ROLAND Jupiter X of Cloud plugins?

Eclectic

Virtueel Analoog
Lid sinds
8 november 2020
Berichten
1.649
Locatie
Flevoland
Ik heb de TR-909 plugin gekocht en will eigenlijk ook de tr-808, tr-606, JP8, TB-303 en Juno106 plugin kopen.
nu is dit samen nog eens dik 800,00€ voor 2.300 koop je ook een Jupiter X waar ze allemaal in zitten toch?
De vraag die ik heb is: Zijn deze hetzelfde als de legendary boutiques? Dus ACB? Of is het de Zenology variant? (zeg maar de JV VA smaak)
las ook ergens dat het als ACB kon maar dan tot maximaal 32 stemmen (nog steeds meer als voldoende voor mij)
reden voor plugins: workflow, multichannel in daw, niet alles over één stereo ingang. Geen gekloot met ROLAND USB aangezien ik al met een RME asiokaart werk.
reden voor de X: Alles in één doos, ook lekker pielen zonder DAW aan. Wel de ultieme controller voor de Roland aficionado.
over de analoge OG’s ben ik al heen, dat hoeft niet meer. Het gaat mij dus écht om hoe het best ACB toe te voegen.

jullie menng?
 
Zenology is geen ACB.
Roland spreekt hier van ABM (Analog Behaviour Modeling).
In theorie zou ACB een authentiekere reproductie zijn van het betreffende instrument en ABM meer een benadering.
ABM is veel minder processor intensief en kun je dus meer stemmen, modellen etc. in een apparaat proppen.

Of het in de praktijk qua klank zoveel verschil maakt is onderwerp van discussie en op Youtube zijn daar wel de nodige filmpjes over te vinden.
Ik heb zowel de System-8 als de Jupiter-X en ik vind ze niet identiek qua klank, maar vaak wel heel dicht bij elkaar liggen.
Ik vind het één niet beter dan het andere, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik vind de System-8 meer 'hands-on' dan de Jupiter-X, maar dat ligt ook aan de extra modellen die de JP-X heeft.
De vintage modellen laten zich prima bedienen met de knoppen, maar bij de XV-5080 en Zenology modellen komt toch wat menu spitten kijken als je edits op maat wilt maken.
Voor het aanpassen van klanken kom je ook daar met de knoppen best een eind.

Ik vind de Jupiter-X een heerlijk instrument, maar dat vind ik de System- 8 ook nog steeds.
Vind je de pure emulatie belangrijk dan is de System-8 wellicht een betere keuze.
Ik zou vooral luisteren naar beide instrumenten en zo mogelijk bespelen en daarvan je keuze laten afhangen.

Overigens gebruik ik de Zenology-pro software in combinatie met de JP-X.
Patches laten zich makkelijk overzetten en op de computer vind ik de diepere fincties van Zenology beter en inzichtelijker aan te passen dan in de menu's.
 
Dank! dus wanneer het puur om klank gaat ben ik met de ACB plugins waarschijnlijk beter af, de 808 in de X is dan de Zenology variant zoals die ook in de Zenology Lite zit?
Ik vind de System 8 alleen zo lelijk in dat Aira groen. In het verleden ook nog wel eens een TR-8 gehad en om die reden weggedaan. :D

Wanner ik de System 8 zou kopen, zit daar dan ook als de 106 en JP8 PLUGIN bij? (ze hebben het over PLUGOUT) of moet je dan de VSTi's nog steeds los kopen?
 
Laatst gewijzigd:
Nou, beter af....dat is maar net wat je wilt en dat kun je laten afhangen van de theorie, maar ik zou vooral luisteren naar wat jij beter vind klinken.

In de System-8 zitten standaard de Jupiter-8, Juno-106 en JX-3P, maar als je ook de VST versies wilt zul je die moeten aanschaffen met een lifetime key of cloud abonnement.
 
ok dus Plugins > ACB (als boutique)
System 8 > ACB voor JP8 en Juno 106, (dus zelfde kwaliteit als boutique) maar geen VST plugins meegeleverd
Jupiter X, geen ACB, maar ABM, geen plugins meegeleverd + nog eens 465,00 voor Zenology Pro Editor wanneer je dat wilt?
ACB meer processor intensief, maar niet per definitie "beter" eerder "anders"
 
Dat vat het wel aardig samen denk ik.
Toch ben ik altijd voorzichtig met termen als beter en anders, omdat het zo vaak een waardeoordeel van de persoon in kwestie is.

Als je de kans hebt beide instrumenten in het echt aan de tand te voelen zou ik dat zeker doen.

Overigens niet waar je die € 465,- voor Zenology pro vandaan haalt. Ik zie de Lifetime key voor $ 229,- staan.

