Voor Toto fans (mixing & mastering)

Bahamut

yip yip
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
3.297
Locatie
Nijmegen
Ok, geen eigen muziek, maar wel leuk om te delen (en er zitten synths in Toto :)).

Hierbij een promo video van een Toto tribute band van eigen bodem: Kingdom of Desire.
Het mix/master werk hiervoor heb ik mogen doen (de beeld en geluidsopnamen en de video zijn door anderen verzorgd).
Een flinke uitdaging en een hele gave klus. Veel van geleerd en blij met het resultaat.

Hopelijk klinkt het bij jullie ook een beetje!

 
Oei. Zang in Afrika zit er af en toe flink naast (volgens mij een zangeres in het achtergrondkoor). Crash cymbals zijn daar ook wat hard. En de timing van de band is tijdens deze track ook niet retestrak.
De andere nummers in de video zijn goed te pruimen zo. Doen wat mij betreft niet onder voor een album opname, heb je netjes gedaan.
 
Ik vind het prima klinken!
Inderdaad, zoals @NorthernLightX al aan gaf gaat het met Africa een beetje de bocht uit door m.n. de achtergrondzang. Daar was misschien in de opzet van de video nog iets mee te doen (korter stukje van die track er in bijv.,) De andere tracks klinken prima! Zowel band als technische afwerking in mix/master.
Goede muzikanten ook!
 
Dank voor de feedback.
Ja, eens hoor, de backing vocals in Africa zijn niet overal zo zuiver (flink naast zou ik dan weer niet zeggen). En de crashes vond ik zelf achteraf ook wat te hard. Maar autotune achtige dingen waren natuurlijk uit den boze en het live gevoel moest behouden blijven.
Alleen al door de grote drum kit was dit een flinke klus, met verre van ideale opnamen en veel overspraak (mic bleed). 7 of 8 kanalen alleen voor de toms!
Maar fijn dat het goed klinkt verder!
 
  • Duimpje
Duimpjes: fpa
Mooi gemixt.
Bij Africa zit er iets niet lekker met de pad en één van de backings.
Als het de backing is, kun je (hangt van de DAW af natuurlijk) nog wel een beetje rechttrekken. Hoeft niet loepzuiver, maar dit is jammer voor een promo en helemaal aan het begin.
Voor dit soort dingen trek ik de zang waar het echt wringt net even een tikje de goede kant op. Niet spot on, maar wel binnen 10% zeg maar.
Het live gevoel houd je wel hoor, het is psvr een live registratie (en dat hoor je).
Verder netjes gedaan, zeker voor een live opname. Dat is een pokkeklus.
 
Ik wist niet dat jij je zo intensief met mixage en mastering bezig hield. Klinkt echt wel goed, hoor. Die opmerkingen over de zang en zo zijn natuurlijk waar maar hebben niets met jouw aandeel te maken.

:doei:
 
Bedankt mensen.
Her en der zijn aardig wat positieve comments binnengekomen en dat is fijn, want nu weet ik dat het niet alleen op mijn afluistering wel goed klinkt maar ook door allerlei andere speakers (en oren!). Geeft weer vertrouwen voor de volgende keer.

Overigens heb ik op sommige plekken in deze 6 nummers vrij diepgaand zitten editten (niet per se in deze fragmenten), want schoonheidsfoutjes zaten er wel meer in. Deze in Africa zijn dan helaas blijven zitten, voor zover ze te verhelpen waren. Hadden ze misschien net een ander fragmentje moeten pakken voor de video. Maar goed, dit was hun 2e optreden voor publiek, naarmate ze het vaker doen zal het vast nóg beter gaan.

@Danny Ja, dankzij de opleiding Sound Education Nederland ben ik mixen en masteren (ook) heel leuk gaan vinden. Ik hoef me nooit meer te vervelen op muziek gebied, altijd wel wat te doen. :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: fpa
pfew.. dit is voor live echt kwaliteit hoor!! Petje af!! :mega: Goeie muzikanten.. en goeie leadzanger ook!!
Lijkt me zeker een uitdaging.. alle ketels (of trommels :D) van zo'n kit een beetje goed door laten komen.. Maar klinkt top!! Een goeie drummer werkt ook mee.. lekker hoor!! :mega:
 
Dan doe je ook niet zomaar even een bandje zeg. Top. Klinkt lekker live weg zo. Dat musiceren gaat verder uitstekend. Knap, echt.
 
Back
Top