TX802 output volume te hoog -> step down transformer probleem?

Takegawa

Ouwe rot
Lid sinds
14 februari 2015
Berichten
998
Ik zit met een euvel hier: ik heb zojuist m'n 'nieuwe' TX802 binnen (na maanden zoek te zijn geweest bij de post), hoera!
Het is een 100V model en ik heb een step down transformer gekocht om hem aan te kunnen slingeren.

Maar wat blijkt: het outputvolume lijkt veel te hoog, m'n speakers gaan flink kraken bij twee noten of meer? Bij 1 enkele noot lijkt het net te gaan, maar een vol akkoord resulteert in oversturing.
Er is geen ruis op de outputs waarneembaar.

Kan dit komen door een net iets te hoog voltage door bijvoorbeeld de step down transformer? Het is een 50hz, max 80watt transformer en achterop de TX staat 50/60hz 8watt.
Ik voel ook een lichte stroomspanning (bijna niet waarneembaar) op de behuizing van de TX802.

Wat kan er aan de hand zijn?
 
Bij bijv een gitaarversterker zou zoiets nog wel kunnen. Maar 't gaat om een Yamaha rackmount apparaat? Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dergelijke apparatuur gestabiliseerde spanningen gebruikt (dus na de interne voedingstransformator wordt er gelijkgericht, gefilterd en gestabiliseerd). En al was dit niet het geval, dan nog zouden signaallevels in dit soort circuits zeer waarschijnlijk via de waardes vd circuitcomponenten bepaald zijn.

Wat wel kan is dat je stepdown trafo veel minder belasting ziet dan 'ie aankan, dus daardoor op een wat hogere netspanningswaarde aan z'n uitgang uitkomt. Maar zou qua signaallevels van die synth niet mogen uitmaken.

Daarnaast lijkt er iets qua veiligheid aan de hand. Is die TX802 dubbel geisoleerd? (platte stekker, dus geen randaarde) Of wil 'ie _wel_ randaarde? Geeft die stepdowntransformator de randaarde door ? Zoniet, dan zal 'de prik' die je voelt daarmee te maken hebben. Aarden! Aarden!
 
Volgens de servicemanual (hier) kun je het uitgangsniveau testen, zie pag. 20. Maar dan moet je iets hebben om dat te kunnen meten.
 
zoals standard bij oude meuk zou ik het psu board checken.
Vooral de filter caps.

Heeft de headphones out hetzelfde euvel?
 
Bij bijv een gitaarversterker zou zoiets nog wel kunnen. Maar 't gaat om een Yamaha rackmount apparaat? Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dergelijke apparatuur gestabiliseerde spanningen gebruikt (dus na de interne voedingstransformator wordt er gelijkgericht, gefilterd en gestabiliseerd). En al was dit niet het geval, dan nog zouden signaallevels in dit soort circuits zeer waarschijnlijk via de waardes vd circuitcomponenten bepaald zijn.

Wat wel kan is dat je stepdown trafo veel minder belasting ziet dan 'ie aankan, dus daardoor op een wat hogere netspanningswaarde aan z'n uitgang uitkomt. Maar zou qua signaallevels van die synth niet mogen uitmaken.

Daarnaast lijkt er iets qua veiligheid aan de hand. Is die TX802 dubbel geisoleerd? (platte stekker, dus geen randaarde) Of wil 'ie _wel_ randaarde? Geeft die stepdowntransformator de randaarde door ? Zoniet, dan zal 'de prik' die je voelt daarmee te maken hebben. Aarden! Aarden!
Er zit zo'n platte 2-polige stekker aan (lijkt origineel TX802, er staat namelijk 'Yamaha' op) Hier zit dus geen aarde op! In de module zie ik wel een lipje aan de behuizing waar volgens een foto die ik online vond de aarde op aangesloten zou moeten zijn. Hoor ik je zeggen: vervang die stekker voor een 3 polige platte stekker en zorg dat die aarding aangesloten is in de behuizing?
 
..of je heb net zoals ik te maken met rotte elco's. ik heb er twee en bij beiden heb ik alle elco's vervangen. het zijn er veeeeeeeel, maar het was de moeite waard. ik had het ook bij een fb01 en daar bleek de mute-transistor stoek. dat was met een eenvoudige bc547 op te lossen, maar de tx802 heeft een output matrix, dus ik verwacht daar de problemen.
 
