Printplaten schoonmaken doe je....... Hoe???

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo,

Ik zit momenteel met drie apparaten die problemen geven: voornamelijk brom, maar ook andere problemen. En ik ben geen electrotechnicus, maar de apparaten zijn het niet waard om ze voor veel geld te laten repareren. En, last but not least, ik hou wel van een experimentje.

Dus ik lees veel over het schoonmaken van printplaten, en dat roept bij mij de vraag op: hoe doe je dat? Schoonmaken in z'n algemeenheid bevindt zich op een continuüm met aan de linkerzijde "schuif hem gewoon bij de uitsmijter ham-en-kaas-borden en de bierglazen in de vaatwasser, zet hem op een niet te heet programma en wacht de volgende morgen af", en aan de rechterzijde "met een éénhaars-perseel, een knijploep op het oog en in het uiterste geval wat perslucht uit een spuitbus als een monnik per vierkante milimeter te plaat afstruinen op vuiltjes en ongerechtigheden".
En ik neem aan dat de praktijk ergens in het midden ligt, maar waar?

Met andere woorden; hoe werkt het wel? Welke instrumenten, welke schoonmaakmiddelen, welke handkracht te gebruiken? Waar moet je op letten? Welke vlekken en bobbeltjes op de plaat zijn vooral van belang als mogelijk kortsluiters?

Graag jullie manieren en strategieën om een dergelijk klusje aan te pakken. Ik doe later vandaag wat foto's van wat ik op platen aantrof, en die me doen vermoeden dat die problemen opleveren.

Ik ben heel benieuwd naar jullie horror-verhalen, maar nog meer naar jullie succes-verhalen.
 
P1030173.JPG


Dit soort vlekken bijvoorbeeld; kunnen die een kortsluiting veroorzaken, of is dit te verwaarlozen?

P1030174.JPG


En deze bij de interne batterij. Is dit ook iets wat moet worden aangepakt?
 
Gebruik ik Kontakt 60 voor. Ja, en ook hier altijd een oude tandenborstel binnen handbereik. Zouden trouwens ook oude fluxresten kunnen zijn. Ik maak mijn bordjes altijd heel netjes met Konkakt LR.. :engel:
 
IPA is trouwens geen bier maar isopropyl alcohol :)

Gewoon alles schoonmaken :) Op Youtube knappen mensen een ouwe C64 op, geen idee wat dit voor bordjes zijn maar het lijkt qua formaat ongeveer op 't zelfde.
 
Met andere woorden; hoe werkt het wel? Welke instrumenten, welke schoonmaakmiddelen, welke handkracht te gebruiken? Waar moet je op letten? Welke vlekken en bobbeltjes op de plaat zijn vooral van belang als mogelijk kortsluiters?

Kontactchemie pcb reiniger , zit een borsteltje op, je hebt ook speciale borstel om de printplaat te reinigen
Perslucht , ook van contactchemie

Graag jullie manieren en strategieën om een dergelijk klusje aan te pakken. Ik doe later vandaag wat foto's van wat ik op platen aantrof, en die me doen vermoeden dat die problemen opleveren.

Dat bruin zijn harsresten van soldeertin waarschijnlijk , dat zorgt niet voor problemen en borstel je der zo af met wat pcb reiniger. Lekkend elektroliet dat je niet altijd direct hoeft te zien wel ...
Je repareert niks door enkel een printplaat te reinigen hé. Bij repareren is ervaring belangrijk , eerst kijken, daarna heb je meestal wat elektronicakennis nodig ... Je heb mechanische defecten, elektronische en printplaat gerelateerde meestal (slecht contact, lekkend elektroliet, sluiting, ...)

Ik ben heel benieuwd naar jullie horror-verhalen, maar nog meer naar jullie succes-verhalen.

Elektroliet vreet alles op, hele printbanen en via's, soms beyond repair. Maar apparaten uit overstromingen zoals onlangs, daar is geen beginnen aan ...
 
Elektroliet vreet alles op, hele printbanen en via's, soms beyond repair. Maar apparaten uit overstromingen zoals onlangs, daar is geen beginnen aan ...

