Me and my MC, project 23 (MC-707 only)

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.433
Locatie
Gelderland
Na de recente 'zoektocht' naar een andere 'box' voelde ik mij tijdens dit project een beetje schuldig.
Alsof ik was vreemdgegaan door naar andere machines te kijken.....
Hoe dan ook, ik wil gewoon muziek blijven maken (daar gaat het tenslotte om) en niet alleen maar video's kijken van de kandidaten.

In dit geval was het tijd voor een 707-only project.
Geen externe synths of eigen samples.
Alleen een beetje compressie via Reason.
Kijken of ik nog voice stealing zou krijgen (nee, gelukkig niet) en of ik m'n ei kwijt kan in de geluiden van de 707.


Het was een beetje onwennig, ook door de vakantie die er tussen zat. En misschien word ik gewoon ouder.
Het lukte pas in take 7 om hem er goed op te krijgen.
Vooral de mutes van de kick vlak voor een nieuwe scene gingen verkeerd.
Deze take was zeker niet foutloos, maar wel lekker genoeg om te houden.

Zoals altijd voorzien van geschreven commentaar. Ik merkte dat mijn linkerarm het beeld nogal eens blokkeert, dus dan is die tekst wel een goede afleiding.....

 
Lekker!! Heel gevarieerd ook. Ik merk dat je ook zo weer in een nieuwe scene zit met de 707 als je een beetje bezig bent..
Die lead @4:20 lijkt een sidechain op te zitten.. doe je dat met een LFO?
 
Lekker!! Heel gevarieerd ook. Ik merk dat je ook zo weer in een nieuwe scene zit met de 707 als je een beetje bezig bent..
Die lead @4:20 lijkt een sidechain op te zitten.. doe je dat met een LFO?
Thnx. Ja klopt. Het is aan en gaan πŸ˜€
Alleen het performen ging wat minder soepel. Leeftijd of gebrek aan ervaring 🀣
Klopt. LFO met de cutoff. Dat was een beetje prutsen, want hij resette eerst de hele tijd bij step 1. (Waarbij hij verkeerd β€˜begon’)
Maar op de 1 of andere manier lukte het wel.
Moet ik me nog verder in verdiepen en misschien gewoon opnieuw beginnen met een init patch ipv een bestaande waar al van alles aan gedaan is.
 
Eigenlijk was dat wel wat ik mistte in de 707.. Ik heb nu een MX1 die dat wel kan.. maar met een paar kanalen die je dan op assingable outs zou kunnen sidechainen.. maar blijft jammer dat het niet kan op het apparaat zelf.
Akai MPC en Force kunnen dit wel.. super flexibel. Naast de 4 insertslots en 4 send fx kanalen die je per track/instrument hebt zijn er nog 8 stereo bussen waar je 4 effecten in kan hangen. Ook een Compressor die getriggered wordt door een kick in een kanaal ergens.. daar gooi je dan een sidechain input in en klaar. Het lijkt allemaal super complex maar als als je wat DAW experienced bent is het zo ingesteld.

Deluge is heel eenvoudig om het aan te brengen per kanaal maar je kunt niet echt apart geluid kiezen om te keyen.. die pakt de eindmix.. en dan tellen je snares ook als een piek. En daarbij wil je soms ook dat het pompen doorgaat als er geen kick klinkt.. dat kan gewoon door de track dicht te zetten op de Akai's. Het maakt het misschien niet een makkelijkere machine maar op de langere termijn is het wel de Akai die je pakt om dit soort trucjes te doen.

Ik was trouwens ook vergeten dat het via de Behringer digi mixers kan. Had het aleens op mijn XR12 gedaan ooit..
Op de MX1 is het in de grid per step in te stellen.. erg leuk.. maar erg groot ding wat je ook weer ergens kwijt moet.
 