Zenology pro zou ik ook niet als editor willen aanduiden in de pure betekenis. Het is een softsynth waarin je klanken kunt im- en exporteren van/naar Zen-Core hardware, maar een editor in de zin van realtime editen is het dus niet.
 
Ik heb zowel de Jupiter X als Zenology en een aantal Boutiques.

De Boutiques zijn ACB en klinken toch wel behoorlijk anders dan de Jupiter en de software. Ze klinken goed, maar anders.

De Jupiter en de software klinken echt nagenoeg gelijk. Je kan patches uit de software overzetten op de Jupiter en dat klinkt zo goed als hetzelfde (ik hoor het verschil niet).

Voor mij werkt software fijner dan de Jupiter als ik muziek maak, omdat het sneller is en ik moet eerlijk zeggen dat ik de Jupiter nog amper gebruik.
 
Uiteindelijk beiden gekocht :D
Roland Cloud Ultimate 1Y (komt met 2 lifetime licenses)
Roland Jupiter X
en had al net de TR-909 lifetime gekocht

Dus nu heel dik in de Roland, toergang tot alle expansions dus kunnen we eens rustig een jaar experimenten wat het nu uiteindelijk gaat worden.
Ik vond de System 8 gewoon te lelijk en niet inspirational. de X gewoon te mooi en niet rationeel :D maar muziek is emotie en onnavolgbaar....
Dus.. zit voorlopig deep in ROLAND :D
 
De X is binnen, klinkt echt goed, toch weer anders dan zenolgy of de legacy vst, fx en converters doen een hoop, ook het gevoel een indtrument te bespelen ipv controller voelt ook al weer anders tussen de oren, de arranger patches (drums, bass begeleiding) voor live jammen zijn ook grappig, blij mee!
 
Nu de X in mijn studio staat ben ik benieuwd hoe ik nu Zenology hier "naadloos" mee kan bedienen? Ik heb qua "intergratie" nog geen voordeel gevonden t.o.v. mijn AKAI midi controller? er is bijv geen directe mapping of sync van controllers? mis ik iets? of verwacht ik te veel?
De X is wel leuk als stand alone, maar vocoder / arranger / chorder / arp en 5 part layering programmeren op een 3 bij 5 LCD schermpje is niet echt mijn ding. Het geluid is wel goed, lijkt wel wat donkerder als de plugin, niet zo droog ook, alsof alles al in een minimaal reverb bedje hangt. Nog niet helemaal eruit wat dit nu toevoegt, VOOR MIJ, t.o.v. Zenology Pro. De drums zijn ook allemaal de Zenology Pro kits, geen legendary / boutique kits.

Verder mooie synth, mooie afwerking, lekker keybed. Ben er nog niet 100% uit. Tot zo ver als stand-alone fantastisch, zo maar zo ga ik hem denk ik zelden gebruiken.
 
Na het selecteren van een "Init Scene" en het kiezen van een "model", het gelijkzetten van de gain, moet ik concluderen dat de Zenology Models idd exact gelijk zijn.
er blijft nu weinig reden over om de X te houden, Ik heb behalve scenes en andere performance zaken nog niks kunnen vinden wat wat toevoegt aan DAW gebruik.
Qua Zenology instances kan mijn DAW het makkelijk aan, dus ontlasten van DAW is in deze ook geen argument.
 
Nou de workflow ontwikkelt zich in Cubase alleen nog maar Zenology met de MPK621 :( De Jupiter moet iedere keer op local off (en dat zit iedere keer veels te diep in het LCD menu) als ik hem als remote wil gebruiken en alleen de 2 faders links, sticks en wheels kunnen CC's verwerken die je dan ook nog eens in een heel lastig LCD menu moet toewijzen. Qua sounds dus iedentiek, maar als DAW controller waardeloos. Maar met local on en de PC off en koptelefoon op, toch wel heel veel fun met deze bak. En aangezien ik toch naar een jam setup wil voor met de Oxy houdt ik hem toch maar. Maar in Daw ben je veel beter af met een Zenology pro + Analog Legends bundel voor 450,00
 
Na nog een nachtje slapen vanmorgen de Jup X weer ingepakt, hij is echt mooi! speelt heerlijk, maar Zenology met Synth Legends is IDENTIEK. De drum patterns trekken me niet, de scene layers, leuk om te jammen maar kan ze geeneens via midi aansturen (alleen de 5 parts individueel) De menu's zijn te priegelig en omslachtig. zou ik op een podium staan dan is het perfect, maar voor DAW voegt het niets toe.

Inmiddels is er een MOOG ONE-16 in backorder gezet. De Prophet-10 volgt in januari.
 
Back
Top