Vreemd probleem met opnemen

Six4Eight

Nieuwkomer
Lid sinds
2 mei 2002
Berichten
18
Locatie
Rotterdam
Ik heb momenteel met het opnemen van MIDI als audio een vreemd probleem dat ik eigenlijk nog niet eerder ben tegengekomen.

Eerst even mijn werkwijze:

Ik zet op het moment dat ik wil gaan opnemen in Cubase Audio op 'Disabled' (omdat ik ASIO drivers gebruik). Ik open dan een ander wav edit programma (heb er meerdere geprobeerd, allemaal zelfde probleem), en kies hier voor opnemen. Via mijn synth en mengpaneel komt het geluid dan in de PC binnen en krijg ik het signaal keurig op ca. 0dB op mijn harde schijf. Geen probleem zou je zeggen.

Niet dus. Op het moment dat ik het nieuw opgenomen audio bestand, en het originele MIDI bestand nu samen laat afspelen, merk je dat het originele audio bestand af en toe nét iets sneller of nét iets langzamer loopt. Ik weet hier dus geen raad mee en heb geen idee waar het aan kan liggen. Het lijkt wel of de sample rate 0,001 Hz verschilt of iets dergelijks, wat dus eigenlijk niet kan. Het is niet zo dat het nieuwe audio bestand plotseling hapert, de harde schijf heeft de opname echt goed bij kunnen houden. Geen klinkjes of sprongen oid.

Hier gegevens:

AMD XP 2000+
Terratec EWS 88MT
Cubase VST 32 5.0 r4
Cool Edit 2K of Soundforge 4.5, beide hetzelfde probleem.

Iemand hier die dit heeft meegemaakt en misschien een oplossing weet ?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb zo'n zelfde probleem gehad met een Guillemot Maxi Studio ISIS. Als ik iets had opgenomen en later afspeelde leek alles wel een halve noot lager/langzamer. Ik weet niet wat het was maar ik heb de geluidskaart met een razende rotvaart mijn computer uitgetrapt en heb nu een Egosys Waveterminal 2496. Voor andere toepassingen zoals bijvoorbeeld games is zo'n kaart helemaal crap, maar voor het maken van muziek opnamen, oh mooi man.

Kan je niet in Cubase je monitoring op global disable zetten en dan gewoon in Cubase opnemen??
 
Origineel geplaatst door Special K

Kan je niet in Cubase je monitoring op global disable zetten en dan gewoon in Cubase opnemen??

zou ik ook doen, en dan later audio exporteren in de master mixer en opletten dat je met dezelfde samplerate exporteert als de asio sample rate

ik kan ook probleemloos in cooledit opnemen terwijl cubase draait, met audio gewoon enabled en play in background aan
 
ik snap trouwens niet precies wat je bedoelt, neem je audio op in een extern wave programma om het vervolgens weer in cubase te gebruiken?
 
Origineel geplaatst door Bahamut
ik snap trouwens niet precies wat je bedoelt, neem je audio op in een extern wave programma om het vervolgens weer in cubase te gebruiken?
Ja, ik vind dat eigenlijk fijner werken dan het opnemen in Cubase zelf. Ik gebruik altijd een extern programma om het daarna weer te importeren.
 
Dat heb ik zelf ook een tijdje gedaan. Ik vind Cubase zo irritant met de benaming van de opgenomen wav's. Als ik snel ff iets wil opnemen dan zet ik gewoon cool edit op opnemen en laat ik cubase mijn midi shit afspelen. Dan kan ik aan het eind gewoon de track opslaan onder een door mij zelf bedachte naam en niet als die vreselijke cubase benaming.
 
kan je cooledit en cubase dan syncen met elkaar ofzo?

als je gewoon in cooledit op rec drukt dan krijg het beginpunt van de wave file natuurlijk nooit precies goed zoals in cubase
 
Nee maar met fatsoenlijk knipwerk kom je er wel hoor :)

Het ging me er meer om dat het begin sync loopt en dan het na 20 seconden a-synchroon loopt.

Ik denk dat ik misschien een oplossing heb. Ik had mijn Terratec op een locked samplerate van 44.1Khz gezet. Nu zou dat niet uit mogen maken maar de eerste opname met locked samplerate uit ging goed.
 
Ja je kunt cubase en cool edit syncen. Want je kunt in cool edit midi controls instellen voor bijvoorbeeld je "transport bar". Als je bijvoorbeeld de record functie aanroept met de C3 noot, dan teken je in cubase aan het begin van je track een C3 noot in. Met een midi loopback device programma kun je de midi uit van cubase direct naar cool edit sturen. Als je in cubase op play drukt, stuurt cubase een midi signaal naar cool edit om op te nemen. Er zit alleen 1 grooooooote maar aan. HET WERKT VOOR GEEN METER. Maar goed het kan. Je moet deze optie eigenlijk alleen gebruiken als je snel iets wil opnemen.
 
kHeb een tijdje cool edit liggen syncen met cubase, werkte zeer nauwkeurig. kHad juist cooledit gekozen omdat andere software niet accuraat syncte.
 
Back
Top