aoVI & Seva Randeep - Tranquility Base (James Webb version)

Seva Randeep

Music & sounds
Lid sinds
13 januari 2008
Berichten
454
Locatie
Roermond
In 2013 maakte ik samen met aoVI een track voor de allereerste Ambient Online Compilatie album. We hadden historische NASA-samples van de Apollo 11 landing op de maan gebruikt. De oude Apollo 11 samples heb ik vervangen door samples van een ander historisch ruimte evenement: de lancering van de James Webb Telescoop.

 
Klinkt weer als een klok.

Bij het genre 'ambient' - zonder me daarbij te willen verliezen in definitiekwesties - heb ik verder wel een dubbel gevoel: aan de ene kant kan ik er (voor een beperkte tijd) prima naar luisteren, maar aan de andere kant klinkt het voor mij allemaal eender. Wat maakt de ene track nou goed en de andere niet? Of beter: waarom zou ik dit nummer nog eens opzetten en niet een ander willekeurig nummer uit het genre? Er zit nooit iets in waar ik me echt aan stoor, maar ook zelden iets waarvan ik denk: wauw, wat vet. Lastig, lastig... :?
 
Klinkt weer als een klok.

Bij het genre 'ambient' - zonder me daarbij te willen verliezen in definitiekwesties - heb ik verder wel een dubbel gevoel: aan de ene kant kan ik er (voor een beperkte tijd) prima naar luisteren, maar aan de andere kant klinkt het voor mij allemaal eender. Wat maakt de ene track nou goed en de andere niet? Of beter: waarom zou ik dit nummer nog eens opzetten en niet een ander willekeurig nummer uit het genre? Er zit nooit iets in waar ik me echt aan stoor, maar ook zelden iets waarvan ik denk: wauw, wat vet. Lastig, lastig... :?
Dan is het genre niet zo voor je :-)
 
ik vind het top, al die subtiele veranderingen in de sound, kan er eindeloos naar luisteren!
De stem past er mooi bij (top reverb trouwens kwa afstellingen), maar zelf zou ik de stem eruit laten, simpelweg omdat er al zoveel moois in de track gebeurd en de stem nu de aandacht trekt in plaats van al die details.

Maar het is wel een compleet plaatje zo, dus ik snap dat je hiervoor kiest.
 
Een versie zonder die stem, heb ik in 2018 uitgebracht. Toen nog onder mijn echte naam Jeroen van Rooij

 
Bij het genre 'ambient' - zonder me daarbij te willen verliezen in definitiekwesties - heb ik verder wel een dubbel gevoel: aan de ene kant kan ik er (voor een beperkte tijd) prima naar luisteren, maar aan de andere kant klinkt het voor mij allemaal eender. Wat maakt de ene track nou goed en de andere niet? Of beter: waarom zou ik dit nummer nog eens opzetten en niet een ander willekeurig nummer uit het genre? Er zit nooit iets in waar ik me echt aan stoor, maar ook zelden iets waarvan ik denk: wauw, wat vet. Lastig, lastig... :?
lijkt mij een prachtig onderwerp voor een nieuw topic!

Voor veel mensen staat ambient gelijk aan een pad sound en klaar, maar zo simpel is het echt niet :D
Daar komt bij dat er zo bizar veel subgenres zijn in ambient met allemaal hun eigen stijl elementen dat ambient eigenlijk gezien kan worden als de verzamelnaam van al die subgenres, maar de stijl verschillen binnen dat genre is enorm.

De bekendste kent praktisch iedereen wel, zoals space ambient, melodic ambient, new age, ambient trance, psybient, ambient house, etc. Dat zijn de wat bekendere varianten, maar er zit ook veel moois in de subgenres, zoals neuro ambient, meditative ambient, electro acoustic en nog heel veel andere stromingen hierbinnen. Je kunt er alle kanten mee op, of je nu van horror ambient houd of van dream trance (wat ook in het ambient gedeelte valt) het kan allemaal.

Maar veel interessanter is waarom de ene ambient track je wel aanspreekt en de andere niet. Als ik brian eno hoor dan vind ik dat bijna altijd goed en als pete namlook voorbij komt dan hoor ik voor mij de mozart van ambient. Maar er zijn ook zat artiesten waar ik niks bij voel. Het is best interessant om voor jezelf eens te ontdekken(in welke stijl dan ook) wat je aanspreekt of niet. Voor mijzelf weet ik het inmiddels wel. Maar ik ben benieuwd naar wat anderen hiervan vinden.

Maar goed, way too offtopic en meer geschikt voor een eigen topic denk ik.
 
Back
Top