Hoi Toon,

Maar als er elektroliet op de plaat zit, is er dus ook ergens een kapotte batterij zijn of een ander lekkend onderdeel. De printplaat van die D4 heeft dus aan de achterkant ter hoogte van de batterij wel wat corrosie, maar aan de voorkant ziet het er keurig uit. Zou dit toch op elektroliet kunnen duiden?
 

Attachments

  • IMG_1930.jpg
    IMG_1930.jpg
    66,5 KB · Bekeken: 138
  • IMG_1931.jpg
    IMG_1931.jpg
    57,9 KB · Bekeken: 148
Nogmaals, ik heb alleen maar wat huis, tuin en keuken-kennis van elektronica, maar als ik een brom hoor, denk ik wel meteen aan een condensator. En dat brengt me meteen bij een andere zweet-issue: het testen van condensatoren. Eigenlijk kom ik niet verder dan het optisch testen, dus kijken naar buikige elektrolytische condensators. Ik neem niet de moeite om ze los te solderen om ze te meten.

Maar welke andere manieren zijn er om de condensators op een printplaat te testen?
 
als je ze los kan solderen, kan je ze evengoed ineens vervangen... Wat ga je doen als ze slecht meten? Vervangen. Solderen moet je toch.
Voor de prijs van een meter heb je al n boel condensatoren gekocht.
Ivm je batterij vraag, heb je dat ding nieuw gekocht? lijkt me eerder of die batterij is an n keer vervangen, aan dat soldeer 'werk' te zien.
Ik ben ook geen tech, maar ik kan me voorstellen dat 'droge soldeerpunten' ook brom kunnen veroorzaken. Zoals bij een slechte aarde.
De soldeer dan opfrissen met verse soldeer kan n verschil maken. Ik had zelf een yamaha rack fx dat steeds uitviel. Als ik m open deed en op enkele componenten duwde, ging ie aan en uit. 10tal soldeerpunten er rond opgefrist en hij werkt weer.
 
Laatst gewijzigd:
Over welke apparaten en concrete klachten gaat het hier eigenlijk? Dat geeft vaak al indicaties naar hoofdverdachten op basis van soort apparaat, merk, leeftijd...

Met alleen schoonmaken ga je in ieder geval 99.9% zeker niks herstellen, tenzij er significant veel vocht in het vuil zit -en dan heb ik het werkelijk over natte modder. Waarvan ik hoop dat dit bij audioapparatuur niet aan de orde is.
 
Uit mijn ervaring is alleen met contact spray niet een goede manier om pcb's schoon te maken.
De spray is echt allen goed voor ja... contacten.
De spray laat een residu achter wat dus geleid.
Ik heb pcb's na het gebruik van contact spray juist moeten schoon maken.
Harnekkig vuil doe ik met afwasmiddel en gekookt water. Of gekookt gedestileerd water.
En daarna drogen met een haardroger en met IPA verder schoonmaken.

Milde schoonmaak beurten met alleen IPA.

of iets kortsluiting maakt of niet kun je makkelijk met je multimeter checken.

Ik ben ook geen electronicus maar een hobby-ist. zullen vast betere manieren zijn.
 
Hoi Toon,

Maar als er elektroliet op de plaat zit, is er dus ook ergens een kapotte batterij zijn of een ander lekkend onderdeel. De printplaat van die D4 heeft dus aan de achterkant ter hoogte van de batterij wel wat corrosie, maar aan de voorkant ziet het er keurig uit. Zou dit toch op elektroliet kunnen duiden?

Ziet er gewoon als hars uit precies , krab je met je nagel zo weg.

Ik zou het toestel gewoon ergens binnen doen bij een reparateur. Gaat waarschijnlijk minder kosten dan wat het toestel waard is hoor . Er is een service manual en je kan die elko's één voor één vervangen enzo maar als je daar niet in zit kun je daar beter niet aan beginnen .
 
Printplaat schoonmaken doe ik volgens de methode van Ray Wilson (Make:Anolog Synthersizers)
Klein borsteltje met vloeistof, zelfgemaakte mix van 75% (isopropyl)-alcohol en 25% aceton.
 
Back
Top