Welke lube om het lekker te laten glijden?

Paardenstaart

Stamgast
Lid sinds
11 juni 2017
Berichten
355
Hallo Synthesizerliefhebbers

weet er iemand welk spul ik best gebruik om potfaders opnieuw vlotjes te laten schuiven? Ben m’n SH-101 aan het oplappen en de fadertjes zijn nogal stroef. Ze functioneren allemaal prima zonder gekraak, maar sommigen blijven serieus hangen (zitten wat vast; zeer stroeve toestand). Ik vermoed dat de faders vol met stof en dode spinnen zitten. Ik ga ze er allemaal af solderen, open maken, reinigen en dan met een pot Vaseline? 🤷🏻‍♀

Als iemand tips heeft voor producten en technieken… mijn oren staan op scherp 👀👂🏻
Dankuwel
 
In geval van nood: Kontakt 60 spray. (Niet mee overdrijven)
 
Laatst gewijzigd:
Een vrij soepel vet dat ook soepel blijft (en dus niet hard wordt, wat met het bestaande vet vermoedelijk gebeurd is), maar ook stevig genoeg om niet eruit te lopen en op de koolstofbaan te eindigen. Dus geen naaimachineolie bijvoorbeeld. Als je as van plastic is, even opletten dat het vet en (zachte en harde) plastics samen gaan, want dat is niet altijd het geval. Ik heb zelf een grote pot SuperLube Staan. Ik heb geen idee of de kleinere tubes dezelfde samenstelling hebben, er zijn volgens mij wat verschillende soorten.

Sprays (anders dan perslucht) eigenlijk altijd vermijden op faders, want je raakt dingen die je niet moet raken: smering op de koolstofbaan, of cleaner die je smering verwijdert. Er zijn wel speciale fader-sprays, maar uit elkaar halen en de onderdelen los van elkaar schoonmaken (dus ook het oude vet eraf) en op de juiste plaatsen smeren is altijd de betere optie. Als de faders niet uit elkaar kunnen wordt het een ander verhaal, maar ook dan kun je vaak nog wel gerichter te werk gaan.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2022-07-13 om 07.54.40.png
    Schermafbeelding 2022-07-13 om 07.54.40.png
    1,4 MB · Bekeken: 99
Iemand ergens ooit op een website (gearspace ?) opperde siliconenvet/spray, aangezien dat het hoofdingredient is van de bekende DeoxIT varianten voor specifiek het invetten. Het beste alternatief daarvoor was een veel goedkopere 3M variant voor 1/3e van de prijs en zodoende kwam men uit op siliconenvet iirc. Ik heb zelf wat experimenten gedaan met gare mixers, Kontakt PRF IPA, een piepklein toefje Kontakt PRF 7-78 en daarna Griffon siliconenspray en naar mijn idee werkte dat inderdaad erg goed om te voorkomen dat je daarna een rasp achtige stroefheid krijgt na verloop van tijd. Dit uiteraard met een gigantische anecdotische disclaimer.
Een vrij soepel vet dat ook soepel blijft (en dus niet hard wordt, wat met het bestaande vet vermoedelijk gebeurd is), maar ook stevig genoeg om niet eruit te lopen en op de koolstofbaan te eindigen. Dus geen naaimachineolie bijvoorbeeld. Als je as van plastic is, even opletten dat het vet en (zachte en harde) plastics samen gaan, want dat is niet altijd het geval. Ik heb zelf een grote pot SuperLube Staan. Ik heb geen idee of de kleinere tubes dezelfde samenstelling hebben, er zijn volgens mij wat verschillende soorten.

Sprays (anders dan perslucht) eigenlijk altijd vermijden op faders, want je raakt dingen die je niet moet raken: smering op de koolstofbaan, of cleaner die je smering verwijdert. Er zijn wel speciale fader-sprays, maar uit elkaar halen en de onderdelen los van elkaar schoonmaken (dus ook het oude vet eraf) en op de juiste plaatsen smeren is altijd de betere optie. Als de faders niet uit elkaar kunnen wordt het een ander verhaal, maar ook dan kun je vaak nog wel gerichter te werk gaan.

Dit 100% ! Mijn bovenstaande bevindingen zijn dus vooral getest op low budget mixers waar alles op één printplaat geplet zit en die al een heel leven achter de rug hebben gehad en het werkte prima.
 
In geval van nood: Kontakt 60 spray. (Niet mee overdrijven)
Kontakt 60 is de contactreiniger, die echter ook het aanwezige smeermiddel (indien aanwezig) verwijdert. In dat geval gebruik je daarna Kontakt 61, dat is het smeermiddel. 61 zou dus ook in dit geval kunnen helpen. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt.

Maar Kontakt 60 zou ik omwille van bovenstaande in de eerste plaats al niet in faders gebruiken. Sowieso gebruik ik geen 60 maar Video 90, en dan nog enkel waar smering niet van toepassing is.
 
Thanks allen. Dus ff samenvatten.
Kontakt 61 en Super Lube zijn beide smeermiddelen die ik zou kunnen gebruiken in de faders. Maar ik zie dat Kontakt 61 een spuitbus met een rietje is, dus dat is zeer vloeibaar. Super Lube lijkt me een veel hogere viscositeit te hebben, en lijkt me veiliger voor dwarsliggende faders. Kan dat kloppen?

Ik dacht van ze na het openmsken eerst te reinigen met een wattenstaafje en Isopropyl met min. 90% alcohol. Goed idee?
 
Kontakt 60 is de contactreiniger, die echter ook het aanwezige smeermiddel (indien aanwezig) verwijdert. In dat geval gebruik je daarna Kontakt 61, dat is het smeermiddel. 61 zou dus ook in dit geval kunnen helpen. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt.

Maar Kontakt 60 zou ik omwille van bovenstaande in de eerste plaats al niet in faders gebruiken. Sowieso gebruik ik geen 60 maar Video 90, en dan nog enkel waar smering niet van toepassing is.
Video 90 bevat aceton, is niet zonder reden speciaal voor magneetkoppen of lasers.
 
Ik vind de samenstelling van 90 nergens. Maar in ieder geval, ik heb nog nooit een probleem gehad waar ik het gebruikt heb. Het maakt blijkbaar transparante kunststoffen niet mat of je zou het niet voor optieken mogen gebruiken. En het vervliegt in seconden dus het heeft de tijd niet om kunststoffen aan te vallen (wat met vele contactsprays wel het geval is).

Dat gezegd zijnde, net zoals met elke contactspray, zou ik het niet zomaar overal gebruiken. Altijd afvragen waar het vuil naartoe gaat/kan gaan, of er smeermiddelen gebruikt zijn en zoja of je die nadien kan vernieuwen, etc.
 
haha, dit is toch wel de beste topic titel van dit jaar.. :)
 
Back
Top