Vocals warmer, breeder, helderder

Ik denk dat deze draad wat aan het olievlekken is geslagen. De oorspronkelijke vraag is om warme, brede, heldere vocals op te nemen.
Geen gelul over kwalitiet van stemmen en zangtechniek. Iedere stem, getraind of niet kan warm en breed en helder worden opgenomen. Een krassende raaf kan ook helder, breed en warm worden opgenomen.

- Haal een mic die past bij je stem en je smaak. mics heb ik in allerlei soorten en maten. probeer gewoon een paar mics uit en grijp niet onmiddelijk naar je spaargeld om een U87 aan te schaffen. er zijn ook goedkopere studio condensator mics. Check SE Electronics, T.Bone, etc.
- een preamp is wel aan te raden. die geeft in de regel toch wel behoorlijk wat meer headroom. om een kleine indicatie te geven. ik heb onlangs een oud groove tubes preampje overgenomen van iemand, zo'n baksteentje en onze zanger heeft hem laatst getest tijdens een rehearsal. Hij was opeens veel beter te horen. veel definitie, veel voller, meer mooie hoog zonder schel te worden. en dat dingetje is echt niet een dure Manley of Crane Song of wat dan ook. Mocht je op zoek gaan naar een preamp. Kies voor solid state als je eerlijk, transparant en helder geluid wilt. kies voor buizen als je warmte, kleuring en iets meer ooooohzzzzz in je stem wilt.
- de truc met een dubbele vocal track en die links en rechts pannen is een goede. je hebt ook apparaten die hetzelfde doen. Eventide is daar erg goed in. Een combinatie van harmonizing en reverb, eventueel met delay erbij kan een heeeeeeeeel breed geluid geven.
- compressie gebruiken tijdens het opnemen kan erg goed werken, maar zoals altijd bij compressie moet je het niet teveel doen, dan vernachel je de boel. Ik heb een top preamp met twee limiters per kanaal en die kan juist de dynamiek extra versterken door juist een beetje te limiten. Waanzinnig......

Succes,

OJ
 
Ik prefereer zelf een neutraal klinkende pre-amp. Je kan gerust een 2e handsje scoren voor weinig. Aan mic. pre-amps is echt niet veel veranderd de afgelopen jaren en wat kan er aan verbeterd worden wanneer hij toch al goed klinkt. Ik gebruik een Symmetrix 528E. Deze klinkt heel puur, maar niet warm. Dit heb ik liever dan wanneer een mic-preamp het geluid al kleurt, zoals ik een keer bij Joemeek hoorde. Dit kan fantastisch zijn wanneer je een zanger(es) treft waarbij haar sound beter wordt door die pre-amp. Je hebt kostbare tijd tijdens een zangopname en de meeste zangeressen hebben het na een uur of 2 echt wel gehad. Dan heb ik liever een transparante pre-amp. Via EQ kun je de sound naar wens aanpassen.
Goede kwaliteit kabel gebruiken en een plopscherm. Let erop dat de zanger/zangeres bij harde volumes een stapje terugneemt, aangezien compressie daar niet altijd tegen kan helpen. Als je geen goede cabine hebt, dan prefereer ik het midden (i.v.m. geluidsweerkaatsing tegen de muren en kleuring van het geluid) van de kamer en een nier/supernier stand gebruiken.


Nog een leuk artikel over zangopnamen


http://www.eqmag.com/story.asp?storycode=14895
staan wel hele goede tips in, waaronder dit:
Some singers just have it. They step right up and deliver the magic. You could put the mic anywhere and it would be amazing. Great song, great singer, job done but just so we can feel we were part of it, there are a few tricks that do make a difference. Begin with a good acoustic space — preferably with no walls closer than six feet from the mic. Use the directionality of the mic to dampen unfavorable situations like windows. If the room is too ambient, then surround the vocal position with large baffles. Carpet is a must so you don’t pick up feet movement. Music stands can be dampened with a piece of carpet. Use the wind screen to keep the singer from chomping down on the mic and moisture off the capsule. Warm a tube mic up at least two hours prior to recording. Try moving the mic slightly up from the mouth to help the singer open up but comfort is most important, particularly if they are reading lyrics.

The headphone mix cannot be stressed enough. I’ve seen where small changes in the mix have made huge differences in performance. I always set up a separate, pre send mix so we can scrutinize the vocal in the control room. If the singer is singing sharp, they may be listening too loud. Keep slippery-pitched instruments low in the mix.
One of the most important elements in getting a great voice recording is the headphone mix. Not too loud, so the talent performs too softly. Not too soft and you wear them out by making them work too hard to hear it how they want it. But just right — so they can hear subtleties, mic placement, other track elements, and vibe. It is a very psychological thing. Try it sometime. If you want a vocalist to “push it,” bring down the voice in the cans just before a take. They will naturally either move closer, or bring the volume up themselves. But it can also backfire big time, so tread lightly.Make sure that you have the same headphone setup in the control room so that you can listen to what they are hearing ( weer zo'n goede tip: Wie denkt daar aan). 2 identieke headphones lijkt me daarom essentieel. Don’t let singers eat a large diaphragm condenser mic. Keep them 6"–16" from the mic and if a singer wants the “in your face” sound, just put a limiter on the insert AFTER tape. Generally if a singer is singing flat, turn them up . . . if they are singing sharp, turn them down. Usually before cutting a vocal, I like to listen to other incredible singers/songs in the same vein as the song we are doing, to help set a bar of where we want to go.


Wat een goede tip over het volume van de headphone. Zet je hem te zacht, dan zal de zanger meer volume gebruiken (misschien uit de tenen laten komen). Zet je de headphone te zacht, dan zal het te soft klinken. Gulden middenweg lijkt me het beste. Veel zangers zeggen niet (durven dat misschien niet) wanneer het volume van de headphones voor hen te zacht staat of te hard. Vraag er meerdere malen expliciet naar. Bij aanvang van de opname.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Catalunya
Ik prefereer zelf een neutraal klinkende pre-amp. Je kan gerust een 2e handsje scoren voor weinig. Aan mic. pre-amps is echt niet veel veranderd de afgelopen jaren en wat kan er aan verbeterd worden wanneer hij toch al goed klinkt. Ik gebruik een Symmetrix 528E. Deze klinkt heel puur, maar niet warm. Dit heb ik liever dan wanneer een mic-preamp het geluid al kleurt, zoals ik een keer bij Joemeek hoorde. ....................

Ik snap je verhaal. Als je Joemeek als referentie voor 'kleuring' pak, dan kun je idd zeggen dat gekleurde preamp "minder" zijn.
Maar Joemeek is niet te vergelijken met een Manley of GroovTubes preamp, omdat de kwaliteit totaal anders is.
 
Back
Top