Hoofdtelefoon vervangen of softwarematig aanpakken?

Kevin

Tis niet te gleuven
Lid sinds
25 augustus 2002
Berichten
3.258
Al enige tijd maak ik gedurende de hobbymatige productie gebruik van een Sony WH-H900n hoofdtelefoon. Op iOS en MacOS al dan niet in combinatie met een Zoom U-24. Nu dacht ik afgelopen week aan het eventueel vervangen van de hoofdtelefoon voor een neutraler geluid omdat het laag behoorlijk geboost lijkt te worden en wat wollig klinkt. Het hoog is daarentegen wat muffer. Gedurende mijn onderzoek en vergelijkingen met andere hoofdtelefoons bleek dat de WH-H900n qua frequentiebereik het helemaal niet zo slecht lijkt te doen.



Nu liep ik tegen de nodige correctiesoftware aan zoals SonarWorks SoundID, SoundSource & Morphit van Toneboosters. Van drietal beschikt Morphit niet over een curve voor de WH-H900n, na een test vindt ik de curve van SonarWorks prettiger klinken. Wat ik mij eigenlijk afvraag is het volgende:



  1. Kan ik mijn “probleem” oplossen met dergelijke software OF is het beter te kijken naar een andere hoofdtelefoon?
  2. Welke is beter, SonarWorks of SoundSource of beiden naast/met elkaar?
  3. Kan Goodhertz Canopener nog iets toevoegen.
 
Helaas geen reacties ontvangen, echter niet stil gezeten. Vandaag een nieuwe/ongebruikte Massdrop/Sennheiser HD58X op de kop getikt en Dsoniq Realphones aangeschaft met de HD580 preset. Jaren geleden had ik nog een HD580 Precision en dit komt toch wel erg eng in de buurt. Prima voor mijn toepassingen.
 
Ik kocht een HD650 en heb zelf een ProQ3 curve gemaakt aan de hand van de metingen in reviews, in combi met mijn eigen smaak als referentie m'n Genelec 8040's.
 
Je kan steeds een handig principe toepassen : je keten is zo sterk als zijn zwakste schakel.

Het verkrijgen van de 'ideale' klank is een resultaat van de 'beste' componenten.
Zelf ben ik niet zo een voorstander van correctie software want het betekent dat je iets gaat 'corrigeren' wat eigenlijk niet hoeft
op voorwaarde dat je 'premium' onderdelen met elkaar combineert.

Helaas is dat in onze wereld ook een kwestie van budget.

Mijn voorstel zou zijn : gebruik wat je hebt zoals het is en spaar voor beter materiaal en koop af en toe iets dat je keten verbeterd met het idee dat het dingen zijn die je lang zal gebruiken.


Ik geef je een persoonlijk voorbeeld : mijn monitors zijn Quested en die zijn bepaald niet bekend om hun budget-vriendelijke prijs.
Maar ik heb ze intussen wel al 25 jaar en ze worden nog steeds gemaakt en verkocht. Buiten een heel beperkt aantal monitors zoals bv ATC (nog een pak beter) heb ik nooit het gevoel gehad nieuwe monitors hoeven te kopen...
Ik kocht een HD650 en heb zelf een ProQ3 curve gemaakt aan de hand van de metingen in reviews, in combi met mijn eigen smaak als referentie m'n Genelec 8040's.
Dat bedoel ik. HD650. Genelec. En een goeie ADDAC en je bent voor een hele lange tijd klaar. Maar we spreken al snel over 3-4K hier.
Ik durf me niet uitspreken over de Zoom U24, maar dat is wel het laatste dat ik zelf zou kopen. Nu ja, voor elk wat wils en het is maar wat je wil en ook kan spenderen. Maar finaal is niet zo belangrijk welk materiaal je gebruikt, dan wel wat je er mee doet ! (geen enkel materiaal biedt de garantie dat je ook fijne muziek maakt...)
 
Zelf ben ik niet zo een voorstander van correctie software want het betekent dat je iets gaat 'corrigeren' wat eigenlijk niet hoeft
op voorwaarde dat je 'premium' onderdelen met elkaar combineert.
Ik zie dat precies zo anders zou je een koptelefoon van de Action met correctiesoftware echt goed kunnen laten kliken en dat is natuurlijk niet zo.
Normaal moet je met kwalitatief goed spul ook goed kunnen luisteren al klinken alle monitoren en headphones een beetje anders.
En al heb je de meest neutrale headphone die er bestaat dan klinkt het op verschillende luistersets in verschillende ruimtes net weer anders dus wat is ideaal?
Gedurende mijn onderzoek en vergelijkingen met andere hoofdtelefoons bleek dat de WH-H900n qua frequentiebereik het helemaal niet zo slecht lijkt te doen.
Dan heeft het toch te maken met het 'karakter' denk ik, geluid is ook iets persoonlijks anders zou iedereen dezelfde headphone en monitors kopen want de frequentiekarakteristieken bij goede apparatuur is vaak niet wereldschokkend groot en toch koopt de een Sony, en de ander weer een Sennheiser, Akg, Beyer of wat dan ook.
We laten ons ook wel te gauw foppen door indrukwekkende cijfers terwijl geluid vooral een audiofiele zaak is ipv koele cijfers.

Maar de beste test is als je naar een winkel gaat en daar ter plekke je eigen headphone vergelijkt met andere merken, dan weet je snel genoeg of jouw headphone nog voldoet of niet.
 
Dat bedoel ik. HD650. Genelec. En een goeie ADDAC en je bent voor een hele lange tijd klaar. Maar we spreken al snel over 3-4K hier.
2x Genelec 8040 met stands 2e hands waren 950 euro
HD 650 bij Thomann iets van 250 ex btw.
ProQ3 was iets van 100 euro, omdat ik al pluggins had van Fabfilter. Sowieso gebruikte die al voor mastering.
NI (traktor) audio 6 geluidkaart 2e hands, 100 euro (prijs/kwaliteit zeer goed, zelf meetbaar met RMAA RightMark Audio Analyzer. Products. Audio Rightmark)

Totaal 1400 euro, dus niet eens de helft van 3-4k.

Maar inderdaad wel dezelfde uitgangspunten. Weinig, goeie spullen voor een zo laag mogelijke prijs en je kan er jaren mee vooruit, ook op hobby niveau. Deze Genelecs zijn al 16 jaar oud, doen het nog uitstekend.
 
De ene heeft een dipje hier, de ander een piekje daar. Zit het hem niet in de gebruikte drivers, dan zit het wel in het gebruikte materiaal en vormgeving om tot een bepaalde klank te komen. En van de andere kant….ik heb niet de illusie dat ik hier ineens een dijk van een mix wegzet. Al spendeer je duizenden euro’s aan een keuken, een echte goede kok maakt ook een prima maal klaar op slechts één simpele pit. Voor de hobby en het tijdverdrijf is het echter wel leuk om met de beperkte financiële middelen toch iets te maken.
 
Back
Top