JP8080 main volume vervanging

En zelfs dat is me bij field repairs (geen synths) met succes gelukt. Klein restje loodvrij met loodhoudend opnieuw solderen, of loodvrij pretinned draad met loodhoudend solderen.

Aanrader? Nee. Mogelijk? Ja. Wel warm genoeg solderen zodat beide soorten vloeien.
 
Jawel, de JP-8000 en JP-8080 bevatten gewoon loodhoudend soldeer. Dus gewoon aan werken met loodsoldeer (60% tin, 40% lood, niet andersom). De RoHS norm is pas in 2006 ingegaan, de meeste apparatuur van voor 2006 is dus nog met loodhoudend soldeer gesoldeerd want dat heeft nou eenmaal allerlei voordelen, vooral op mechanisch vlak. Vaak zie je op printplaten van rond de overgangstijd ook een label staan ergens met RoHS, dan weet je dat het loodvrij is.

Alle nieuwe componenten voldoen aan RoHS, maar vallen gewoon met loodhoudend soldeer te solderen. Alleen producten die met het een of ander zijn gesoldeerd, niet daarna opnieuw solderen met de andere soort soldeer zonder dat alles zeer grondig gereinigd zou zijn.
nadat ik t had geschreven snapte ik al dat ik er toch niet zo zeker van kon zijn als de tech me vertelde... Volgens mij soldeer ik nl met lood, en toch zei hij dat mijn soldering slecht was wegens n blend. Ik zal mijn soldeer eens bekijken welke mix ie is
 
Jawel, de JP-8000 en JP-8080 bevatten gewoon loodhoudend soldeer. Dus gewoon aan werken met loodsoldeer (60% tin, 40% lood, niet andersom). De RoHS norm is pas in 2006 ingegaan, de meeste apparatuur van voor 2006 is dus nog met loodhoudend soldeer gesoldeerd want dat heeft nou eenmaal allerlei voordelen, vooral op mechanisch vlak. Vaak zie je op printplaten van rond de overgangstijd ook een label staan ergens met RoHS, dan weet je dat het loodvrij is.

Alle nieuwe componenten voldoen aan RoHS, maar vallen gewoon met loodhoudend soldeer te solderen. Alleen producten die met het een of ander zijn gesoldeerd, niet daarna opnieuw solderen met de andere soort soldeer zonder dat alles zeer grondig gereinigd zou zijn.
Dank ! Belangrijke tip
 
Vandaag de volume pot vervangen van de JP 8080, was prima te doen. Altijd weer lekker werken met een fatsoenlijk desoldeerstation :okdan:
Dankzij de tip van @Bob1991 gewoon loodsoldeer gebruikt en dat vloeide netjes. De Alps voelt duidelijk een stukje steviger aan dan de Roland pots.
 

Attachments

  • 8080s-05.png
    8080s-05.png
    1,7 MB · Bekeken: 69
  • 8080s-04.png
    8080s-04.png
    1,1 MB · Bekeken: 72
  • 8080s-03.png
    8080s-03.png
    1,7 MB · Bekeken: 68
  • 8080s-02.png
    8080s-02.png
    1 MB · Bekeken: 69
  • 8080s-01.png
    8080s-01.png
    1,3 MB · Bekeken: 70
Back
Top