Mengpaneel modules ombouwen naar 19" rack

sjeff

Ouwe rot
Lid sinds
8 januari 2011
Berichten
857
Ik ben al een tijd op zoek naar een parametrisch EQ in 1u rackvorm. Helaas zijn deze vrijwel niet te vinden, van karige kwaliteit of even duur als een heel mengpaneel (2e hands)

Mijn idee was dus om een mengpaneel te kopen en bv de preamp en EQ van een module om te zetten naar 1u rack.

Iemand hier ervaring mee? Is dit te doen of zoveel werk dat t niet echt handig is? Kan me voorstellen namelijk dat de interne routing er niet op berekend is en de PSU ervoor fixen misschien lastig kan zijn.

Ik hoor het graag!
 
Het is heel erg afhankelijk van het mengpaneel. Oudere en duurdere mengpanelen zijn vaak redelijk modulair opgebouwd. Ik ben bijvoorbeeld momenteel samen met een ander forumlid bezig met het ombouwen van kanalen uit een Yamaha PM1000 naar 2u rackmodules. Dat is aardig wat werk maar redelijk te doen als je weet waar je mee bezig bent.
Maar ik zou het niet aanraden om zomaar een paneel te kopen en er op te hopen dat die daarvoor geschikt is. Ook gaat het al snel in de kosten lopen. Het maken van een voeding en vooral een custom behuizing is duur en een hoop werk. Dus ik zou het vooral doen als je dat soort dingen leuk vindt of als je op zoek bent naar het geluid van een eq uit een specifieke tafel.
Zijn er 2e hands niet een hoop oude eqs te krijgen uit de tijd dat ze nog wel gemaakt werden? 15 jaar geleden had je een hoop aanbod van merken als dbx, focusrite, mindprint, joemeek etc. Die komen vast wel op de marktplaats langs.
 
In eurorack bestaan ook parametrische EQ's;
Als 3u niet handig is kan je een paar modules zijwaarts monteren on het in 1u te passen, bv in combinatie met een Doepfer A138d of een andere module die line en eurorack signalen aan elkaar knoopt.
 
Ik ben al een tijd op zoek naar een parametrisch EQ in 1u rackvorm. Helaas zijn deze vrijwel niet te vinden, van karige kwaliteit of even duur als een heel mengpaneel (2e hands)

Ik weet niet in welke prijs- & kwaliteitsklasse je zoekt? Welke usual suspects zijn al geskipped? De oude (zwaardere) & nieuwe (more flimsy) Behringer units gok ik.
Maar ook al voorbij gelopen aan bijv. de Boss 'Pro' PQ-50 ? 9.5", geeft dus 2 EQ-kanalen in 1u. (Niet meer nieuw te krijgen, 't zou dus even zoeken kunnen zijn.)

Is dit te doen of zoveel werk dat t niet echt handig is? Kan me voorstellen namelijk dat de interne routing er niet op berekend is en de PSU ervoor fixen misschien lastig kan zijn.

Ik gok dat onder de streep het vergelijkbaar veel werk is vergeleken met gewoon vanaf scratch te beginnen voor een DIY-clone van een van de classic EQs.

Bijv deze:

of neus eens verder rond voor een geschikt project op www.groupdiy.com voor PCBs en cases.

Keep us posted wat je gaat doen!
 
Hoeveel banden per EQ-kanaal zoek je trouwens? En moet 't volledig parametrisch zijn? (dus incl. traploos variable Q)

Die genoemde PQ-50 perst er vier per channel in, dus 2x4 banden volledig parametrisch in 1 u.

Qua DIY, zelf ooit eentje from scratch gebouwd, ook 2 EQs, volledig parametrisch, in 1 u, 'k zou 'm weer eens moeten aanzetten. Ging wel een bak tijd inzitten, dat was voordat er kant & klare PCBs besteld konden worden dus printen laten etsen etc, en er zelf nog stuff aan toegevoegd. Dit ontwerp (attached), voor wie 't interesseert.
 

