welk effect pedaal gebruikt de gitarist? (Elliot Randall)

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.059
Locatie
Apeldoorn
Al tig jaar luister ik naar Steely Dan en ik heb me altijd afgevraagd welk pedaal er gebruikt wordt in het laatste gedeelte van Green Earrings als de gitaar begint uit te faden, het klinkt een beetje "bubbly" alsof het geluid door een bak met water gaat, het loopt van 3.44 tot 3.46 en komt terug van 3.53 tot 3.56.

 
Het klonk voor mij direct als een phaser.
Toen heb ik dit gevonden.

door te googlen kwam ik op google :-) en hier is dit te lezen Green Earring guitar effect

Thanks voor de reakties guys.
Ik had ook het idee dat er voor de rest in de solo die je in het einde hoort een phaser zat maar die bubbly sound kon ik niet thuisbrengen, vind het echt een te gekke solo moet ik zeggen.
Zowiezo vind ik het hele nummer top als je alleen al hoort hoe de bass en de drums (Purdie) met elkaar in de pocket zijn en die clavinet erbij dan kan ik het wel blijven luisteren.
Het verbaast me wel dat je dit effect niet veel vaker hoort maar misschien was het ook wel een beetje een sound die goed in de tijdgeest paste?
 
Steely Dan waren altijd experimenteel, zonder subtiliteit te verliezen.
De tijdsgeest is ook maar de tijdsgeest achteraf; op het moment was het de technologie van de dag.
 
Vraag me nu wel af of de laatste 15 seconden puur met phaser mogelijk zijn. Kan die mu-tron klinken als een wah? Interessant.
 
Al tig jaar luister ik naar Steely Dan en ik heb me altijd afgevraagd welk pedaal er gebruikt wordt in het laatste gedeelte van Green Earrings als de gitaar begint uit te faden, het klinkt een beetje "bubbly" alsof het geluid door een bak met water gaat, het loopt van 3.44 tot 3.46 en komt terug van 3.53 tot 3.56.


Dat gitaar geluid waar je naar refereert doet me gelijk aan Kick Muck van Ozric Tentacles denken. Super lekker geluid. Rest van de track ook overigens.. ! :-)

 
Dat gitaar geluid waar je naar refereert doet me gelijk aan Kick Muck van Ozric Tentacles denken.
Oh, dat zou zomaar kunnen dat die ook zo'n bi-phaser gebruiken en anders zeker een phaser naast allerlei andere pedals, ze spacen altijd behoorlijk met hun muziek.
Krijg bij hun altijd het gevoel dat je helemaal in de sound wordt gezogen, beetje een trip zeg maar, al kan het na een uurtje of iets meer op een gegeven moment ook wat veel worden.
Ik heb indertijd op één van de hoezen wel'ns gelezen dat één van de bandmembers al die tekeningen maakt, hij schept echt een eigen wereld.
Lijkt me geweldig als je zo creatief kan zijn in twee verschillende dingen, mooie afwisseling zo af en toe.
 
Haha, na een uurtje Ozric Tentacles luisteren ben ik meestal ook behoorlijk uitgeput. :D

Maar ik mag het graag luisteren, maar, het is vooral Ed Wynne die blijkbaar over eindeloze inspiratie beschikt om complexe gitaar partijen te bedenken, maar tegenwoordig gewoon alle muziek gewoon zelf maakt.
'T is echt niet normaal hoeveel complexiteit en afwisseling hij in zijn muziek weet te stoppen en alles klopt steeds, iedere keer weer. Echt heel gaaf. Maar, zoals je zegt, wel vermoeiend.

Volgens mij zijn alle bandleden die ooit onderdeel waren van Ozric Tentacles ook nooit langer dan enkele jaren gebleven, ik denk dat ze het ook niet te lang aan kunnen, maar Ed Wynne, die gaat maar door. :okdan:
 
Vraag me nu wel af of de laatste 15 seconden puur met phaser mogelijk zijn. Kan die mu-tron klinken als een wah? Interessant.
Ja wat je zegt, misschien dat ie op z'n board wel wat achter elkaar heeft staan en dat er idd een wha-wha ook ff aangeschakeld wordt in combinatie dus het blijft interessant wat ie precies heeft gedaan.
Want met die bi-phaser wordt het misschien wel verklaard maar dan nog; ik heb 't verder nooit meer gehoord op deze manier, toch wel een wizzard die Elliot Randall.
 
Na de volledige video te zien/horen, denk ik toch dat Flyweight het bij het rechte eind had. Er zitten inderdaad aan die mu phaser van die gorgelende geluidjes, edit; vooral bij de Moog bas. Toch een complex apparaatje.
 
Tof nummer! De vraag is even of die bubbly sound uit de gitaar komt? Gitaar gebruikt inderdaad die phaser, maar het lijkt wel of er nog een overdub bij zit op de momenten die jij noemt. Misschien een synth. Of wellicht is de gitaar door een synth gehaald en heeft iemand of dat moment aan de knoppen gedraaid? Ik weet niet of de Biphase alleen die bubbels kan genereren?
 
Dat gitaar geluid waar je naar refereert doet me gelijk aan Kick Muck van Ozric Tentacles denken. Super lekker geluid. Rest van de track ook overigens.. ! :-)


Ik ooit een gitaar laten beschilderen in die hoes van Ozric Pungent Efulgent (zie foto). Een vriend en ex-bandmaatje van me werkt samen mer Ed Wynne aan een nieuw project. Ik luister er zelf niet meer veel naar maar vroeger wel.
 

Attachments

  • Ozric gitaar.jpg
    Ozric gitaar.jpg
    249,1 KB · Bekeken: 98
Na de volledige video te zien/horen, denk ik toch dat Flyweight het bij het rechte eind had. Er zitten inderdaad aan die mu phaser van die gorgelende geluidjes

Ik had nu ff tijd om de hele clip af te kijken en idd dat ding maakt echt van die spacey, bubbly sounds.

De vraag is even of die bubbly sound uit de gitaar komt?

Ik keek nog ff op youtube en zag Elliot met een vriendenband Green Earrings spelen en aan het einde hoor je 'm weer de phaser gebruiken en bij 4.11 hoor je heel kort een beetje die vreemde sounds waarbij hij eigenlijk alleen over de E en A snaar glijdt dus ik denk dat dit gewoon die bi-phaser is.

Mooie gitaar trouwens met die beschildering!

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top