijk ... de langste hiervan is dus tussen de 2 uiteinden wat vast zit.
De noot [ bij jou de lage E] is afhankelijk wat vrij "trilt" .. dus tussen de brug één en brug twee .. brugzadel en de topkam.
Hoogte van de snaren is vrij persoonlijk ... wil je makkelijk spelen moet je deze laag instellen ..wil je er toch voor werken , moet deze hoger.
De snaar afstand tot element , een snaar is van metaal en wordt beïnvloed door de magneten van het element , maar mag ook weer niet te hoog wezen , anders gaat dat ten koste van het volume en de dynamiek.

Je snapt dus .. gitaarbouw is een vak , maar omdat je een bow maakt ... mijn advies hierin , leef je uit :)
Leer ervan , en wil je later iets beters bouw je die met de kennis van wat je nu leert.
succes
 
Je hebt natuurlijk al wel gekeken op het net naar bouwinstructies en vids op youtube.
Nog een mooie schema Klik hier [ in inch]

In het verleden [ en nu met gitaar en chapmanstick ] is de boel aansturen van snaren met een gitaar synthesizer of een pitch to midi module.
Altijd leuk om te doen
 
Je hebt natuurlijk al wel gekeken op het net naar bouwinstructies en vids op youtube.
Nog een mooie schema Klik hier [ in inch]

In het verleden [ en nu met gitaar en chapmanstick ] is de boel aansturen van snaren met een gitaar synthesizer of een pitch to midi module.
Altijd leuk om te doen
YT idd wel wat voorbij zien komen, alles ineens aangeschaft en nu monteren....met alleen die vragen die ik in mijn hoofd had/heb...

ZIN IN!

Bedankt voor de tekening, ga ik meenemen in mijn ontwerp
 
Back
Top