Attachments

  • 25859424-John-Roberts-Parametric-EQ-Audio-Project.pdf
    2,8 MB · Bekeken: 148
Het is heel erg afhankelijk van het mengpaneel. Oudere en duurdere mengpanelen zijn vaak redelijk modulair opgebouwd. Ik ben bijvoorbeeld momenteel samen met een ander forumlid bezig met het ombouwen van kanalen uit een Yamaha PM1000 naar 2u rackmodules. Dat is aardig wat werk maar redelijk te doen als je weet waar je mee bezig bent.
Maar ik zou het niet aanraden om zomaar een paneel te kopen en er op te hopen dat die daarvoor geschikt is. Ook gaat het al snel in de kosten lopen. Het maken van een voeding en vooral een custom behuizing is duur en een hoop werk. Dus ik zou het vooral doen als je dat soort dingen leuk vindt of als je op zoek bent naar het geluid van een eq uit een specifieke tafel.
Zijn er 2e hands niet een hoop oude eqs te krijgen uit de tijd dat ze nog wel gemaakt werden? 15 jaar geleden had je een hoop aanbod van merken als dbx, focusrite, mindprint, joemeek etc. Die komen vast wel op de marktplaats langs.
Blijf het een leuk idee vinden om het zelf om te bouwen, alleen denk ik idd dat het me stiekem meer tijd en geld kost dan ik zou willen!

Het idee komt eigenlijk voort uit mijn vroegere workflow waarbij ik ind. tracks door mijn Topaz en later Spirit desk haalde om het al de goeie klank te geven voordat het naar de DAW ging. Die sound ligt me goed, lekker budget en zorgt ervoor dat ik minder precies ga lopen pielen in mn DAW. En met nu mijn Digitakt en 2 outputs is een zoveel kanaals mengpaneel overkill, met name qua formaat.

Qua ruimte en sound zou een 1u/2u parametric EQ nu dus ideaal zijn, alleen zijn ze vrij schaars heb ik ontdekt in de laatste paar maanden zoeken.

In eurorack bestaan ook parametrische EQ's;
Als 3u niet handig is kan je een paar modules zijwaarts monteren on het in 1u te passen, bv in combinatie met een Doepfer A138d of een andere module die line en eurorack signalen aan elkaar knoopt.

Zoiets heb ik ook naar zitten kijken alleen dan in de 500 serie format, vind het alleen al snel te duur worden. Die tascam bak die @nomore aangeeft zou dan beter passen, alleen die RCA aansluitingen moet ik niet aan denken haha :)

Hoeveel banden per EQ-kanaal zoek je trouwens? En moet 't volledig parametrisch zijn? (dus incl. traploos variable Q)

Die genoemde PQ-50 perst er vier per channel in, dus 2x4 banden volledig parametrisch in 1 u.

Qua DIY, zelf ooit eentje from scratch gebouwd, ook 2 EQs, volledig parametrisch, in 1 u, 'k zou 'm weer eens moeten aanzetten. Ging wel een bak tijd inzitten, dat was voordat er kant & klare PCBs besteld konden worden dus printen laten etsen etc, en er zelf nog stuff aan toegevoegd. Dit ontwerp (attached), voor wie 't interesseert.

Ik zit te denken aan 3-4 bands zoiets met bv een fixed lowpass filter. Laag en top band zouden ook nog wel fixed mogen zijn evt. Die PQ-50 ziet er wel goed uit, zal m aan mijn marktplaats zoekopdrachten toevoegen!

Wat ik niet zoek zijn pultecs en grafische EQ's. Die behringers lijken me ook waardeloos qua sound. Budget is max €200-250, vandaar dat ik ook aan het kijken was om modules om te bouwen gezien je nu vrij redelijke mengpanelen cheap kunt opkopen.

Een helemaal DIY project lijkt me ook wel leuk, maar misschien iets voor later! Zal me er eens in verdiepen :)

Bedankt voor het meedenken allemaal!
 
K weet niet precies hoe t heet, maar een vriend van me heeft een soort leeg rack van 3HE met al ingebouwde voeding waar je allemaal delen van een channelstrip in kunt zetten en zo je eigen channelstrip kunt maken. Geen eurorack, echt voor opnames. Gaaf ding! Maar of je zoiets binnen je budget kunt doen weet ik niet... maar misschien ook interessant.
 
