VST Electric Piano Emulators

trigg

Brass Intelligence
Lid sinds
27 november 2002
Berichten
2.576
Locatie
Delft
Luitjes,

Als liefhebber van de echte electronische piano-sounds en software-guru ben ik nog steeds
op zoek naar de beste VST plugin om een Rhodes/Wurlitzer te emuleren..

Ik maak nu gebruik van de Emagic EVP73 en de Lounge Lizard.

De EVP73 klinkt op zich lekker warm vind ik (op de bell na), maar hij is redelijk beperkt.
De Lounge Lizard heeft meer mogelijkheden, maar vind ik een beetje moeilijk in de mix
te plaatsen en hij klinkt mij ook niet warm genoeg.

Wat is er dan nog meer? De Native Instruments Elektrik Piano bijvoorbeeld die een Fender Rhodes,
een Wurlitzer en een Clavinet kan emuleren. Hier heb ik nog geen ervaring mee.
Hij schijnt erg mooi te klinken, maar erg veel CPU te verbruiken. Is dit echt zo heftig
of valt het wel mee als je bv. DFD gebruikt? (ik heb zelf een P4 2.6Ghz 1GB Ram)
Anders lijkt me dit wel een erg interessante optie...

Ik vond in de zoekfunctie nog iets over een freeware MDA Electrische piano en las ik nog
iets over Scarbee rhodes-samples.. ik denk niet dat beter zijn dan EVP en LL of wel?

Dus.. Wat is nu vandaag de dag de ultieme plug om voor te kiezen?
Zijn er misschien verder nog alternatieven?
 
De NI Rhodes heb ik nooit gehoord. Tussen Lounge Lizzard en Emagic vind ik de tweede een stuk beter, maar de koning is echt de Scarbeee, die is zijn geld zeker waard! Een nadeel van Scarbeee is dat de gesampelde Rhodes heel netjes klinkt (geen mechanische bijgeluiden).

GRtz,
Jeroen
 
Ik weet niet of je persee een emulator wilt, of mag het ook een samplebank zijn?
In dat geval moet je echt eens kijken en vooral luisteren naar de Scarbee R.S.P. '73. Het is een gesamplede Fender Rhodes van bijna 1.5GB voor GigaSampler/Kontakt/HAlion/EXS24 mkII.
Ik heb hem een keer mogen uitproberen, en hij klinkt echt zo ongelofelijk vet...

http://www.scarbee.com/products/rsp73/index.php
 
Als je zo tevreden bent over de EVP73 maar de mogelijkheden beperkt vindt, dan raad ik je de AVP88 aan. Dit is de groteren versie van de EVP73.

Verder vraag ik me af wat je precies bedoelt met "beperkte mogelijkheden". Dit omdat er op een Rhodes alleen maar een volume en tone knop zit. Dus dat is nog veel beperkter dan een EVP73. Of wil je alle electric piano's (clav, rhodes, wurlitzer, pianet, cembalet e.d.) die er zijn in je plugin? Als dat het geval is kan ik me goed voorstellen dat je ook meerdere plugins moetgaan gebruiken.

Ik heb iig geen ervaring met de Native Instruments....(ook niet met de rest, maar dat terzijde :))
 
Origineel geplaatst door Jeroen
De NI Rhodes heb ik nooit gehoord. Tussen Lounge Lizzard en Emagic vind ik de tweede een stuk beter, maar de koning is echt de Scarbeee, die is zijn geld zeker waard! Een nadeel van Scarbeee is dat de gesampelde Rhodes heel netjes klinkt (geen mechanische bijgeluiden).

GRtz,
Jeroen
Hmmm.. dat maakt me toch wel nieuwsgierig naar die Scarbee. Heb jij de GIGA-editie?

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Verder vraag ik me af wat je precies bedoelt met "beperkte mogelijkheden". Dit omdat er op een Rhodes alleen maar een volume en tone knop zit.
Ja, daar heb je gelijk in. Ik zou iets meer willen in kunnen stellen aan de klankkleur, maar op zich lukt dat met externe fx en eq in principe ook wel. Verder ben ik inderdaad ook geinteresseerd in andere types electronische piano's..
 
Ach, die MDA E piano is best een fijn stukkie software en gratis. Vind um in gebruik wel iets weghebben van de EVP73. Wat betreft expressie denk ik niet dat de MDA de oplossing voor je is.

Ken die Scarbee niet (wel over gelezen), maar ik kan me voorstellen dat een gesamplede Rhodes met veel velocity layers, je dit wel kan bieden. Clavinet is overigens ook (min of meer) als freeware VST verkrijgbaar. BigTick ----? TickyClav. Ook niet helemaal te vergelijken met het geluid van een echte clavinet, maar met wat filtertjes leuk bruikbaar.
 
Als concurrent van de Scarbee kwam ik zojuist ook nog deze tegen:

Precision Sounds Dusty Electric Mk II
http://www.precisionsound.net

Ook wel interessant. Iets minder velocity-layers dan de Scarbee en daardoor
een stuk kleiner in size, maar daar staat tegenover dat de downloadable versie
maar 52,- euro kost, terwijl Scarbee 187,- euro kost

Check hier een paar demo's:
http://www.samplesets.scorpionshops.com/demos/DEMKII_Soso.mp3
http://www.samplesets.scorpionshops.com/demos/nothingbutdusty.mp3
 
Interessant, ik ga hem eens even checken. Zelf heb ik de Giga editie van Scarbeee. Maar deze klinkt ook interesant, zal vanavond eens effe checken. Gebruik Scarbeee trouwens weinig omdat ik ook in het gelukkige bezig ben van 2 Rhodes piano's (een 73 en een 88), en via mijn nieuwe PodXT Live klinkt dat toch nog veel beter.