Eigenlijk was dat wel wat ik mistte in de 707.. Ik heb nu een MX1 die dat wel kan.. maar met een paar kanalen die je dan op assingable outs zou kunnen sidechainen.. maar blijft jammer dat het niet kan op het apparaat zelf.
Akai MPC en Force kunnen dit wel.. super flexibel. Naast de 4 insertslots en 4 send fx kanalen die je per track/instrument hebt zijn er nog 8 stereo bussen waar je 4 effecten in kan hangen. Ook een Compressor die getriggered wordt door een kick in een kanaal ergens.. daar gooi je dan een sidechain input in en klaar. Het lijkt allemaal super complex maar als als je wat DAW experienced bent is het zo ingesteld.

Deluge is heel eenvoudig om het aan te brengen per kanaal maar je kunt niet echt apart geluid kiezen om te keyen.. die pakt de eindmix.. en dan tellen je snares ook als een piek. En daarbij wil je soms ook dat het pompen doorgaat als er geen kick klinkt.. dat kan gewoon door de track dicht te zetten op de Akai's. Het maakt het misschien niet een makkelijkere machine maar op de langere termijn is het wel de Akai die je pakt om dit soort trucjes te doen.

Ik was trouwens ook vergeten dat het via de Behringer digi mixers kan. Had het aleens op mijn XR12 gedaan ooit..
Op de MX1 is het in de grid per step in te stellen.. erg leuk.. maar erg groot ding wat je ook weer ergens kwijt moet.
Ah, dat wist ik niet van de deluge. Ik nam aan dat je het obv 1 track kon doen.
Das dan wel een gemiste kans.
De tr8-s kan het vlg mij wel.
Ja idd, de Force is echt een powerhouse.
Als je even niet oplet, heb je zo 3 nieuwe boxen staan πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
Ik heb iig weer genoten van de 707, dus daar gaan we nog even mee verder. Totdat er een goeiekope Force of MPC voorbij komt.
 
Eigenlijk was dat wel wat ik mistte in de 707.. Ik heb nu een MX1 die dat wel kan.. maar met een paar kanalen die je dan op assingable outs zou kunnen sidechainen.. maar blijft jammer dat het niet kan op het apparaat zelf.
Akai MPC en Force kunnen dit wel.. super flexibel. Naast de 4 insertslots en 4 send fx kanalen die je per track/instrument hebt zijn er nog 8 stereo bussen waar je 4 effecten in kan hangen. Ook een Compressor die getriggered wordt door een kick in een kanaal ergens.. daar gooi je dan een sidechain input in en klaar. Het lijkt allemaal super complex maar als als je wat DAW experienced bent is het zo ingesteld.

Deluge is heel eenvoudig om het aan te brengen per kanaal maar je kunt niet echt apart geluid kiezen om te keyen.. die pakt de eindmix.. en dan tellen je snares ook als een piek. En daarbij wil je soms ook dat het pompen doorgaat als er geen kick klinkt..
Eigenlijk was dat wel wat ik mistte in de 707.. Ik heb nu een MX1 die dat wel kan.. maar met een paar kanalen die je dan op assingable outs zou kunnen sidechainen.. maar blijft jammer dat het niet kan op het apparaat zelf.
Akai MPC en Force kunnen dit wel.. super flexibel. Naast de 4 insertslots en 4 send fx kanalen die je per track/instrument hebt zijn er nog 8 stereo bussen waar je 4 effecten in kan hangen. Ook een Compressor die getriggered wordt door een kick in een kanaal ergens.. daar gooi je dan een sidechain input in en klaar. Het lijkt allemaal super complex maar als als je wat DAW experienced bent is het zo ingesteld.

Deluge is heel eenvoudig om het aan te brengen per kanaal maar je kunt niet echt apart geluid kiezen om te keyen.. die pakt de eindmix.. en dan tellen je snares ook als een piek. En daarbij wil je soms ook dat het pompen doorgaat als er geen kick klinkt.. dat kan gewoon door de track dicht te zetten op de Akai's. Het maakt het misschien niet een makkelijkere machine maar op de langere termijn is het wel de Akai die je pakt om dit soort trucjes te doen.

Ik was trouwens ook vergeten dat het via de Behringer digi mixers kan. Had het aleens op mijn XR12 gedaan ooit..
Op de MX1 is het in de grid per step in te stellen.. erg leuk.. maar erg groot ding wat je ook weer ergens kwijt moet.

Kan misschien toch?
 
Back
Top