K weet niet precies hoe t heet, maar een vriend van me heeft een soort leeg rack van 3HE met al ingebouwde voeding waar je allemaal delen van een channelstrip in kunt zetten en zo je eigen channelstrip kunt maken. Geen eurorack, echt voor opnames. Gaaf ding! Maar of je zoiets binnen je budget kunt doen weet ik niet... maar misschien ook interessant.
Jij bedoelt waarschijnlijk een 500-series rack
api-500-vpr-rack-psu-10-slot-rack-500-series_1_REC0007158-000.png
 
Blijf het een leuk idee vinden om het zelf om te bouwen, alleen denk ik idd dat het me stiekem meer tijd en geld kost dan ik zou willen!
Als we ons project met de PM1000 kanalen af hebben verwacht ik dat we wel een post hier zullen doen wat het aan tijd, geld en materialen gekost heeft. Maar dit soort diy projecten zijn omgerekend naar een fatsoenlijk uurtarief vrijwel nooit kostendekkend. Je moet dit soort dingen vooral doen omdat je het leuk vindt om te doen.
 
Ik zit te denken aan 3-4 bands zoiets met bv een fixed lowpass filter. Laag en top band zouden ook nog wel fixed mogen zijn evt. Die PQ-50 ziet er wel goed uit, zal m aan mijn marktplaats zoekopdrachten toevoegen!

De PQ-50 heeft naast z'n vier banden niet nog extra/aparte filters. Je kunt echter voor de hoogste en laagste vd vier banden omschakelen naar shelving (via een switch aan het einde vh regelbereik van de Q-knoppen), dus als je niet al te steile filters nodig hebt kunnen die shelving secties wat doen.

('t Begint wel een PQ-50 reclamepraatje te lijken :) Als ik die PQ-50's van mij eens ga verkopen moet ik eraan denken dat ik hier wat reclameteksten voor de advertentie ophaal :D )


Budget is max €200-250, vandaar dat ik ook aan het kijken was om modules om te bouwen gezien je nu vrij redelijke mengpanelen cheap kunt opkopen.

Meeste non-high-end mengpanelen zullen geen Q-regelaar hebben, of mogelijk alleen een hi/lo switch, maar da's mogelijk geen bezwaar.

(Heel iets anders, de Marantz PMD740 schiet me te binnen, dit zal waarschijnlijk een van de weinige multitrackers zijn met een Q-switch bij de EQ).

Succes met de zoektocht en keep us posted!
 
solfdslrtqopbya7lrki.jpg



Ik heb zelf een Sony MU-041 staan en ben daar best tevreden over (foto is overigens niet van mijn exemplaar). Je komt ze niet veel tegen denk ik maar duur zijn ze volgens mij niet en met de kwaliteit zit het wel goed.

4 bands: 20-320 Hz, 80-1300Hz, 310-5000 Hz, 1200-20000 Hz.
Q adjustable on each band from 0.5 to 7.
Global bypass and boost/cut range switches (6 dB or 12 dB).
Balanced and unbalanced input and output.
1 rack unit height.
 
Ook toegevoegd aan mn lijstje!

Die 500 series zijn idd leuk, maar alleen de lege behuizing zit op zijn goedkoopst al op €250 en dan moet de EQ module er nog bij. Geen zin om uiteindelijk €4-500 kwijt te zijn voor alleen een EQ ghehe

Als je ziet dat je bv een Soundcraft K3 met de losse modules al voor €250 hebt....

Naja goed, ik denk dat het uiteindelijk toch gewoon een 1u rack EQ wordt! Iets meer geduld hebben :) thanks voor de suggesties allemaal

Ben zeer benieuwd naar jullie DIY project @4-Tek! Zou tof zijn als je tzt een update kan geven van hoe het is gegaan!
 
Ik kwam net de Korg KEC-42 tegen op FB market place, als ik het goed begrijp zitten er 4 3 bands EQ's in met midsweep.
Er staat 'can ship anywhere' in de advertentie, de verkoper zit in Canada (op 2 uur afstand van mij, daarom kwam ik 'm tegen).
 
Back
Top