Vraag over dit schema, iemand een idee?

Deleted member 34904

Gedeactiveerd account
Lid sinds
7 mei 2010
Berichten
421
Hoi,

Ik heb niet veel verstand hiervan, maar ik dacht dat dit zou kunnen.
- De oscilator link is de 'Simplest Oscilator' van Lookmumnocomputer
- De Fuzz is ook van Lookmumnocomputer
- de pasieve filter is een schema van reddit

Nu heb ik een poging gedaan om die aan elkaar te lijmen. Het leek me leuk om door middel van een switch te kunnen kiezen uit:
Osc -> filter -> fuzz
Osc -> fuzz -> filter

Alleen zit ik nu vast met hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Klopt het dat ik daarvoor een switch nodig heb met meerdere polen per stand?

Mag dat op deze manier? Ik heb nu de route filter -> fuzz getekend (werd een beetje vol om die van fuzz -> filter er snel nog tussen te proppen)

EDIT, ik zie wel dat ik die LDR in het schema niet goed neergezet heb (maar dat even terzijde)
EDIT 2: Er zitten fouten in het schema.
 

Attachments

  • Schema2.png
    Schema2.png
    289,6 KB · Bekeken: 162
Laatst gewijzigd:
Die LDR doet in ieder geval niks zo, zijn pootjes zitten aan elkaar, zal een foutje in de tekening zijn (ah, zie nu dat je het zelf ook had gezien).
Denk dat het verstandig is de afzonderlijke bouwblokken te maken, te testen, en dan kijken of ze het ook nog doen als je ze aan elkaar knoopt. Sommige van deze heel simpele schema's zijn nogal kieskeurig als het gaat wat er aan hun in- en uitgang hangt.
Het is handig om dingen van links naar rechts aan elkaar te hangen, ipv kriskras, en bij mij wijst de voedingsspanning altijd naar boven, en is aarde altijd naar beneden, zeker als je elco's of andere componenten met polariteit gebruikt, vermindert dat de kans op "oopsies" en ontsnappende "magic smoke".
 
Ik denk dat je een switch met drie polen nodig gaat hebben. Je moet de uitgang van de osc, de uitgang van het filter en de uitgang van de fuzz omschakelen.
In jouw schema schakel je alleen het filter aan en uit.

Naast de tips van SRPP om het schema duidelijker te maken is het hiervoor misschien handig om even een schets voor jezelf te maken met alle drie de componenten als blokken, dan kan je zonder in de details te verdwalen alleen de schakelaars uitdenken.
 
Ik heb de fuzz al een keer uit de losse hand gesoldeerd. Pakte met gitaar wel heel veel van het laag weg. Ik ben er vanuit gegaan dat er ook een oscillator of synth in kan, omdat Lookmumnocomputer hem zelf ook in z’n rack gebruikt.
zo’n passieve filter is eigenlijk hetzelfde als de tone knop op een gitaar, zoals ik begrijp, alleen dan met de led en ldr voor modulatie. Nu geloof ik dat schema wel, alleen kan ik de gegeven waardes daarvan voor R en C misschien niet 1 op 1 overnemen.

Ik ga nog even verder vogelen.

Ik ervaar al snel problemen met solderen op gaatjesbord, vanwege mijn skills en omdat ik chaoot ben. Ben ondertussen dus ook beetje aan het klooien met pcb ontwerpen, maar kwam erachter dat ik het beter simpel kan houden in het begin 😅
 
Ik heb de fuzz al een keer uit de losse hand gesoldeerd. Pakte met gitaar wel heel veel van het laag weg.
Waarschijnlijk ook door de hoge output impedantie van je gitaar, als je er iets van een buffer voor zet wordt dat vast al beter.
vanwege mijn skills en omdat ik chaoot ben.
Ja, ik ken het probleem. Ik heb mezelf geleerd om te proberen schema's zo veel mogelijk op te knippen in kleine stukjes die ik snap en alles overdreven te structureren. Dat kost wat zelfdicipline maar dan kan ik er later met mn chaotische hoofd op los zonder het overzicht te verliezen. Als je er meer kijk op krijgt ga je wat intuitie krijgen voor hoe onderdeeltjes in een schema samen werken en dan kan je wat makkelijker het grote plaatje zien.
 
En ik pleur schema's meestal gewoon in Eagle en draai er een PCB van, breadboards zuigen (IMHO) en als je iets op experimenteerprint maakt, en je wil er nog iets aan veranderen of foutzoeken, dan is het een enorme puzzel (althans bij mij).
 
Back
Top