Seasonic Prime Fanless TX-700 ATX PSU goed idee? Of van wegblijven

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.137
Locatie
HybriDe L!Fe
Naast electronische herrie neem ik ook instrumenten en zang op in dezelde kamer als mijn DAW PC.
Dat is een 4U rack met een 650 watt psu met een kleine fan erin *90mm)
Als ik gitaar inspeel met een setje condensors kun je de fannoise horen.
Zeker als de compressor er op gaat.
Nu maak ik muziek voor jan met de korte achternaam en heb geen zin in fans.
Is het een goed idee om fanless te gaan?

De Seasonic Prime Fanless TX-700 ATX PSU ziet er tof uit maar is het ook betrouwbaar?
Een fanless PSU als die goed werkt zou iig killer zijn.
 
Je hebt echt hele stille voedingen, ik hoor de mijne echt amper met m'n U87 aan en de gain flink open. Heb een Be Quiet straight power met een grote fan..
Daarnaast zit je altijd nog met de noise van een CPU cooler.. zelf heb ik een soort laptop CPU, die verbruikt minder, wordt minder warm en hoeft daardoor minder gekoeld te worden.
Maar als je voeding stil is hoor je dus wel weer iets anders.. zoals hieronder.. :D

edit: die 60mm fan voeding vervangen voor een grotere gaat je al veel verschil opleveren. Heb trouwens ooit 'n keer een fanless voeding gekocht.. weet het merk niet meer maar die begon soms te piepen.. en daar zijn ze nogal berucht voor geloof ik. Was wel een wat oudere.. maar je moet sowieso een fan in je systeem hebben hoor.. Als je geen airflow hebt gaat het gruwelijk mis in je behuizing, dan houdt een fanless power supply het echt niet lang vol.

 
Laatst gewijzigd:
mijn cooler is iig heel erg stil.
seasonic heeft ook een 650 watt versie waarbij de fan aan gaat wanneer het nodig is.
Maar goed wellicht is een be quiet een oplossing
 
Heb een Be Quiet straight power met een grote fan..
Ik heb vroeger ook een Be Quiet gehad, prima ding indertijd.
Ik heb toen ook zo'n stille extra fan in de kast gehad want dan sloeg de cpu fan maar weinig aan, die hoor je ook (vrijwel) niet, volgens mij was die ook van Be Quiet.
Nu zit ik fanless dus niet meer nodig.

seasonic heeft ook een 650 watt versie waarbij de fan aan gaat wanneer het nodig is.
Die zou ik kopen als ik jou was.

Bij Seasonic zijn ze wel overtuigd van hun produkt in ieder geval; er zit 12 jaar garantie op...
 
Ik heb ergens rond begin 2014 volgens mij mijn audio PC samengesteld. Daar heb ik een Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless ingezet. Prima kwaliteit, werkt nog steeds helemaal top, nooit issues gehad. En geen enkel geluid is fijn, enige geluid van fans komt bij mij van de case fans en de (kleine) fan op de videokaart.
 
Ik vind het nogal veel geld voor een voeding. Een fan in een voeding helpt ook mee voor airstream trouwens. Het is gewoon linksom of rechtsom. Koelen moet je toch.
Die videokaarten zijn trouwens nogal rumoerig doordat fans wat kleiner zijn. Daar heb ik dan weer liever wel een silent versie van.

Heb zelf mijn PC gebouwd met deze behuizing: Aerocool DS200 Heeft de mogelijkheid om de fans te regelen in toerental en temperatuurmeter. Ik kom eigenlijk nooit echt in de gevarenzone, behalve als ik achterlijk zware U-HE vst's draai dan moet ik em een standje hoger zetten.. maar bij het opnemen met mics kan ik de fans in de laatste stand zetten.

Heb je trouwens echt zo'n zware voeding nodig? Je hebt ook goedkopere, niet modulaire voedingen die fanless zijn. Als je geen zware videokaart hebt, kan je bv zonder die PCIe aansluitingen.
 
Laatst gewijzigd:
Als je het goedkoop wilt houden kan je ook de fan die nu op je voeding zit afkoppelen en zo'n grotere silent fan er tegenaan bouwen.
Die draaien op een lage rpm en zijn zo goed als onhoorbaar, eventueel maak je er een potmetertje aan vast zodat als je opneemt met een condenser dat je 'm even op een hele lage rpm zet of je regelt het softwarematig.
Je kan je ook inbeelden dat de extra noise die je hoort tijdens je gitaarspel dat dat komt door een buizenversterker. ;)

Hier de stille fans, die zitten rond de 20 db, da's onhoorbaar; 103 12cm casefans review: koel systeem, gelukkig systeem
 
20db is net in het gebied waar de compressor de noise het hoorbare gebied in trekt.
Het gaat dus voor namelijk om akoestische opnames.
Ik heb er aangedacht om gewoon de fan uit mijn voeding te vervangen.
Die voeding is speciaal voor een 4u rack.
wellicht is de lager gewoon oud.
maar het is ook een kleine fan.
Passief is wel vet
 
20db is net in het gebied waar de compressor de noise het hoorbare gebied in trekt.
De geluidsdruk is gemeten op 10cm afstand van de fan staat boven in de tabel en bij een redelijk aantal toeren. Als je 3 meter er vanaf zit is er nauwelijks iets van over. Je kunt ook soort van panelen van MDF met extra absorberend materiaal en verbonden dmv scharnieren om je PC zetten.
Zelf zou ik ook eerst kijken of je zo'n nieuwere voeding wel in zo'n 19" behuizing kan bouwen. Tegenwoordig zitten die ook onderin je behuizing. Oudere voedingen kan je soms ook niet in nieuwere behuizingen gebruiken.

Ah.. ik lees dat je al twijfelt over of de voeding past. Ik zou ook gewoon het geld in een nieuwe tower en voeding steken. Volgens mij heb je met 250 een redelijk budget
 
Laatst gewijzigd:
Zoals @MacGyverGear al aangeeft; al je er een paar meter van af zit hoor je 'm waarschijnlijk niet meer en is de goedkoopste oplossing, ik denk dat je voor iets van 25 euro klaar bent.
Eventueel stuur je 'm retour als het niet werkt en probeer je een duurdere oplossing, maar goed; het is jouw portemonnee en niet de mijne. :)

Passief gekoeld zoals bij mij is erg fijn maar kost ook wel iets, ik heb dat gedaan omdat m'n laptop met een I5 van de vijfde generatie al wat ouder was en dus toch aan iets nieuws toe was.
Zelf ben ik meestal voor een goedkope oplossing als dat afdoende is.
 
Jullie hebben goede punten maar het gaat er niet om dat ik het niet hoor.
ik hoor het wel en als je compressie gebruikt hoor je het heel hard.

Maar goed het is niet goedkoop. En als ik passief ga blijft de CPU cooler over...
Dus ja als de voeding kwa noise level daaronder zit is het al goed.
 
Back
Top