Bescheiden PC-speakertjes met goede bas

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.601
Locatie
Zeist
Pas heb ik mijn eerste deuntje gecomponeerd dat op mijn eenvoudige PC-speaker setje (zonder woofer) goed klonk. Echter toen ik het elders liet horen bij mensen die ook een woofer aan hun PC hebben hangen dreunde je bijkans de kamer uit en was van de rest van mijn muziekje niets meer te horen. Ik heb mijn deuntje vandaag bij mij thuis als test op een CD gebrand en op mijn stereoset afgespeeld en inderdaad zijn de bassen véél te hard. Nu woon ik op een flat en wil ik mijn buren niet opzadelen met geluidsoverlast vanwege mijn eindeloze gesleutel aan minieme geluidsfragmentjes. Mijn PC-speakers moeten dus zeer bescheiden blijven, maar ik wil wel een getrouwe weergave van de baspartijen horen. Van koptelefoons houd ik niet. Wat voor PC-speaker setje raden jullie mij nu aan?
 
Waarom zouden je buren meer last hebben van veel betere (monitor) speakers als je ze niet luider zet dan je nu doet met je crappy PC speakers?

Het klinkt dus heel onlogisch wat je vraagt. De meeste PC speakers zijn helemaal geen aanrader. Heb je weinig geld, zoek dan een tweedehands setje hifi speakers en versterker. Of sluit je huidige stereoset aan op je PC (als die een input heeft).
 
Dat hoofdtelefoon idee is anders een heel goed plan. Naast goeie speakers sluit je er kamer akoestiek kosten mee uit...
 
Waarom zouden je buren meer last hebben van veel betere (monitor) speakers als je ze niet luider zet dan je nu doet met je crappy PC speakers?

Het klinkt dus heel onlogisch wat je vraagt.

De twee kleine PC-speakertjes die ik nu heb staan door de opstelling van mijn PC nu vlak naast mijn oren zodat ze op minimaal volume kunnen werken en ik toch nog genoeg hoor. Mijn stereoset en boxen staan echter in het huiskamergedeelte van mijn woning, terwijl mijn computer in het keukendeel staat. Deze opstelling wil ik zo houden, zodat het aansluiten van mijn computer op mijn stereoset geen optie is. Bij mijn PC heb ik ook geen ruimte meer voor een aparte versterker met boxen. Het is hier in mijn appartementje passen en meten.

De meeste PC speakers zijn helemaal geen aanrader. Heb je weinig geld, zoek dan een tweedehands setje hifi speakers en versterker. Of sluit je huidige stereoset aan op je PC (als die een input heeft).

En dat is dus geen optie.
 
Dat hoofdtelefoon idee is anders een heel goed plan. Naast goeie speakers sluit je er kamer akoestiek kosten mee uit...

Wellicht zou ik zo'n koptelefoon dan alleen gebruiken om zo nu en dan even te testen of het volume van de bassen goed is. Zijn koptelefoons daar geschikt voor?
 
Dus de grootte is belangrijk?
Zoiets dan:
https://www.bax-shop.be/nl/studio-mo...reker-per-stuk
En ja, hoe kleiner hoe minder bass; daar is weinig aan te doen.

Ziet er mooi uit, maar véél te prijzig voor mijn budget. ;{

Misschien is een koptelefoon toch de beste en eenvoudigste oplossing waarbij ik die dan alleen gebruik voor het precieze afregelen van de mixer. Maar ik weet niet of er wel een koptelefoon op mijn computer kan worden aangesloten...
 
Zelf werk ik ook nog zonder studiomonitors.. Ik luister wel alles op verschillinde weergevers af en bepaal zo de klank en de mix. O.a. kop-en oortelefoon, hifi-installatie, pc-speakertjes en het speakertje van mijn mobieltje... Wat mij altijd opvalt is dat als ik veel naar een koptelefoon heb geluisterd, ik weer echt moet wennen aan het geluid van een speaker. Het (trage) karton en de speakerkasten vallen mij dan meer op.. Met een koptelefoon wordt het geluid direct in je oor getorpedeerd.
 
Beperkingen zijn goed, maar muziek maken met ongeschikte monitors is toch een beetje als schilderen met een skibril op. Kijk anders even naar de rokit monitors (rp-5. rp-6), helft van de kosten van de genelecs en voldoende om je te laten horen wat je aan het doen bent. Mixen met koptelefoon vind ik geen aanrader, slecht voor je oren als je geneigd bent he volume omhoog te gooien, en je zult mixfouten maken die je niet zo snel zou maken als je gewone monitors gebruikt.

En anders gewoon de tip van T-Cm11 opvolgen.
 
Kijk anders even naar de rokit monitors (rp-5. rp-6), helft van de kosten van de genelecs en voldoende om je te laten horen wat je aan het doen bent.

Als je misschien toch monitors overweegt ga dan even luisteren en neem JBL 305 mee in je overweging, zelfde prijsrange en veel tevreden gebruikers.
 
Gebruik ook een goedkoop pc speaker setje van het merk Mitashi. Doet het goed. Het is met een aparte bass box die je op de grond kan zetten. Hiermee kan je de kleine speakers nog steeds dicht op je oren houden terwijl de bass ook goed hoorbaar is, ondanks dat deze op de grond staat. Wat belangrijk is, is dat je referentie tracks gebruikt zodat je weet of je goed zit.
 
Track in het genre en style die je zelf ook maakt. Zelf maak ik muziek wat in de buurt komt van Deadmouse en Arkham Nights. Als ik dan afmix, zorg ik dan er 3 verschillende tracks in mn sequencer staan die ik dan kan A/B. A/B betekend vergelijken van de ene track (de jouwe) met een andere track (de referentie track). Mijn track probeer ik dan kwa mix zo dicht mogelijk bij die van hun te laten klinken.
 
Back
Top