Grtz,
Jeroen
 
Origineel geplaatst door Jeroen
Interessant, ik ga hem eens even checken. Zelf heb ik de Giga editie van Scarbeee. Maar deze klinkt ook interesant, zal vanavond eens effe checken.

Ja, ik ben erg benieuwd hoe deze zich verhoudt t.o.v. de Scarbee.
Als het verschil nihil is, ga ik denk ik toch voor deze goedkopere variant.
 
Dit zat ik net te lezen (was niet wat ik zocht, maar toch handig):

It´s never too late to switch to the authentic sound of ELEKTRIK PIANO - and
now it´s even more affordable! Beginning today, NATIVE INSTRUMENTS offers a
special Competitive Crossgrade to all owners of one of the following
products:

- Emagic EVP73 / EVP88
- Emagic Logic 6 and upwards
- AAS Lounge Lizard (all versions)

The ELEKTRIK PIANO Competitive Crossgrade is available now for $129 / 129
Euro from authorized dealers and in the NI Online Shop. The offer will
expire on December 31st 2004. A copy of an invoice for one of the above
mentioned products is sufficient to qualify.

For more information on ELEKTRIK PIANO, please see www.ni-elektrik-piano.com


Misschien toch interessant?
 
De Scarbee is echt een van de beste!
hij klinkt warm goede tremollo enz enz!
De native instruments vind ik wel goed maar mist ook een beetje de warmte van een echte rhodes.:)
 
ik ben toch wel heel tevreden over de Lounge Lizard hoor. Als je er wat tijd aan besteed om em correct in te stellen, is dat een prima bruikbaar instrument! (en wel warm). Misschien heb je allen de presets geprobeerd, daar kom je inderdaad geen meter mee vooruit.
In m'n laatste tune heb ik em ook gebruikt, en ie klinkt echt wel lekker :okdan:

cheers :kroon:
 
Re: VST Electric Piano Emulators

Origineel geplaatst door trigg
De Lounge Lizard heeft meer mogelijkheden, maar vind ik een beetje moeilijk in de mix
te plaatsen en hij klinkt mij ook niet warm genoeg.

Gebruik gewoon een goede buis-versterker emulatie (zoals de Guitar Rig).
Ook de originele Fender en Wurlitzer piano's hebben een nogal kil geluid
via een transistor-versterker.

RS
 
Origineel geplaatst door Bobby
ik ben toch wel heel tevreden over de Lounge Lizard hoor. Als je er wat tijd aan besteed om em correct in te stellen, is dat een prima bruikbaar instrument! (en wel warm). Misschien heb je allen de presets geprobeerd, daar kom je inderdaad geen meter mee vooruit.
Neuhhh.. ik heb alle knoppen al weleens beet gehad, maar ik ben niet echt overtuigd.
Ik zeg niet dattie slecht klinkt, maar vergelijk hem maareens met een echte rhodes... ;)

Origineel geplaatst door Bobby
In m'n laatste tune heb ik em ook gebruikt, en ie klinkt echt wel lekker :okdan:
Laat maar eens horen die tune dan!! Ben benieuwd!
 
Re: VST Electric Piano Emulators

Origineel geplaatst door trigg
Luitjes,

Als liefhebber van de echte electronische piano-sounds en software-guru ben ik nog steeds
op zoek naar de beste VST plugin om een Rhodes/Wurlitzer te emuleren..

Ik maak nu gebruik van de Emagic EVP73 en de Lounge Lizard.

De EVP73 klinkt op zich lekker warm vind ik (op de bell na), maar hij is redelijk beperkt.
De Lounge Lizard heeft meer mogelijkheden, maar vind ik een beetje moeilijk in de mix
te plaatsen en hij klinkt mij ook niet warm genoeg.

Wat is er dan nog meer? De Native Instruments Elektrik Piano bijvoorbeeld die een Fender Rhodes,
een Wurlitzer en een Clavinet kan emuleren. Hier heb ik nog geen ervaring mee.
Hij schijnt erg mooi te klinken, maar erg veel CPU te verbruiken. Is dit echt zo heftig
of valt het wel mee als je bv. DFD gebruikt? (ik heb zelf een P4 2.6Ghz 1GB Ram)
Anders lijkt me dit wel een erg interessante optie...

Ik vond in de zoekfunctie nog iets over een freeware MDA Electrische piano en las ik nog
iets over Scarbee rhodes-samples.. ik denk niet dat beter zijn dan EVP en LL of wel?

Dus.. Wat is nu vandaag de dag de ultieme plug om voor te kiezen?
Zijn er misschien verder nog alternatieven?

dat moet wel lukken, die NI EP. Ik gebruik hem ook en met de nieuwe update waar je je samples mee van de HD kan streamen en dan runt die wel ok. Heb een P4 2.3 gh met 1GB mem. Het enige dat die veel gebruikt is geheugen. Met de CPU gaat die vrij goed om. Tegenover andere zoals Kontakt, Minimoog, Korg legacy synths en dergelijke toch ;)
En de Elektrik Piano klinkt goed ook!
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top