Printplaten schoonmaken doe je....... Hoe???

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo,

Ik zit momenteel met drie apparaten die problemen geven: voornamelijk brom, maar ook andere problemen. En ik ben geen electrotechnicus, maar de apparaten zijn het niet waard om ze voor veel geld te laten repareren. En, last but not least, ik hou wel van een experimentje.

Dus ik lees veel over het schoonmaken van printplaten, en dat roept bij mij de vraag op: hoe doe je dat? Schoonmaken in z'n algemeenheid bevindt zich op een continuüm met aan de linkerzijde "schuif hem gewoon bij de uitsmijter ham-en-kaas-borden en de bierglazen in de vaatwasser, zet hem op een niet te heet programma en wacht de volgende morgen af", en aan de rechterzijde "met een éénhaars-perseel, een knijploep op het oog en in het uiterste geval wat perslucht uit een spuitbus als een monnik per vierkante milimeter te plaat afstruinen op vuiltjes en ongerechtigheden".
En ik neem aan dat de praktijk ergens in het midden ligt, maar waar?

Met andere woorden; hoe werkt het wel? Welke instrumenten, welke schoonmaakmiddelen, welke handkracht te gebruiken? Waar moet je op letten? Welke vlekken en bobbeltjes op de plaat zijn vooral van belang als mogelijk kortsluiters?

Graag jullie manieren en strategieën om een dergelijk klusje aan te pakken. Ik doe later vandaag wat foto's van wat ik op platen aantrof, en die me doen vermoeden dat die problemen opleveren.

Ik ben heel benieuwd naar jullie horror-verhalen, maar nog meer naar jullie succes-verhalen.
 
P1030173.JPG


Dit soort vlekken bijvoorbeeld; kunnen die een kortsluiting veroorzaken, of is dit te verwaarlozen?

P1030174.JPG


En deze bij de interne batterij. Is dit ook iets wat moet worden aangepakt?
 
Gebruik ik Kontakt 60 voor. Ja, en ook hier altijd een oude tandenborstel binnen handbereik. Zouden trouwens ook oude fluxresten kunnen zijn. Ik maak mijn bordjes altijd heel netjes met Konkakt LR.. :engel: