Tweedehands PC kopen.. waar op letten?

Da's dan echt pas sinds kort en nu nog steeds niet van toepassing, wellicht in de toekomst wel?
Nu kan je met een windows 10 pro gewoon upgraden zonder account.

ik kwam dat bericht verleden week tegen op een andere site, ze gaan dat snel invoeren. Big Tech wil steeds meer controle, anoniem internetten wordt zoveel mogelijk onmogelijk gemaakt. Ik las in dat artikel een voorbeeld van iemand die naast z'n PC software ook z'n XBox had gekoppeld aan z'n MS account. Hij kreeg gezeik met ze en z'n account werd met 1 druk op de knop geblokkeerd.. Nou lekker, daar zit je dan..
 
Laatst gewijzigd:
Big Tech wil steeds meer controle, anoniem internetten wordt zoveel mogelijk onmogelijk gemaakt. Ik las in dat artikel een voorbeeld van iemand die naast z'n PC software ook z'n XBox had gekopped aan z'n MS account. Hij kreeg gezeik met ze en z'n account werd met 1 druk op de knop geblokkeerd.. Nou lekker, daar zit je dan..
Ja vervelend, tot nu toe had ik ook geen MS account maar vanaf W11 zal ik er ook aan moeten geloven...
 
ik zou het lekker bij Mac houden.

Je word letterlijk overal getracked, ongeacht OS/merk. Als je je daar werkelijk heel erg druk om maakt (waar ik me overigens echt volledig in kan vinden dat je dit niet wilt) doe dan je smartphone weg. En hou je Mac offline.
 
ik zou het lekker bij Mac houden.

Je word letterlijk overal getracked, ongeacht OS/merk. Als je je daar werkelijk heel erg druk om maakt (waar ik me overigens echt volledig in kan vinden dat je dit niet wilt) doe dan je smartphone weg. En hou je Mac offline.


Nouja, zoals ik al zei..Linux (Mint of Ubuntu) lijkt een goeie als het om privacy/tracking gaat.

Die Windows muziek PC hou ik toch van internet..

Smartphone ga ik LineageOS eens proberen..
 
Ja Linux is zeker een goeie qua privacy!!! Maar weet waar je induikt hoor ey, best wel een gedoe allemaal.

Als je een Mac offline zou houden is het niet afdoende qua privacy ? Is dat dan echt zo veel malen erger ? (Ik dacht dat het allemaal een beetje 1 pot nat was. Data is het meest kostbare product op aarde momenteel. Meer dan olie zelfs, zou gek zijn als de Windows clan hier dan in achter zou blijven tov van apple)
 
Linux voor audio raad ik je niet aan,
De afgelopen 15 jaar drie keer Ubuntu geprobeerd en elke kaar na zoveel tijd weer gedoe met drivers en als puzzelen niet je hobby is dan loop je met Linux tegen problemen aan want ivm met windows of apple is er heel weinig te vinden als je niet verder komt, ik ging na verloop van tijd steeds weer terug naar Windows.
Linux is leuk en als je niet verschillende plugins gebruikt en de juiste daw dan kan het wellicht maar ik ben er helemaal klaar mee.
Leuk als je alleen wat mailt, surft, teksten doet en wat simpele andere dingen maar serieus audio daar schiet Linux in tekort.
Als het echt zo'n succes was dan zou iedereen omdat het gratis is wel doen, maar tegenover dat gratis staat een hoop gedoe.
 
Linux voor audio raad ik je niet aan,
De afgelopen 15 jaar drie keer Ubuntu geprobeerd en elke kaar na zoveel tijd weer gedoe met drivers en als puzzelen niet je hobby is dan loop je met Linux tegen problemen aan want ivm met windows of apple is er heel weinig te vinden als je niet verder komt, ik ging na verloop van tijd steeds weer terug naar Windows.
Linux is leuk en als je niet verschillende plugins gebruikt en de juiste daw dan kan het wellicht maar ik ben er helemaal klaar mee.
Leuk als je alleen wat mailt, surft, teksten doet en wat simpele andere dingen maar serieus audio daar schiet Linux in tekort.
Als het echt zo'n succes was dan zou iedereen omdat het gratis is wel doen, maar tegenover dat gratis staat een hoop gedoe.
Linux is meer iets voor it minded people.

Ben er zelf mee bezig geweest ivm oude laptop. (2008)
Linux zou lichter en strakker moeten werken.

Maar na veel tweaken en problemen proberen op te lossen, was ik het beu.

Dan toch maar Windows 10 er op gezetā€¦.. Windows 10 werkt als een zonnetje.

Linux.. nee dank u.

En wat Microsoft account betreft. Je moet met osx ook een account hebben/aanmaken, ja toch (?)


Heb zelf een paar jaar geleden een iMac vervangen voor een compacte lenovo desktop.

Van osx naar windows ging probleemloos. Al ā€œmisā€ ik wel sommige osx functies en is idiot proof.
 
Je moet met osx ook een account hebben/aanmaken, ja toch (?)

Nee, is niet nodig (Apple ID), enkel als je van de App Store gebruik wil maken als je apps wil kopen of gratis apps wil downloaden..

OS updates en security updates kan je gewoon zonder account downloaden..

Maar ze weten wss toch wel wie bent aan de hand van wifi-triangulation locatie tracking..
 