Ik heb inmiddels een tx816.
Op de tf1 zit een trimmer voor het volume.
Ook kun je in de settings het volume aanpassen.
Je kan een test toon afspelen en het dan af tegen.
Procedure staat in de tx802/tx816 service manual.
Ik zou wel eerst recappen. Dat heb ik bij mijn modules gedaan.
 
is dit ooit opgelost geraakt?
Ja! Ik schaam me bijna dit te zeggen haha, maareuh; Er bleek… niks aan de hand! Probleem zat hem in m’n mixerkanaal waarop deze binnen kwam van m’n DM4800, helemaal verrot…
 
Ik heb inmiddels een tx816.
Op de tf1 zit een trimmer voor het volume.
Ook kun je in de settings het volume aanpassen.
Je kan een test toon afspelen en het dan af tegen.
Procedure staat in de tx802/tx816 service manual.
Ik zou wel eerst recappen. Dat heb ik bij mijn modules gedaan.
Gefeliciteerd met je TX816! Heb je ook een battery mod gedaan per module? Ofwel: houdertjes gemonteerd? Die pinnetjes zitten ver uit elkaar, dus wanneer ja; welke houders heb je gebruikt? Of heb je die pinnetjes van een standaard chipje bijgebogen? Ik heb hier twee near mint TX816’s die ik beiden ook nodig moet aanpakken ter behoud voor het nageslacht 😊
 
Thanks!
Mijn TX816 heb ik kapot gekocht.
Als een uitdaging 500 euro om te zien of ik hem kon fixen.

Nieuwe PSU erin gedaan en gerecapped.
Moet nog per module 2 bipolaire caps vervangen en voor elke module de ribbon kabels want die zijn geoxideerd.
1 module doe het niet en moet verder onderzocht orden. de ander 7 werken allemaal.

Voor de nieuwe batterijen heb ik deze gebruikt. Beetje buigen en gaat verder prima.


Ding klinkt echt geweldig!
 
Thanks!
Mijn TX816 heb ik kapot gekocht.
Als een uitdaging 500 euro om te zien of ik hem kon fixen.

Nieuwe PSU erin gedaan en gerecapped.
Moet nog per module 2 bipolaire caps vervangen en voor elke module de ribbon kabels want die zijn geoxideerd.
1 module doe het niet en moet verder onderzocht orden. de ander 7 werken allemaal.

Voor de nieuwe batterijen heb ik deze gebruikt. Beetje buigen en gaat verder prima.


Ding klinkt echt geweldig!
Mooie prijs, zelfs kapot!
 
ja vond ik ook maar tegelijkertijd was er een raar onzeker gevoel.
ik dacht eerst om hem door te vekopen maar na 1 patch met 6 layers te hebben gehoord denk ik dat ik hem houd.
heb er ook 2 mv802 rack mixers bij gekocht zodat ik 2 fx sends per 4 modules heb.
 
ja vond ik ook maar tegelijkertijd was er een raar onzeker gevoel.
ik dacht eerst om hem door te vekopen maar na 1 patch met 6 layers te hebben gehoord denk ik dat ik hem houd.
heb er ook 2 mv802 rack mixers bij gekocht zodat ik 2 fx sends per 4 modules heb.
Mooie set! Ik vind de TX816 benadering best bewerkelijk in de praktijk overigens 😅
 
Ja best bewerkelijk maar wel te doen.
Ik moet nog leren hoe en wat met de TX816.
Je kan op nogal veel verschillende manieren de modules aansturen.
Het raarste vond ik als ze allemaal aan 1 bus hangen lijkt het wel dat je bij iedere noot toch net met een andere timing worden getriggered en dat klinkt heel fijn.

Ben zelf onwijs fan van de DX/TX7 MK1.
 
Ahhh heb nu pas door je hebt je issue niet met de TX216 maar TX802....
Ik heb onlangs de vollumes van de TX816 gelijk gezet met een trimmer op ieder board/.
Maar daar heb jij niets aan.
 
Back
Top