Casio CZ5000?

C738

Meubilair
Lid sinds
5 december 2002
Berichten
6.194
Locatie
Westkust
Al een tijdje ben ik wat meer 'obscure' synths aan het checken, om het simpel te zeggen ik ben van het roland / yamaha pad aan het afdwalen en aan het zoeken wat dr nog meer te koop is.

Nu kwam ik deze tegen:
casio_cz5000.jpg

De cz5000 en de specs zijn op zich wel impressive.
Wat reviews heb ik ook gevonden, maar waar ik nu echt benieuwd naar ben is hoe het apparaat klinkt.
Weet iemand er meer over?

[edit]Vooral de opmerking over cz5000 vs jupiter wakkerde mijn interesse aan. [/edit]

-C-
 
Laatst gewijzigd:
Pffft nou een Jupiter kan ik het niet noemen. Wellicht de eerste poging tot een VA nog eerder.

De polyfonie van het ding mag je gerust door twee delen, je hebt namelijk de mogelijkheid om twee lines te gebruiken in een patch (zie je die blauwe knopjes in drie groepjes van twee boven elkaar?), en dat raad ik je zeker niet af.

Je hebt allerlei basisgolfvormen zoals een zaagtand en een puls, en je hebt nog resonant waveforms. Twee kun je er combineren in een line, maar niet detunen. Wel kun je lines van elkaar detunen. Iedere line gaat dan door een eigen DCW, een Digital Controlled Window, wat lijkt een LPF, maar eigenlijk meer neer komt op modulatie intensiteit van nul (sinus) naar vol (bijvoorbeeld zaagtand). Bij een LPF wordt je volume alleen zachter bij het sluiten van het filter, bij de CZ blijft het allemaal even hard omdat je waveform alleen meer op een sinus begint te lijken. Vergelijk het maar met het verminderen en vermeerderen van FM modulatie, maar dan op 'analoge' waveforms.

Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om ringmodulatie toe te passen. Dat levert vaak wel wat lekkere smerige bijeffecten op, soms juist verrassend bruikbaar voor normale sounds ook.

Hij klinkt warmer dan een DX, mede door zijn 'analoge' waveforms en de mogelijkheid om de lines te detunen.

8 stage envelopes zijn eerder een nadeel dan een voordeel als je alles via increase decrease volgende vorige knopjes kan instellen.
 
Cool Cool,

heb je eentje (gehad) en kan je dr een mp3tje van plaatsen eventueel? Ik ben wel benieuwd :D

-C-
 
Nee sorry niks wat ik met de wereld wil delen :D

Ik had een CZ-3000, die is te vergelijken met deze qua klankmogelijkheden.
 
Haha...jupiter vs CZ...nee dat kan niet ;)..dat is weer appels met peren vergelijken.

Ik heb de CZ1 (dat is een CZ5000 met extra snufjes en snuisterijen) en ze zijn zeker de moeite waard!

Vooral de bassen zijn erg karakterestiek, heel diep en compact, lekker blokkig.
 
Origineel geplaatst door smackos
Vooral de bassen zijn erg karakterestiek, heel diep en compact, lekker blokkig.

De DCW envelope geeft ook op het laagste punt nog steeds het zelfde volume mee in plaats van dat het ook een beetje zachter wordt als de cutoff meer dicht gaat, een soort instant compressie is dat vergeleken met synths met analoge filters.


Toch mis ik hem niet heel erg nu ik hem niet meer heb.
 
Back
Top