Laatst gewijzigd:
Helaas is dat waar. Ik gebruik zelf Linux Mint en de meeste software daarvoor kost je geen cent en er is ook geen gedoe met accounts, maar makkelijk is het niet. Je moet er rekening mee houden dat je het nodige moet puzzelen voordat je audio goed werkt, en sommige dingen krijg je helemaal niet aan de praat (tenzij je zelf een software ontwikkelaar bent). Er zijn overigens wel ontwikkelingen gaande die de zaken vergemakkelijken, zoals AppImages waarbij alle dependencies al zijn ingebouwd. Ook wordt er gewerkt aan een alternatief voor JACK en ALSA. Maar er zijn op dit forum mensen die daar beter van op de hoogte zijn dan ik.
 
Ja maar Linux wilde ik enkel voor intenternet, Office achitige dingen gebruiken..
Windows PC voor DAW, VST's...

Ik heb laatst Ubuntu geinstalleerd op een laptop.. ik vind het een mooi OS.
 
ik zag net een YT video van netsky... "keep it simple' - hij begon op een antieke pc bij pa en ma... En dan kijk je naar zijn studio, staat daar die apple pro zwarte buis en heeft ie 100 kanalen in ableton en nog 'keep it simple'... voor zijn RIO track.

Kerel... Echt.

Moest direct aan dit topic denken.
 
Nouja, zoals ik al zei..Linux (Mint of Ubuntu) lijkt een goeie als het om privacy/tracking gaat.

Die Windows muziek PC hou ik toch van internet..

Smartphone ga ik LineageOS eens proberen..
Ik gebruik al 15 jaar Linux maar ik denk niet dat ik daardoor van tracking cookies af ben op internet. Op dit moment zit ik te internetten via Linux op dit forum en ik ben ervan overtuigd dat men alles, maar dan ook alles van mij weet. Daar hoef je niet voor over op Linux.
 
Laatst gewijzigd:
Linux voor audio raad ik je niet aan,
De afgelopen 15 jaar drie keer Ubuntu geprobeerd en elke kaar na zoveel tijd weer gedoe met drivers en als puzzelen niet je hobby is dan loop je met Linux tegen problemen aan want ivm met windows of apple is er heel weinig te vinden als je niet verder komt, ik ging na verloop van tijd steeds weer terug naar Windows.
Linux is leuk en als je niet verschillende plugins gebruikt en de juiste daw dan kan het wellicht maar ik ben er helemaal klaar mee.
Leuk als je alleen wat mailt, surft, teksten doet en wat simpele andere dingen maar serieus audio daar schiet Linux in tekort.
Als het echt zo'n succes was dan zou iedereen omdat het gratis is wel doen, maar tegenover dat gratis staat een hoop gedoe.
Ik gebruik al 15 jaar Linux. En inderdaad: muziek productie is een ramp. Wat mij de laatste tijd enorm tegenstaat is dat mijn kennis is veroudert. En Linux kennis komt niet aanwaaien. Om de paar jaar gooien ze alles om in Linux. Weet je eindelijk hoe je Jack Audio moet gebruiken wordt het Pipewire. Is nog experimenteel, nergens fatsoenlijke tutorial. Hele internet nog vol met Jack Audio. Of de aloude Xorg grafische omgeving/driver. Moet Wayland worden. Zit nu half in Ubuntu 20. Geen idee of dat straks werkt met oude video kaarten en oude DE's (Desktop Environment zoals Gnome, XFCE en KDE). Da's het mooie van Windows: zo backwards compatible als de pest. Ik ging over op Linux omdat ik gek werd van de onbegrijpelijke error messages met hexadecimale getallen en het totale gebrek aan grip op je systeem. Maar ja, als het werkt...
 
Da's het mooie van Windows: zo backwards compatible als de pest.
Dat is zeker een pluspunt. Als ik zie hoeveel gedoe dat M1 gebeuren bij Apple gebruikers heeft opgeleverd ben ik blij dat ik bij PC ben gebleven. Ik bedoel, ik kan zelfs de software van mijn Nord Modular die inmiddels zo'n 24 jaar oud is nog steeds probleemloos draaien. Toegegeven, dat is niet met alle software zo, maar gelukkig wel met software waar ik verknocht aan ben. Dat maakt iig dat je niet nog een oude PC voor dat soort dingen in de lucht hoeft te houden. En zeker als je je systeem als dedicated audio PC houdt dan gaat ie jaren mee. Mijn XP machine heeft 12 jaar dienst gedaan en was qua bediening nog steeds bliksemsnel.
 
Ik weet niet of ik het goed heb aangepakt, maar ik had het vorig jaar als volgt gedaan om de kosten te besparen:

HP z400 Workstation met 24 GB Ram en 1 GB videogeheugen voor 100 euro (Marktplaats)
Daarna apart erbij gekocht: Intel Xeon X5690 processor met 6 cores 3.46-3.73 GHz voor 65 euro (Marktplaats)
En dan nog een nieuwe SSD gekocht voor 45 euro

Totale kosten net boven de 200 euro. Nadeel van oudere modellen is wel het stroomverbruik. Ik gebruik het dan ook alleen maar om muziek te maken. Voor de rest gewoon mijn laptop.
 
Back
Top